در گفت‌وگو با پانا:

حسن اشجاری: فدراسیون باید به مربی ایرانی اعتماد کند

هنوز نمی‌دانم چرا برای بردن ضعیف‌ترین تیم جام کی‌روش را بالا پرتاب کردند/ می‌دانم شخصیت کی‌روش چرا با قبل فرق کرده بود

تهران (پانا) - پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید هنوز نمی داند چرا بخاطر بردن تیم ضعیفی مثل ولز ، کی روش را ۱۰ متر بالا پرتاب کردند و اگر ملی پوشان جای ژاپن و کره بودند چکار می کردند.

کد مطلب: ۱۳۳۰۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
حسن اشجاری: فدراسیون باید به مربی ایرانی اعتماد کند

مهدی جابری - حسن اشجاری در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به عملکرد تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر اظهار داشت: «من برای جام جهانی با آمدن کی روش موافق بودم. چون با شناختی که از او داشتم، فکر می‌کردم او تیمی را درست می‌کند که هم دارای شخصیت باشد و هم بتواند ساختار منظم و شکیل دفاعی داشته باشد. اما این انتظارم برآورده نشد. البته که آماده‌سازی خوبی نداشتیم و فرصتی هم نبود. مدام رسانه‌ها صحنه‌های عذرخواهی مربی ژاپن بعد از حذف از دور حذفی را بولد می‌کنند. من هم می‌گویم قابل‌ستایش و جزئی از فرهنگ آن کشور است. اما تحقیق کنند و ببینند قبل از جام جهانی این کشور چند بازی تدارکاتی و چند اردو برگزار کرده است؟ اگر اشتباه نکنم آن‌ها ۹ بازی خیلی خوب و بین‌المللی با تیم‌های درجه یک داشتند. اردوهای خوب در اروپا و قطر.»

وی ادامه داد: «در ایران هم‌بستر را فراهم کنند و بعد دنبال پاسخگویی باشند. ژاپنی‌ها همه شرایط را فراهم کردند و آن مربی هم روح و احساس دارد و بعدازآن همه تدارک، می‌آید عذرخواهی می‌کند. البته این‌طرف را هم ببینیم که چرا باید کی روش را به خاطر یک برد مقابل ضعیف‌ترین تیم گروه و حتی جام جهانی، ۱۰ متر بالا پرتاب کنند؟ من قبل از جام فکر می‌کردم، ولز مدعی صعود به دور بعد باشد اما واقعاً خیلی ضعیف بود.»

پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: «کی روش در پایان عمر مربیگری‌اش، بعد از رفتن از ایران، در کلمبیا و مصر خوب نتیجه نگرفت. ولی ایران بعدازاین ناکامی‌ها او را برای پنجمین بار به جام جهانی برد. ماقبل از رفتن به جام جهانی، مدعی بودیم که قوی‌ترین تیم آسیا هستیم و زودترین صعود را داشتیم. حالا این تیم را به کی روش سپردیم و او هم از خدایش است. مشکل کی روش نیست. کسانی هستند که این انتخاب‌ها را می‌کنند. اینکه چرا به‌یک‌باره شخصیت او عوض می‌شود را می‌دانم. او هر جا کارکرده، افتضاح به بار آورده و از نفرات دعوت‌شده و بازیکنانی که با خودش به جام جهانی برد، مشخص است که حرف فدراسیونی‌ها را گوش می‌کند. درحالی‌که قبلاً شخصیتش طوری بود که اصلاً حرف‌شنوی نداشت. من نمی‌خواهم از کلمه بله‌قربان‌گو استفاده کنم. بالاخره کی روش مربی کوچکی نیست.»


حسن اشجاری گفت: «با این وضعیت فدراسیون نمی‌دانم چه خواهد شد. اما من فوتبالی و فنی صحبت می‌کنم. کی روش می‌توانست هم ترکیب و هم سیستم مناسبی را برای هر ۳ بازی انتخاب کند که نکرد. حتی بازی با آمریکا که شانس خیلی خوب و بزرگی برای صعود داشتیم، می‌توانست باهوش عمل کند. اما اشتباهات بازهم تکرار شد. اگر صعود هم می‌کردیم، فرقی نمی‌کرد. نتایج مقطعی فقط برای مدتی اشتباهات و مشکلات فوتبال ما را پنهان می‌کند. از اول هم واقعاً انتظار صعود نداشتم اما واقعاً با نسل خیلی خوب و آماده‌ای که داریم، می‌توانستیم تیمی منظم و شکیل داشته باشیم که حرفی برای گفتن داشته باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «ژاپن و مراکش از مربی بومی استفاده می‌کنند. با پیشرفتی که فوتبال دارد، مربیان بومی ما چیزی کم از مربیان خارجی ندارند. کسب فکر نمی‌کرد و بی آرژانتین در اولین حضورش روی نیمکت آلبی سلسته قهرمان آمریکای جنوبی شود. در جام جهانی هم بااینکه بازی با عربستان را باخت، اما الان مدعی قهرمانی است و شانس زیادی برای صعود به فینال دارد. ما در ایران مربی سطح ملی کم نداریم. .وقتی سوت پایان بازی عربستان با مکزیک زده شد، خیلی‌ها رنار را جزو گزینه‌های ایران گذاشتند. فدراسیون پس چه زمانی می‌خواهد به مربی ایرانی اعتماد و باور داشته باشد. این‌ها فقط دنبال اسم بزرگ هستند تا همه ناکامی‌ها را به گردنش بیاندازند.»

پیشکسوت فوتبال ایران افزود: «اگر قرار است به مربی ایرانی اعتماد نشود، پس چرا لیگ را برگزار می‌کنند؟ پس چرا این‌قدر کلاس مربیگری برگزار می‌شود؟ پس این‌همه مربی چرا پرورش می‌دهند؟ این‌ها کی می‌خواهند به سرمربیگری تیم ملی برسند؟ مربی‌ای که چند بار قهرمان لیگ می‌شود، کجا باید پاداش قهرمانی‌اش و پیشرفتش را بگیرد؟ قبل از بازی با فرانسه، فدراسیون انگلیس از مربی‌اش حمایت کرد. آلمان از دور گروهی حذف شد اما فدراسیونش از سرمربی حمایت کرد. سرمربیگری ملی سطح مربیان ما را بالا می‌برد. مربیان ایرانی تا کی باید دستیار مربیان خارجی باشند و با آن‌ها برخوردهای بد بشود؟ فوتبال ما نیازمند تفکر جدید است و معتقدم الان وقت آن رسیده، فدراسیون به مربی ایرانی اعتماد کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار