معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی؛

۲۵۲۰۰ جلد کتاب با کاروانی، راهی مدارس محروم استان شد

تبریز(پانا) - معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از ارسال ۲۵ هزار و ۲۰۰جلد کتاب به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان در قالب کاروانی به ۱۴ منطقه محروم و کم برخوردار استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۲۵۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
۲۵۲۰۰ جلد کتاب با کاروانی، راهی مدارس محروم استان شد

همزمان با هفته کتاب، سومین آیین تجهیز کتابخانه های مناطق محروم اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در کانون فرهنگی و تربیتی شهید یاغچیان ناحیه ۴ تبریز برگزار شد.
طاهر علمی ضمن تبریک هفته کتاب و آرزو برای ترویج کتابخوانی گفت: هفته کتاب سه هدف عمده را دنبال می کند. توسعه فرهنگ مطلوب، توسعه فرهنگ کتابخوانی و ایجاد شور و شوق بویژه در نوجوانان از این اهداف می باشد.
وی افزود: امسال ۲۵ هزار و ۲۰۰جلد کتاب به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان است که در قالب کاروانی به ۱۴ منطقه محروم و کم برخوردار استان ارسال می شود که در سطح کشور این موضوع اتفاق نیفتاده است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: رویکرد آموزش و پرورش ایجاد کتابخانه های کلاسهای ابتدایی در مناطق کم برخوردار و نیمه برخوردار است .اگر این موضوع ترویج شود تا پایان تحصیلات دانش آموزانی کتابخوان خواهیم داشت.
علمی عوامل مهم در کتابخوانی را مدرسه و خانواده عنوان کرد و افزود: از سال ۹۳ کاروانهای امید و یار مهربان را راه اندازی کرده ایم که به مناطق محروم استان کتاب ارسال می کنیم و تا کنون توانستیم با راه اندازی این کاروان‌ها ۸۶ درصد کتابخانه های کلاسی مدرسه های ابتدایی در سطح استان را ایجاد کنیم.
وی خاطر نشان کرد:۲۶۹۰ آموزشگاه متوسطه اول و دوم در سطح استان به فعالیت مشغول هستند ولی فقط ۳۷ درصد این مدارس کتابخانه مستقل دارند که یک عیب است. مدرسه بدون کتاب و کتابخانه در سطح استان نداریم ولی ممکن است مستقل صرفا کتابخانه نیست.
وی با اشاره به اینکه یکی از عیبهای بزرگ مدارس نداشتن کتابدار است افزود: در استان ما سرانه کتاب به ازای هر دانش آموز افزایش یافته است در سال ۹۳ این سرانه ۹جلد کتاب به ازای هر دانش آموز بود و اکنون این تعداد به ۱۱.۵ جلد افزایش یافته است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ذخیره و میراثی بالاتر از کتاب نیست گفت: کتاب مایه آرامش روحی است و همدهی است که اندوهها را ازبین می برد و نجات بخش تنهایی انسانهاست.
وی افزود: پاسخ به شبهات با مطالعه برطرف می شود. از دست دادن تقوی فکری جوانان، از عواقب عدم مطالعه کتاب است. فضای مجازی هیچگاه نمی تواند جایگزین کتاب گردد.
علمی یا بیان اینکه کتاب و کتابخوانی هم می تواند آفتهایی داشته باشد ادامه داد: راه دادن کتاب‌های مسموم و نا سالم به مدارس و خانه‌ ها آفت بزرگی است و در واقع مسمویت فکری نسل جدید را به وجود می آورد. نظارت بر چاپ کتاب و بررسی آنها بسیار مهم است تا جامعه سلامت را به دنبال داشته باشد. بایداستاندارد سازی هم در کتاب که خوراک ذهن است، وجود داشته باشد. استاندار ارزشی و عقلانی باید در کتاب‌ها وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه عمده دانش آموزان کتاب گریز هستند گفت: علت عمده این کتاب گریزی عدم احساس ضرورت در دانش آموزان است. ایجاد علاقه در مرحله اول به خانواده می رسد. اگر پدر و مادر مطالعه گر باشند، فرزند هم کتاب دوست می شود. دومین بحث در ایجاد علاقه در مدرسه است. اگر دانش‌آموز تا پایه دوازدهم عادت به مطالعه نکند، بعد ها نمی‌توان خسارات این امر را جبران کرد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان با عدم احساس ضرورت در خصوص کتابخوانی دچار کتاب گریزی می شوند. دانش آموز باید از معلم سوال بپرسند. دانش آموز اگر از معلم پرسش کند معلم نیز مکلف بر کتابخوانی می شود تا سوال وی را پاسخگو باشند و معلم و دانش آموزان تنها به کتب درسی اکتفا نکنند.
وی ادامه داد: کتاب خواندن مانند غذا خوردن است. هرچقدر تغذیه برای جسم ما مهم است، کتابخوانی هم برای تغذیه روح ما ضرورت دارد. ما وقتی مطالعه می کنیم جریان خون در مغز افزایش می یابد. انسان در مطالعه گرم می شود چرا که مطالعه مانند خورشید زندگی را گرم می کند. پژوهش ها نشان داده اند که مطالعه باعث می شود الگو ها را درست بشناسیم.

کتابخوانی شیوه فکر کردن و جهان بینی را تغییر می دهد
علمی افزود: خواندن کتاب اشراف بر لغات را منجر می شود. ما زمانی که مطالعه می کنیم به صورت بصری کلمات در ذهن ما شکل می یابند، مطالعه باعث افزایش دایره لغات شناسی می شود و اگر معنای آنرا نیز درک نکنیم، کلمات دیگر به درک معنای آن کمک می کند.
کتابخوانی در راستای صحبت کردن نیز می تواند به افراد کمک کند. شیوه فکر کردن و جهان بینی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. کتابخوانی و مطالعه باعث می شود مغز انسان متمرکز باشد و قدرت تخیل را نیز افزایش می دهد.
وی گفت: خواندن کتاب الهام بخش است و یک کتاب خوب می تواند روی رفتار خواننده تاثیر گذارد. مطالعه استرس را کاهش می دهد چرا که راهکار خوب را از مطالعه دریافت کرده و تجربه کسب می کنیم.
انگیزه بکارید، توسعه درو کنید
معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: اگر در چند سال اخیر جشنواره ای در آموزش و پرورش اتفاق افتاده که دانش آموزان را به مطالعه وا داشته است این جشنواره همان جشنواره دانایی و توانایی است و معاونین پرورشی توانسته اند به بهترین شکل ممکن این امر را برای دانش آموزان پیش ببرند.
وی با اظهار امیدواری از اینکه در استان تمامی دانش آموزان در دایره جشنواره دانایی و توانایی قرار گیرند گفت: در مرحله آموزشگاهی این جشنواره، فقط ۶۰ هزار نفر سال قبل شرکت کرده اند و این نشان می دهد مدیران از نگاه خوبی به مطالعه و کتابخوانی برخوردار نیستند و مدیری که این موضوع را مورد ارزیابی قرار ندهد مدیر علمی نیست.

رضا ملک زاده معاون پرورشی و فرهنگی اداره آموزش وپرورش ناحیه ۴ نیز در ادامه این مراسم گفت: کتاب، کتاب خوانی و مطالعه در حوزه آموزش و پرورش بسیار مبرهن است.
وی افزود: سرانه کتاب در مجموع در مدارس کم است و همین امر موجب کاهش میانگین مطالعه در کشور شده است؛ کتاب و مطالعه در راستای روح انسانها اهمیت دارد که متاسفانه امروزه جامعه از غذای جسمی خود غافل است.
وی در پایان عنوان کرد: اولین مطالعه باید از خانواده‌ها آغاز گردد. شاید در جمع خانواده‌ای سواد کافی نیست و یا آموزش کافی برای مطالعه در مدارس صورت نگیرد اما اثر این امر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی توسط معلمان اندک نیست. کتاب داستانی اثرش از زحمات معلم در شکل گیری شخصیت کودک کم نیست. امیدواریم همه ما نقش خود را در راستای توانمند سازی دانش آموزان انجام گیرد تا در سطح نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار