رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:

عدالت یکی از مهم‌ترین ارکان حیات اجتماعی است

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کل کشور، عدالت را یکی از مهم‌ترین ارکان حیات اجتماعی برشمرد و بر تحقق عدالت تربیتی در یک سطح برابر میان همه دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۹۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
عدالت یکی از مهم‌ترین ارکان حیات اجتماعی است

حمید طریفی حسینی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کل کشور صبح امروز با حضور در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی در ویژه برنامه‌ روز جهانی معلولین، که با شعار عدالت تربیتی و توجه به‌ تفاوت های فردی در تهران برگزار شد؛ اظهار کرد: روز جهانی افراد دارای معلولیت، فرصت مغتنمی برای افزایش آگاهی عمومی در خصوص درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از ظرفیت‌ها، استعدادها و دستاوردهای آنان و همچنین تلاش عملی برای افزایش بهزیستی و کیفیت حیات و حضور فعال و اثربخش معلولین در جامعه و بسترسازی برای نقش‌آفرینی آنان در فرایند رشد و پیشرفت همه‌جانبه کشور است.

وی افزود: با این حال رشد و تعالی انسان و کیفیت حیات او بدون کسب اطلاعات ممکن نیست از این منظر، تعلیم‌وتربیت را می‌توان مهم‌ترین لازمه کسب صفات و توانمندی‌های اساسی و ضروری جهت حضور فعال و بانشاط آحاد جامعه در حیات فردی و اجتماعی خود دانست.

طریفی حسینی گفت: بنابراین ما در نظام تعلیم‌وتربیت، مبتنی بر آموزه‌های نظام معیار اسلامی، برای چنین روزی در امسال، شعار «عدالت تربیتی و توجه به تفاوت‌های فردی» را برگزیده‌ایم. چراکه مقوله عدالت یکی از مهم‌ترین ارکان حیات اجتماعی است، به‌طوری‌که بر اساس بیان قرآن یکی از اهداف اساسی فرستادن پیامبران به‌پاداشتن مردم و هدایت آنان برای برپایی جامعه عادلانه بوده است.

وی اضافه کرد: بی شک تربیت، درصورتی‌که مبتنی بر مبانی و جهت‌گیری الهی و توحیدی باشد در هدایت عموم مردم در برپایی قسط و عدالت، نقشی اساسی خواهد داشت.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کل کشور تصریح کرد: براین‌اساس یکی از مهم‌ترین ساحت‌های عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی و برخورداری برابر مردم از امکانات تربیتی و یکی از مهم‌ترین خصوصیات الگوی مطلوب نظام تعلیم‌وتربیت کشور نیز عدالت‌محوری و برخورداری آحاد جامعه از حق تربیت است. عدالت تربیتی که در یک سطح برابر مساوات و در سطحی مستلزم رعایت تفاوت‌ها است، مفهومی ذو مراتب بوده که تحقق کامل آن مشروط به تحقق همه مراتب آن همچون اصل وجود و به رسمیت شناخت حق تربیت و بهره‌مندی آحاد جامعه از این حق، قابلیت دسترسی برابر برای همگان، کیفیت مطلوب و قابل‌قبول خدمات تربیتی، اعتدال و توازن در جریان تربیت و توجه به ساحت‌های مختلف تربیتی و در نهایت انطباق جریان تربیت با خصوصیات و ویژگی‌های فردی و مشترک افراد است. در این مرتبه اخیر از عدالت تربیتی است که تربیت باید با نیازهای ویژه آحاد اجتماع همخوانی داشته باشد و گروه‌های مختلف جامعه از جمله گروه‌های مختلف معلولین در هر سطح و شدتی از معلولیت را تحت پوشش قرار دهد.

طریفی حسینی بیان کرد: در نظام تعلیم‌وتربیت متعهد به فراهم کردن فرصت‌های برابر و باکیفیت تربیتی در جهت بسترسازی برای رشد و کمال و تحقق مراتب حیات طیبه برای تمامی دانش‌آموزان از جمله دانش‌آموزان دارای معلولیت، متناسب با تفاوت‌های فردی و نوع و سطح استعدادها، توانمندی‌ها و نیازهایشان بوده و خواهیم بود. در این راستا، توسعه و در دسترس‌پذیرکردن فضاهای آموزشی استاندارد، جذب و پوشش تحصیلی حداکثری گروه‌های مختلف کودکان دارای معلولیت، مناسب‌سازی و رفع موانع فیزیکی جهت تردد افراد دارای معلولیت در محیط‌های آموزشی، مناسب‌سازی برنامه‌های درسی، توانمندسازی معلمان و خانواده‌ها برای نقش‌آفرینی بهتر در موقعیت‌های تربیتی دانش‌آموزان دارای معلولیت، ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی باکیفیت، به هنگام، روزآمد و کارآمد و تمهید خدمات حمایتی موردنیاز این دانش‌آموزان در جهت پیشگیری از بروز معلولیت‌های ثانویه در تعامل با دیگر نهادها و دستگاه‌ها از جمله مهم‌ترین اقداماتی هستند که سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خود را متعهد به انجام آن‌ها برای این دسته از دانش‌آموزان عزیز می‌داند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روز جهانی افراد دارای معلولیت را به‌تمامی معلولین، به‌خصوص دانش‌آموزان عزیز دارای معلولیت و خانواده‌های صبور آنان و همچنین معلمان بزرگواری که توفیق خدمت به این دانش‌آموزان را پیدا کرده‌اند تبریک عرض کرده و در سایه الطاف خداوند متعال برای تمامی این عزیزان و دست‌اندرکاران خدمت‌رسانی به آنان آرزوی توفیق، عزت و سربلندی دارم.

این مراسم با حضور حمید طریفی حسینی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کل کشور، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، شهناز کریمی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و سایر مسئولان آموزش وپرورش استثنایی به میزبانی مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد.

براساس این گزارش دانش آموزان بانیازهای ویژه اجراهای مختلف مانند تلاوت قرآن خوانی دکلمه، سرود و...‌ را در این مراسم به نمایش گذاشتند

دانش آموز خبرنگار: محمد مهدی کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار