در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ایده زاکانی برای عدالت در توزیع خدمات شهری

تهران (پانا) - شهردار تهران گفت در شرایط فعلی شهرداری به هیچ وجه قائل به افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی نیست.

کد مطلب: ۱۳۲۶۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
ایده زاکانی برای عدالت در توزیع خدمات شهری

علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با پانا درخصوص اینکه برخی مدیران حمل‌ونقلی شهرداری از واقعی شدن نرخ کرایه تاکسی یا استقبال شهروندان از افزایش قیمت بلیت مترو و اینکه درصورتی‌که اطمینان داشته باشند که با پرداخت پول بیشتر، خدمات بهتر و بیشتری دریافت می‌کنند، صحبت کردند، آیا این موضوع صحت دارد، توضیح داد: «علاقمندیم که خدمات در حوزه حمل‌ونقل عمومی با کیفیت بالا به شهروندان ارائه شود و برای ارائه این خدمات سوبسید داده و هزینه می‌کنیم و هیچ بنایی هم برای تجدید نظر در آن نداریم.»

وی ادامه داد: «شاید در سخنان ما درخصوص هزینه تمام شده قیمت سفر با مترو و اتوبوس، مطلبی بیان شده که این سفر چقدر برای مدیریت شهری هزینه دارد و چقدر باید به آن سوبسید داده شود. این موارد را حساب و کتاب می‌کنیم اما اینکه مقصود و قصدی برای افزایش قیمت‌های حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم، این طور نیست و هیچ بنایی در این زمینه نداریم و سخنی در این زمینه گفته نشده است.»

شهردار تهران توضیح داد:‌ «ایده من در این حوزه این است که مردم شهر بر‌اساس توانمندی‌های‌شان خدمات ارائه شده متفاوت باشد. عدالت یعنی این. شهروندی که وضعیت مالی مناسبی ندارد، نباید از او پولی گرفته شود. چرا باید آن پیرمرد، پیرزن و دانش‌آموز و دانشجویی که هر روز از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند 2 هزار تومان بابت بلیت مترو بپردازد اما اگر هزینه تمام شده را از فردی که داراست بگیریم چیزی از او کم نمی‌شود. ایده من این عدالت در توزیع خدمات در شهر است.»

وی در پاسخ به این پرسش که افراد دارا کمتر از حمل‌و نقل عمومی استفاده می‌کنند و اولویت‌شان استفاده از خودروی شخصی است هم گفت:‌ «اگر حمل‌ونقل عمومی زیبنده باشد، استفاده از آن در اولویت قرار می‌گیرد اما در شرایط فعلی به هیچ‌وجه قائل به افزایش قیمت نیستم و توضیحی که درخصوص عدالت توزیع خدمات داده شد، ایده من در این زمینه است.»

مدتی پیش جلال بهرامی، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه با وجود افزایش قیمت‌ در تمامی بخش‌ها، قیمت بلیت مترو افزایش نداشته است، گفت: «اگر شهروندان اطمینان داشته باشند که با پرداخت پول بیشتر، خدمات بهتر و بیشتری دریافت می‌کنند، حتماً از آن استقبال خواهند کرد.»

بهرامی بر ضرورت اصلاح فرآیندهای اداری و مالی و حذف دستورالعمل‌های دست و پاگیر به‌منظور سرعت بخشیدن به کارها تأکید کرد و افزود: «هر کجا کاری به‌‌خاطر روند طولانی مکاتبات اداری متوقف شده باشد، باید بلافاصله با ایجاد تحول آن را برطرف کنیم و نباید این موضوع، مانع تحقق خدمت به شهروندان شود. مترو باید یک بودجه پایدار داشته باشد. درست‌کردن قیمت خدمات یک هزینه مدیریتی دارد و می‌توان در ابتدا با شناور اعلام کردن قیمت، این کار را انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار