معاون سوادآموزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با پانا

ارتقا سطح سواد تحلیلی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

بجنورد (پانا) - معاون سوادآموزی خراسان‌شمالی گفت تأثیر رشد سواد تحلیلی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مسائل روز نتیجه خوبی بر جای می‌گذارد. سرمایه‌گذاری در حوزه سوادآموزی یک هزینه نیست، بلکه رشد و آگاهی است.

کد مطلب: ۱۳۲۷۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتقا سطح سواد تحلیلی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

با توجه به اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب برای ساختن ایران اسلامی با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی در سیاست های آموزشی کشور، سوادآموزی مطرح است، ما باید با تلاش در زمینه افزایش سطح سواد، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای افزایش سطح تربیتی جامعه در نیل به این هدف یاریگر جامعه آموزشی کشور باشیم. در واقع تحول در جهت نیل به حیات طیبه و تاکید بر ریشه کن کردن بی‌سوادی و افزایش سطح سواد مهمترین راهکار استمرار دانایی در جامعه است. حسین رسولی در زمینه سوادآموزی با پانا گفتگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

درصد باسوادی استان خراسان‌شمالی در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال به چه میزان است؟

آمار رسمی 96/53 است که نشان از رشد سطح باسوادی استان دارد. سواد فقط سواد خواندن و نوشتن نیست، باید سطح سواد را ارتقا ببخشیم و این امکان در دوره تحکیم و انتقال با کتاب و کتابخوانی قابل اجراست و باعث تغییر نگرش و تعمیق شناخت در سواد‌آموزان می‌شود.

اهداف سال ۱۴۰۱ نهضت سوادآموزی استان چیست؟

ما اهداف سازمانی و اهداف کلی داریم. در اهداف سازمانی با بهره گیری از ظرفیت ها و قابلیت های مدارس به دنبال نصیب آموزشی برابر در مناطق برخوردار و کم برخوردار چه از لحاظ جنسیتی و چه از لحاظ مناطق استان هستیم. مدرسه، کانون تعلیم و تربیت در همه رده هاست، از جمله رده سوادآموزی و ما می خواهیم شورای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سوادآموزی که آیینه تمام نمای مشارکت مسئولین در استان هستند در جهت ارتقاء سطح سواد تحلیلی همیار و همراه ما باشند.

تعداد سوادآموزان در سال 1401 به چه میزان بوده است؟

میزان سوادآموزان ۶۸۱۰ نفر است که ۳۵۰۰ نفر در مرحله سواد‌آموزی، ۱۰۷۰ نفر در مرحله تحکیم سواد و ۱۶۰۰ نفر در مرحله انتقال هستند و این آمادگی را کسب می‌کنند تا در آموزش کلاسیک به مقاطع بالاتر وارد شوند.

چه طرح‌هایی در سال جاری در استان در حال اجراست؟

علاوه بر دوره های سوادآموزی تحکیم و انتقال در واقع آموزش های مکمل هم داریم که با ادارات مختلف، از جمله؛ محیط زیست، جهاد کشاورزی و عشایر استان دوره‌های مشترک برگزار می شود تا در جهت ثبات و رشد سواد تحلیل روی موضوعات مهم خواندن با خانواده و تحکیم بنیان خانواده و سطح نگرش دینی و آموزشی و فراگیری رایانه و حلقه‌های کتابخوانی آموزش داده شود.

در زمینه تبلیغ و ترویج فعالیت‌های سوادآموزی چه برنامه‌هایی مد نظر دارید؟

برای تبلیغ و ترویج فعالیت سوادآموزی، رویکرد به صورت مردمی‌سازی آموزش سوادآموزی در استان است. مردمی‌سازی نافی استفاده از نیروهای فعلی نیست؛ یعنی نیروهای آموزش‌دهنده فعلی استفاده می‌شوند، اما برای گسترش فعالیت‌های نهضت، رویکرد مردمی‌سازی را به‌کار می بریم و نماد و برند آن، باشگاه سوادیار است و استان ما جزء اولین استان های کشور است که در آن، باشگاه سوادیار شکل گرفته و مطابق با هدف‌گذاری انجام شده، با استفاده از ظرفیت خیرین و خیراندیشان، اجرای آن را مردم‌محور کنیم.

باشگاه سوادیار چیست و چه کاری انجام می دهد؟

باشگاه سوادیار یک اتاق فکر است که در آن، هم راهکارهای بومی جهت گسترش فعالیت سوادآموزی در استان ارائه می شود و هم یاریگر جامعه سوادآموزی استان، جهت رفع معضل کم‌سوادی و بی‌سوادی است. فعالیت این باشگاه رجعت به نهضت در نگاه امام است. متاسفانه نهضت تبدیل به واحد اداری صرف شده که باید تغییر نگرش ایجاد شود و همچنین از حمایت جامعه روحانیت، دهیاران و خانه های بهداشت نیز باید برخوردار باشیم تا به نهضت سوادآموزی بعنوان یک فعالیت عام المنفعه نگاه شود و نتیجه این تغییر نگرش و همکاری همه‌جانبه، ارتقاء کیفیت سطح سواد استان خواهد بود.

آیا امیدی برای استخدام شدن آموزش دهندگان نهضت که سالها با اداره سواد آموزی همکاری دارند، وجود دارد؟

ابتدا از آموزش‌دهنده نهضت که با تحصیلات عالیه با توانمندی بالا در جذب و نگهداشت سوادآموز و آموزش، دست همکاری به نهضت سوادآموزی دادند، تشکر می کنم و تاکید دارم «آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی یک فرصت هستند نه تهدید» و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استدعا داریم، بررسی مجددی از جذب نیروهای بعد از سال ۱۳۹۲ تاکنون با یک پژوهش علمی و دقیق در مورد کیفیت آموزش و یادگیری سوادآموزان داشته باشند و از ظرفیت آموزش‌دهنده‌های باتجربه با تحصیلات عالیه که در جهت بهبود و سطح آگاهی و آموزش سواد زحمت کشیدند، به بهترین شکل استفاده شود.

خبرنگار: مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار