در گفت‌وگو با پانا:

محمدرضا سقازاده: سعی شد در«برزخی‌ها» جهت گیری سیاسی و خط فکری خاص فاصله گرفته شود

تهران (پانا) - محمدرضا سقازاده تدوینگر مستند «برزخی‌ها» ساخته عارف افشار که به ماجرای توقیف فیلم سینمایی «برزخی‌ها» ساخته ایرج قادری می‌پردازد، گفت هرگاه احساس می‌شد این مستند به جهت خاصی سوق می‌یابد سعی بر این می‌شد تعادل در روایت آن را برقرار کنند.

کد مطلب: ۱۳۳۰۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
محمدرضا سقازاده: سعی شد در«برزخی‌ها»  جهت گیری سیاسی و خط فکری خاص فاصله گرفته شود

محمدرضا سقازاده تدوینگر مستند «برزخی‌ها»، از تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج که در بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت حضور دارد، در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «به نظرم سینمای مستند در ذات خود باید از یک انگیزه و دغدغه شخصی برخاسته باشد و این انگیزه عمدتا در ذهن کارگردان شکل می‌گیرد اما مرحله سخت بعدی برای او همراه کردن دیگر عوامل است تا این دغدغه برای آن‌ها نیز همانقدر مهم شود. عارف افشار تهیه کننده و کارگردان «برزخی‌ها» این کار را به خوبی در طول ساخت این مستند انجام داد.»

وی افزود: «در تدوین این مستند بدون اغراق و شاید شبانه روزی اطلاعات را دسته‌بندی و به طور همزمان تدوین را نیز پیش می‌بردیم. راش‌هایی از ۱۵ مصاحبه شونده داشتیم که هریک حرف‌های زیادی برای گفتن‌ داشتند و حتی می‌توان از هریک یک مستند مستقل نیز تهیه‌ کرد. امر حذف کردن در تدوین کار بسیار سختی است و باید ناچارا بخش‌هایی از گفت و گو با مصاحبه‌شونده‌ها را نیز حذف می‌کردیم. با عارف تعامل خوبی در این زمینه داشتیم و با خردجمعی سعی کردیم در تدوین این مستند صرفا مخاطبان خاص را لحاظ نکنیم. بلکه ریتم داستانی درستی را برای مستند درنظر بگیریم که کار برای عموم مخاطبان جذاب باشد. »

وی ادامه داد: «برای من حذف برخی گفت و گوها به ویژه صحبت‌های آقای سعید مطلبی کار سختی بود. زیرا حرف‌های شنیدنی بسیاری داشتند که حیف‌مان می‌آمد تنها بخشی از آن‌ها را استفاده کنیم.»

سقازاده با اشاره به مشکل دسترسی به آرشیو و عدم دسته بندی درست و اصولی آن‌ها در ساخت مستند بیان کرد:«اگر آرشیو‌ها یک دسته بندی قوی داشته باشند، می‌توانیم مستندهای درخشانی تولید کنیم. سینمای مستند ما با همین دسته‌بندی ساده و یک نریشن و تدوین باکیفیت بسیار غنی‌تر از شرایط فعلی‌اش می‌شود.»

وی در پاسخ به اینکه چقدر تلاش شده است تا از جهت گیری سیاسی و خط فکری در تدوین مستند «برزخی‌ها» فاصله گرفته شود، عنوان کرد: «باید بگویم وقتی مستند سمت جهت گیری می‌رفت، عارف افشار سعی می‌کرد تعادل آن را برقرار کند و هدف این بود که این مستند به سمت و سوی خاصی از نظر سیاسی نرود؛ به ویژه اینکه تدوین به صورت موازی انجام می‌شد و همزمان مصاحبه‌ها نیز در جریان بود و حتی بخش‌های تدوین شده تا مقطع پیش رفته از کار به برخی مصاحبه شوندگان نشان می‌دادیم تا خیالشان از بابت نوع مطرح شدن گفته های خود راحت باشد. همچنین جالب است بگویم ۷ بار تایم لاین مستند «برزخی‌ها» را در تدوین برگزداندیم و دوباره از صفر شروع کردیم. همچنین ۴۵ ساعت راش برای این مستند در اختیار داشتیم که انتخاب از بینشان کار را سخت می‌کرد.»

مستند «برزخی‌ها» محصول باشگاه رویاد و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نمایش خواهد داشت. این اثر به ماجرای توقیف فیلم سینمایی «برزخی‌ها» زنده یاد ایرج قادری در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب می‌پردازد و در جریان آن به شرایط سینما، جریان غالب مدیریت فرهنگی و هنری در دهه ۶۰ و نوع نگاه به ستارگان سینما در آن دهه نقبی می‌زند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار