وزیر آموزش و پرورش در هزار و بیست و یکمین نشست شورای عالی آموزش و پرورش؛
مهارتهای پایه دانش آموزان باید مورد توجه جدی قرار گرفته و تقویت شود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تقویت مهارتهای ارتباطی دانش آموزان گفت مهارتهای پایه دانش آموزان باید مورد توجه جدی قرار گرفته و تقویت شود.
در جلسه هزار و بیست و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. اعضای شورای عالی آموزش و پرورش مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش را از جمله مسائل آموزشی و تربیتی دانشآموزان، آموزش شیوههای نقد و پرسشگری به دانشآموزان، بازنگری نظام تعلیم و تربیت متناسب با شرایط و مقتضیات زیستبوم جدید جامعه، بازدید دانشآموزان از دستاوردها و پیشرفتهای کشور، توجه به بحثهای هویتی و دینی دانشآموزان، آسیبهای روحی و روانی دانش آموزان، توجه به بحث هنر در بهداشت روانی دانشآموزان، تربیت معلمان پرورشی با توجه به زیستبوم جدید، برگزاری جشن پرچم در مدارس، دادن اختیار بیشتر به مدیران مدارس و جلوگیری از دخالتهای بیمورد ادارات در کار مدارس، ایجاد شور و نشاط و امید در مدارس، فعالتر کردن شوراهاس معلمان و دانشآموزی مدارس، لزوم برنامهریزی و مدیریت نسل جدید(نسلz)، سهیم کردن دانشآموزان در مسئولیتها، اهتمام بیشتر به اصول اساسی دین، سرود و پرچم در مدارس، توجه جدی به مراکز تربیت معلم و دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش، آیندهنگری برای تربیت دانشآموزان، بهرهگیری از ظرفیت رسانهها، مردم، مجلس و دولت به آموزش و پرورش، آسیبشناسی اتفاقات اخیر و برنامهریزی برای رفع آنها، شنیدن صدای معلمان و دانشآموزان، تشکیل کمیتهای برای بررسی و آسیبشناسی حوادث اخیر، توجه به مهارتآموزی دانشآموزان و... مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته بسیج و یاد و خاطره شهدای معلم و دانشآموزان دوران دفاع مقدس و ارائه گزارشی از روند تعلیم و تربیت کشور، گفت: باید نوع نگاه و ارتباط با دانش آموزان تغییر و بر رویکرد فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش تاکید شود.
عضو کابینه دولت مردمی با تاکید بر این که مهارتهای پایه دانشآموزان باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار داشت: با طراحی و اجرای برنامههای متنوع شور، نشاط و امید به آینده در دانشآموزان را باید تقویت کرد.
نوری اظهار کرد: آسیبهای انباشته در دوران کرونا باعث به وجود آمدن یک سری مسائل و مشکلات برای دانشآموزان و آموزش و پرورش شده است. نیازمند بازتعریفی در مورد نظام تعلیم و تربیت هستیم و اگر لازم باشد برخی از قوانین و مقررات آموزشی و پرورشی را باید بازنگری کرد.
وی افزود: اتفاقات اخیر کشور نقاط آسیب و ضعف نظام تعلیم و تربیت کشور را نشان داد که نیاز به آسیب شناسی و کار جدی با برنامه ریزی و استراتژی مناسب برای برطرف کردن آنها دارد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای آموزش و تربیت دانشآموزان باید آینده نگری، برنامهریزی و استراتژی مدونی داشته باشیم، گفت: دانش آموزان در سن حساسی قرار دارند که سن تاثیرپذیری، نقشپذیری و پرسشگری است. تنها جایی که نظامند با دانش آموزان و خانوادههای آنان در ارتباط هستند، آموزش و پرورش است.
همچنین در این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاون پرورشی و فرهنگی و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارش تحلیلی از وضعیت فضای فرهنگی و تربیتی حاکم بر کشور و تدابیر وزارت آموزش و پرورش در این باره ارائه نمودند. در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاهها و پیشنهادهای خودرا در باره گزارشهای ارائه شده، بیان کردند.
ارسال دیدگاه