در گفتوگو با پانا مطرح شد
مهارتآموزی صحیح در مدارس، کیفیت خدمات در جامعه را بالا میبرد
با توسعه دانشگاههای نظری دغدغه مهارت رو به افول رفت
تهران (پانا) - یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد دانشگاههای نظری منجر به درجا زدن مهارتها در فضای آموزشی شده است، عنوان کرد که مهارتآموزی صحیح در مدارس کیفیت خدمات در جامعه را بالا میبرد.
بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا درباره اهمیت سرمایهگذاری آموزش و پرورش بر روی نیروی انسانی این مرزوبوم، گفت: «امروز تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در کشور انجام شود. قطعاً برای توسعه کشور در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ارزشمندترین اقدامی که باید صورت بگیرد پرداختن به بحث آموزش است و بزرگترین ثروت یک جامعه، داشتن افرادی تحصیلکرده و بامهارت است.»
روند رشد آموزشهای نظری و درجا زدن آموزشهای مهارتی
رحیمی گفت: «در یک دستهبندی کلی میتوان آموزشهای کشور را به دو بعد نظری و مهارتی تقسیم کرد. توسعه آموزشهای تئوری، بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته است، علاوه بر دانشگاههای دولتی متعددی که بعد از انقلاب ایجاد شد دانشگاه آزاد هم به وجود آمد، ولی متأسفانه در ارتباط با آموزشهای مهارتی بسیار ضعیف عمل شده است بهطوریکه اکنون افراد زیادی دارای مدرک تحصیلی لیسانس و یا بالاتر وجود دارند که جویای کار هستند.»
در دانشگاهها در کنار آموزش تئوری باید آموزش عملی ارائه شود
این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «مشکل اساسی کشور بحث مهارتهای فنی و عملی است که در کنار آموزش تئوری در دانشگاهها باید آموخته شود.»
این نماینده مجلس اظهار کرد: «اگر بخواهم تعریف روشنی از آموزشهای کاربردی و مهارتی ارائه دهم، منظور آموزشهایی است که باهدف ارتقاء، انتقال دانش کار، ایجاد مهارتها، افزایش بهرهوری، رشد استعدادها و شناخت استعدادهای نهفته صورت میگیرد.»
با توسعه دانشگاههای نظری دغدغه مهارت رو به افول رفت
وی افزود: «در کشور ما آموزشهای مهارتی سابقه طولانی دارند، اولین بار دارالفنون بهجای دارالعلوم تأسیس شد و ماقبل از انقلاب هم چندین مؤسسه مهارتی را داشتیم، دانشگاه پلیتکنیک و هنرسرای عالی نارمک را داشتیم که در حوزه آموزشهای مهارتی فعالیت داشتند. ولی آنها هم کمکم به جرگه دانشگاههای نظری پیوستند و متأسفانه بحث آموزش مهارتها کمکم رو به افول گذاشت.»
رحیمی گفت: «در سال ۱۳۹۰ هیات وزیران آییننامهای را در ارتباط با بحث آموزش مهارت و فناوری تصویب کرد، مجدداً در سال ۹۱ آییننامه «نظام صلاحیت حرفهای» را تصویب کرد ولی متأسفانه در عمل نتوانستهایم جلوه خاصی از این مصوبات را مشاهده کنیم.»
کمبود آموزش مهارت در مدارس منجر به کیفیت پایین خدمات در جامعه میشود
این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «امروز در کشور ارائه تمام خدمات از کیفیت پایینی برخوردار است و نارضایتی ناشی از این واقعیت، ریشه در کمبود مهارت لازم در بسیاری از حوزهها دارد. از طرفی نبود سازمان مشخص که بتواند مهارتها را استانداردسازی کند و با ارائه گواهینامه معتبر، وجود یک مهارت را تضمین کند، نیز ضعف دیگری است که در این زمینه احساس میشود.»
ارسال دیدگاه