رئیس سازمان دانش‌آموزی استان زنجان:

هدف از اجرای مانور زلزله، آموزش نحوه برخورد دانش‌آموزان با حوادث است

زنجان (پانا) - رئیس سازمان دانش‌آموزی استان زنجان از آمادگی کامل این استان برای اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس خبر داد و هدف از این مانور را آموزش نحوه برخورد با حوادث به دانش‌آموزان بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۶۹۳۱
لینک کوتاه کپی شد
هدف از اجرای مانور زلزله، آموزش نحوه برخورد دانش‌آموزان با حوادث است

راویه قاسمی امروز در دومین جلسه هماهنگی برگزاری بیست‌وچهارمین دوره مانور سراسری زلزله و ایمنی گفت: مانور سراسری زلزله همزمان با سراسر کشور در روز سه‌شنبه (8 آذر) در تمام مدارس استان زنجان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دبیرستان دوره اول پسرانه علامه طباطبایی، مدرسه پایلوت شهرستان زنجان است، اظهار کرد: مانور زلزله در تمام 14 منطقه آموزشی استان برگزار خواهد شد و مدارس منتخب و پایلوت نیز در همه مناطق، مشخص و معرفی شده است.

قاسمی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف از قبیل شهرداری، مدیریت بحران، اورژانس، هلال احمر، نیروی انتظامی و پلیس راهور در اجرای این برنامه مشارکت خواهند داشت، خاطرنشان کرد: پوشش خبری و رسانه‌ای این برنامه نیز توسط رسانه‌های استانی و محلی صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: علاوه بر مانور زلزله و عملیات امداد و نجات، عملیات اطفای حریق نیز به‌صورت آموزشی و عملی در کنار مانور زلزله اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان نحوه برخورد با حوادث و بحران‌ها را بیاموزند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی استان زنجان گفت: محل استقرار چادر هلال احمر و خودروهای هلال احمر و آتش‌نشانی نیز مشخص شده و امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه بتوانیم مانور عملیاتی و اثربخش را اجرا کنیم.

آموزش اثربخش باید منجر به تغییر رفتار شود

سعید جمشیدی، معاون جمعیت هلال احمر شهرستان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه مانور زلزله طبق دستورالعمل مربوطه اجرا خواهد شد، گفت: آموزش‌ها اگر اثربخش باشد باید باعث تغییر رفتار شود و باید به اندازه‌ای تسلط داشته باشیم که به دانش‌آموزان آموزش دهیم که بگوییم بعد از وقوع حادثه چه کنند.

وی با بیان اینکه این هنر ما است که چگونه بتوانیم دانش‌آموزان را بعد از مانور هم کنترل کنیم، اظهار کرد: هدف از ارائه آموزش‌ها این است که تعداد افرادی که هنگام وقوع زلزله به بیرون فرار می‌کنند و مجروح می‌شوند را کاهش دهیم.

جمشیدی با اشاره به آمار تلفات زلزله‌های مختلف خاطرنشان کرد: کاهش تعداد تلفات زلزله از 40 هار نفر در زلزله منجیل به یک نفر در زلزله هرمزگان، دستاورد بزرگی است و نشان می‌دهد که برای تحقق این آمار، زحمات زیادی کشیده شده است.

وی افزود: در زلزله اخیر خوی 1127 نفر مجروح شدند که 1126 نفر به دلیل فرار به بیرون بوده و فقط یک نفر در زیر آوار مانده بود.

معاون جمعیت هلال احمر شهرستان زنجان گفت: هدف از ارائه آموزش‌ها و اجرا مانوارها این است که به‌راحتی از حوادث عبور کرده و حوادث را به‌عنوان یک رویداد طبیعی ببینیم که اگر برخورد درستی با حوادث داشته نداشته باشیم تبدیل به فاجعه می‌شود.

وی ابراز کرأ: سوابق اجرای فوق‌العاده‌ای در مانور زلزله در سطح کشور داریم که رتبه‌های برتر کشوری را کسب کرده‌ایم.

جمشیدی با بیان اینکه مدرسه در اجرای هرچه بهتر مانور زلزله نقش بسیار زیادی دارد، خاطرنشان کرد: هر اندازه مدرسه و عوامل اجرایی و معلمان بتوانند کمک کنند به همان اندازه عالی برگزار می‌شود.

وی افزود: آموزش دانش‌آموزان، اصل اساسی در این مانور است که توسط کارشناسان مربوطه انجام می‌شود.

در ادامه جلسه، نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و هماهنگی‌های لازم برای اجرای مانور زلزله در روز 8 آذر انجام شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار