عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

بانک‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی به نوسازی مدارس کمک کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تهران زمینی نمانده که آموزش و پرورش بخواهد با فروش آن خرج نوسازی مدارس کند، پیشنهاد داد که مجموعه‌هایی مانند بانک‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان به نوسازی مدارس بپردازند.

کد مطلب: ۱۳۲۵۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد
بانک‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی به نوسازی مدارس کمک کنند

اعظم پویان - آرا شاوردیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره ناایمنی مدارس تهران، گفت: «در شرایط کنونی وضعیت مدارس ما بسیار فرسوده هستند و با توجه به اینکه در آستانه سال جدید موضوع بودجه را در دست داریم، لازم است که سازمان نوسازی برای بودجه مدارس اهتمام و پیگیری جدی داشته باشد.»

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی ایران عنوان کرد: «در جامعه ما با توجه به شرایط جغرافیایی که داریم ممکن است قدمت مدرسه‌ای بیش از 60 سال باشد و با کمترین ریشتر زمین‌لرزه این مدرسه فرو بریزد. اگر زلزله‌ای رخ دهد با بحران روبه‌رو خواهیم شد.»

یکی از اولویت‌های برنامه هفتم باید مسئله ساختمان‌های ناایمن باشد

شاوردیان با بیان اینکه موضوع نوسازی فقط مربوط به مدارس نیست و در حوزه‌های دیگری از جمله بیمارستان‌ها و غیره هم این موضوع دغدغه است، اظهار کرد: «این موضوع فقط درباره مدارس نیست و از این مراکز زیاد داریم، اعم از بیمارستان‌ها و غیره. بعد از حادثه متروپل و گزارش ساختمان‌های ناایمنی که منتشر شد، دیدیم که ساختمان‌های زیادی هم در حوزه درمانی و هم در حوزه‌های خدماتی در لیست ساختمان‌های ناایمن قرارگرفته‌اند. در شرایط کنونی باید چنین موضوع مهمی را هم در برنامه توسعه هفتم و هم بودجه 1402 مورد توجه جدی قرار دهیم و برای هر کدام از این مراکز بودجه جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. همچنین پایش هم در کنار این موضوع داشته باشیم تا به نتیجه مورد پیش‌بینی برسیم.»

در تهران زمینی برای فروش نمانده که آموزش و پرورش بخواهد خرج نوسازی مدارسش کند

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره راهکار فروش املاک مازاد آموزش و پرورش برای نوسازی مدارس و موانع قانونی که وجود دارد، گفت: «آموزش و پرورش اگر زمین مازادی دارد قاعدتاً طبق قانون باید به وزارت راه و شهرسازی بدهد تا جهش مسکن را بتوانیم جلو ببریم اما در شهر تهران دیگر زمینی وجود ندارد که بخواهیم به این مسئله فکر کنیم.»

وی در پاسخ به اینکه در موضوع جهش مسکن ممکن است موضوع مدرسه‌سازی به حاشیه برود یا خیر، گفت: «ما در بافت فرسوده و اطراف تهران مشکل زیرساختی زیادی داریم که اگر حتی برای ساخت مسکن بخواهیم از این فضا استفاده کنیم قطعا باید تدبیری شود تا موضوع فضاهای آموزشی و تفریحی از قلم نیافتد.»

باید روی فرهنگ خبرسازی کار شود

شاوردیان با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی در ایران به همت خیرین به نتایج خوبی رسیده است، گفت: «در این شرایط اقتصادی موضوع مدرسه‌سازی توسط خیرین هم قاعدتاً تحت تاثیر قرار گرفته و اکنون به صورت مداوم از خیرین انتظار این وجود دارد که در حوزه مدرسه‌سازی یا بیمارستان‌سازی و غیره وارد شوند ولی خیرین هم به‌لحاظ بودجه و هم به‌لحاظ تعداد محدود هستند.»

شاوردیان با اشاره به اهمیت دادن به فرهنگ خیرسازی در حوزه نوسازی مدارس، گفت: «در حوزه‌های مختلف عمرانی و شهرسازی نیاز است که مشارکت خیرین و مردم را داشته باشیم اما هنوز فرهنگ خبرسازی به‌خوبی کار نشده تا در مسیر درستی هدایت شود تا متناسب با نیاز هر شهر و استان و منطقه موضوع خبرسازی به سرانجام مورد نظر برسد.»

بانک‌ها در قالب مسئولیت اجتماعی به نوسازی مدارس کمک کنند

شاوردیان پیشنهاد داد نهادها در قالب فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی آن مجموعه اقدام به کمک‌های خیرانه برای نوسازی مدارس کنند.

وی افزود: «نهادهایی مانند شرکت کشتیرانی که مجموعه‌های بزرگی هستند، می‌توانند در قالب مسئولیت اجتماعی اقدام به نوسازی مدارس کنند. همچنین مجموعه بزرگ دیگری که در این مسیر می‌توانند کمک کند بانک‌ها هستند. واقعا بانک‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی چه کرده‌اند؟ جای خالی بانک‌ها در مسیر نوسازی مدارس به‌چشم می‌خورد.»

شاوردیان گفت:‌ «بانک‌ها می‌توانند در حوزه مسئولیت اجتماعی وسط بیایند و به‌عنوان خیر مراکز درمانی، بهداشتی و آموزشی فعالیت کنند. البته که اقداماتی انجام شده اما به نسبت حجم نقدینگی و مبادلات بانکی در این فعالیت خیرانه زیاد کار نکرده‌اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار