قادری در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

جزئیات مصوبه نمایندگان درباره «تناسبی‌شدن انتخابات مجلس»

۴۹ نماینده براساس نظام تناسبی به مجلس راه می‌یابند/‌ نامزدها به‌صورت منفرد انتخاب می‌شوند یا فهرستی؟/ نظام انتخابات تناسبی در کدام استان‌ها اجرا می‌شود؟‌

تهران (پانا) - نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی جزئیات مصوبه اخیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با عنوان «تناسبی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۵۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات مصوبه نمایندگان درباره «تناسبی‌شدن انتخابات مجلس»

جعفر قادری، در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، از تصویب طرح خود در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار کرد: «‌طرح تناسبی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر در جلسه صبح روز چهارشنبه ۲۵ آبان‌ کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به تصویب این کمیسیون رسید و برای طرح در صحن مجلس شورای اسلامی در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت.»

وی درباره مصوبه این کمیسیون گفت: «در این نظام انتخاباتی، نامزدها به‌صورت منفرد ‌یا فهرستی امکان مشارکت در انتخابات را دارند و رای‌‌دهندگان نیز مخیر به انتخاب نامزدهای مدنظر خود از بین فهرست‌ها و افراد منفرد هستند. براساس مصوبه کمیسیون شوراها و امور داخلی، بعد از پایان رای‌گیری، نامزدها بدون توجه به منفرد ‌یا فهرستی‌بودن به‌ترتیب بیشترین رای رتبه‌بندی شده و افراد منفردی که تا سقف تعداد کرسی‌های آن حوزه، رتبه‌ای مساوی ‌یا کمتر از تعداد کرسی‌ها را دارند به‌عنوان منتخب آن حوزه به مجلس راه می‌یابند. بعد از کسر تعداد منتخبان منفرد از کل کرسی‌ها، باقیمانده کرسی‌های حوزه انتخابیه بین فهرست‌ها به نسبت وزن رای آن‌ها توزیع می‌شود.»

فقط انتخابات مجلس در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز براساس این نظام انتخاباتی به مجلس راه می‌یابند

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه وزن رای هر فهرست از طریق تقسیم مجموع آرای نامزدهای آن فهرست به کل آرای همه فهرست‌ها به‌دست می‌آید، افزود: «‌براساس مصوبه کمیسیون شوراها، بدون توجه به افزایش تعداد نمایندگان، فقط انتخابات مجلس در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز براساس این نظام انتخاباتی به مجلس راه می‌یابند.»

49 نماینده براساس نظام تناسبی به مجلس راه می‌یابند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «‌از ۲۹۰ نماینده مجلس ۴۹ نماینده از این شهرها انتخاب می‌شوند. به اعتقاد من، تدریجی‌شدن تغییرات نظام انتخاباتی مناسب است و امیدوارم ‌در دوره‌های بعدی با تسری این نظام انتخاباتی به حوزه‌های دو و سه نماینده‌ای، تعداد بیشتری از نمایندگان براساس این نظام انتخاباتی به مجلس شورای اسلامی راه یابند.»

وی تصریح کرد: «‌مزیت این نظام انتخاباتی در تبدیل فضا از حالت دو‌قطبی به چند‌قطبی، تبدیل رقابت با نظام به رقابت در درون نظام، حضور همه جریان‌های سیاسی در مجلس متناسب با وزن رای خود، افزایش میزان مشارکت در انتخابات، کمک به انتخاب و ماندگاری بیشتر نمایندگان توانمند، خارج‌شدن انتخابات از حالت صفر و یکی، کاهش درصد آرای غیرموثر در انتخابات و جلوگیری از حاکمیت اقلیت منسجم بر اکثریت غیرمنسجم، عدم نیاز به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای و امکان جایگزینی نفرات بعدی به جای نمایندگان متوفی ‌یا مستعفی بدون برگزاری انتخابات جدید است.»

قادری با بیان اینکه ‌پیگیر‌ ‌تصویب این طرح در صحن علنی هستیم، گفت: «‌‌هرچند نظام مطلوب انتخاباتی از نظر من نظام انتخاباتی تناسبی استانی- شهرستانی است و برای آن هم یک طرح را در کمیسیون شوراها به ثبت رسانده‌ام ولی آن طرح خود را کنار کذاشته و پیگیر تصویب و تایید نظام انتخابات تتاسبی برای حوزه‌های چهار نماینده و بیشتر هستم. ‌برای تصویب این طرح با اکثر نمایندگان موثر در مجلس مذاکره داشته و این طرح را برای آن‌ها تشریح کرده و نظر موافق آن‌ها را گرفته‌ام و امیدوارم این طرح در مجلس تصویب شود.»

رایزنی با اعضای مجمع تشخیص و شورای نگهبان برای تصویب نظام انتخابات تناسبی

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین از ‌رایزنی‌های خود با برخی از اعضای شورای نگهبان، ‌اعضای مجمع تشخیص نظام و برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح به تایید شورای نگهبان برسد و در دوره جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی اجرا شود.

متن مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به شرح زیر است:

ماده - نمایندگان غیرفهرستی و فهرستی در حوزه‌های انتخابیه 4 کرسی نمایندگی و بیشتر بر‌اساس رتبه کمتر و یا مساوی با تعداد کرسی‌ها و نسبت درصدی از آراء ماخوذه صحیح هر فهرست به کل آراء ماخوذه صحیح فهرست‌ها به‌عنوان سهم آن فهرست و به ترتیب رای در آن فهرست انتخاب می‌شوند.

تبصره 1- پس از شمارش آرای حوزه انتخابیه، نامزدها بدون توجه به عضویت در فهرست‌ها به ترتیب بیشترین رای رتبه‌بندی شده و نامزدهای غیرفهرستی (منفرد) با رتبه کمتر و یا مساوی با تعداد کرسی‌های آن حوزه، به‌عنوان منتخب شناخته می‌شوند.

تبصره 2- سهم هر فهرست از کرسی‌های هر حوزه انتخابیه با تقسیم «مجموع آرای صحیح اخذ شده توسط نامزدهای آن فهرست» بر «مجموع آرای صحیح ماخوذه همه فهرست‌ها در آن حوزه انتخابیه» ضربدر «تعداد کرسی‌های باقیمانده نمایندگی آن حوزه» تعیین می‌شود.

تبصره 3- در صورتی که سهم یک فهرست از کرسی‌ها، بیش از تعداد اعضای آن فهرست باشد، فقط به اندازه تعداد اعضا، به آن فهرست کرسی تعلق می‌گیرد. در این حالت سهم سایر فهرست‌ها از تعداد کرسی‌های باقیمانده مجدداً محاسبه می‌شود.

تبصره 4- در صورتی که سهم فهرست‌ها، به‌صورت اعشاری باشد، در ابتدا سهم هر فهرست از کرسی‌ها برابر با ارقام صحیح آن فهرست لحاظ می‌شود و کرسی‌های باقیمانده به ترتیب به فهرست‌های با سهم بالاترین اعشار، بدون در نظر گرفتن رقم صحیح، اختصاص می‌یابد. در صورت برابری همه ارقام اعشار دو یا چند فهرست، ملاک تخصیص سهمیه در موارد باقی‌مانده، قرعه می‌باشد که در جلسه مشترک هیئت‌های اجرایی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزدهای عضو فهرست‌ها و یا نمایندگان آنان می‌توانند در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند.

تبصره 5- چنانچه به‌دلیل عدم تایید اعتبارنامه، فوت، استعفاء و یا هر دلیل دیگری، هر حوزه انتخابیه‌ای که یک و یا چند منتخب و یا نماینده خود را از دست بدهد، منتخب و یا منتخبین بعدی برای مدت باقیمانده در آن حوزه از بین نامزدهای فهرست‌های واجد شرایط، پس از تایید صلاحیت مجدد توسط شورای نگهبان، به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار