شهردار تهران مطرح کرد؛

۹۸ درصد ون‌های پایتخت فرسوده هستند

تهران (پانا) - آیین رونمایی از تاکسی‌ون های ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با همکاری وزارت کشور با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، جواد توسلی مهر مدیرعامل ایران خودرو دیزل و برخی از مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۲۵۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
۹۸ درصد ون‌های پایتخت  فرسوده هستند

در سیزدهمین شنبه امید و افتخار تعدادی تاکسی ون با عنوان وانا و با ظرفیت جابجایی ۱۲ نفر به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شده است. علیرضا زاکانی شهردار تهران با همکاری وزارت کشور، با بیان اینکه بسیار خشنودم که در شنبه ای دیگر در این مجموعه پرافتخار برای رونمایی از یک خدمت شایسته در خدمت شما هستیم، اظهار کرد: شنبه ها را با نام امید و افتخار یکی از پس از دیگری پشت سر می گذاریم و دوشنبه ها را با نام قرارخدمت به انتقال ظرفیت سازمانها و شرکت ها در پویش «قرار خدمت» به مناطق تخصیص می دهیم. مثلا اینکه امروز از کل ظرفیت تولید آسفالت سال گذشته عبور کردیم و زیر ساخت های جدی نیز در این زمینه فراهم می شود.

وی با بیان اینکه هم و غم ما گره گشایی از زندگی مردم است، افزود: چهارشنبه های همدلی و اتحاد را نیز در توجه به درون سازمان خود و ۱۰۴ هزار پرسنل شهرداری در قالب نیروهای رسمی و قراردادی داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه خودروهایی که امروز رونمایی می شود، بسیار زیبنده و مناسب برای استفاده مردم است، خاطرنشان کرد: باید کم کم به سمت ون برقی برویم. در این زمینه راه اندازی ایستگاه های شارژ در ۵۲ ایستگاه با همکاری مپنا در حال انجام است.

شهردار پایتخت تاکید کرد: تا پایان سال ۲۵ دستگاه سواری تارا آماده می شود که امیدواریم بعد از آن اتوبوس، ون و سواری برقی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخش خارجی در مقطعی می خواست با واردات سرمایه گذاری کند و شبکه حمل و نقل ما را دست بگیرد، اظهار کرد: برای ما مهم است که سرمایه گذار داخلی و خودروسازان داخلی این شبکه را در دست بگیرند. صندوق بازنشستگی، سازمان سرمایه گذاری و بانک شهر نیز می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم با ایران خودرو دیزل بابش زمینه ساز یک خدمت برای مردم باشیم و سطح خدمتگزاری را بالا ببریم عنوان کرد: در شهری زندگی می کنیم که عنصر حمل و نقل عمومی در سطحی است که این خدمتگزاری اعتماد جمع را در بهره مندی از آن ندارد و امروز ۷۰ درصد استفاده از خودروهای شخصی را شاهد هستیم و وضعیت این ۳۰ درصد طوری است که اگر توجه ما به مترو باشد به اندازه ۷ خط موجود هم واگن نداریم، در ۷ خط ۲۵۰۰ واگن نیاز داریم اما کل داشته ما ۱۵۰۰ واگن است که ۲۰۰ مورد از رده خارج است و اکثر مابقی آن نیاز به اورهال دارد.

زاکانی بیان کرد: ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که در ابتدای دوره ۲۲۲۵ اتوبوس تحویل گرفتیم. در حالی که در سند جامع قبلا ۱۰ هزار و بعد از آن ۹‌هزار دستگاه به عنوان نیاز تهران مطرح شد لذا فاصله زیادی تا آن نقطه داریم. بر همین اساس به سمت تراموا رفتیم و در کنار آن توسعه بازبینی خطوط و ایجاد بهره مندی از این ظرفیت ها و توسعه اتوبوس‌های خودمان را دنبال کردیم تا به تدریج از دستگاه های دیزل به گاز سوز و از آن به برقی عبور کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: بنا است که بالغ بر ۵ هزار اتوبوس را داشته باشیم و بیشتر آن را از داخل تهیه کنیم و حاضریم برای تولیدات سه سال آینده این شرکت ها قدرالسهم خود را بپردازیم و اگر نیاز شد از خارج نیز خرید کنیم، همانطور که در کرونا نیز ۵ خط تولید واکسن را در داخل شروع کردیم اما در مقطعی نیاز شد که برای ایجاد گشایش واکسن وارد کنیم؛ اگر جایی صحبت از واردات باشد جایی است که تولید داخلی نتواند آن را تأمین کند.

وی گفت: صحبت‌های جدی داشتیم تا از سرمایه گذاران خودمان با مشارکت دولت و صندوق کارآفرینی امید بتوانیم ظرفیت جدید برای خودروسازان داخلی خلق کنیم تا شرایط بهتری از نظر خلق منابع برای خرید داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه ۷۲ هزار تاکسی و ۶ هزار ون داریم که ۹۸ درصد ون ها فرسوده است، افزود: نباید مردم از سر ناچاری سوار حمل و نقل عمومی شوند و باید با اقبال به سمت حمل و نقل عمومی بیایند، بنابراین توجه به این است که تکیه ای در جهت نوسازی داشته باشیم و بهترین خودروها را به بخش حمل ونقل عمومی اختصاص دهیم و در این زمینه می توانیم با خودروسازان داخلی مشارکت کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید به یک حمل و نقل ترکیبی و هوشمند برسیم تا مردم خودشان بسنجند که با کدام نوع حمل و نقل می توانند راحت تر به مقصد برسند، بیان کرد: خاتمه این کارها شروعی برای رفع ترافیک و کاهش آلودگی البته در سطح خودش است، چرا که آلودگی ابعاد مختلفی دارد. امیدواریم بتوانیم دست به دست هم دهیم و بار مردم را به دوش بکشیم. این افتخار ما است که پیام آور امید و نشاط و افقی روشن برای همه مردم عزیز به ویژه مردم تهران باشیم، چرا که کارهای انجام شده در تهران به سرعت الگو می شود.

مالک شریعتی نیاسر نیز در آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های جدید شهرداری تهران با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور وضعیت خوبی ندارد، اظهار کرد: قرار بود طی ۱۰ سال و تا پایان برنامه ششم، شدت مصرف انرژی را به نصف کاهش دهیم اما متاسفانه امروز نه تنها به نصف نرسیدیم بلکه افزایش شدت مصرف را نیز شاهد بودیم. برنامه‌های این بخش در قوانین بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به کاهش شدت مصرف انرژی کمک می‌کند، یادآور شد: این ماده که قرار بود چند میلیارد دلار صرفه‌جویی را به دنبال داشته باشد، به نتیجه نرسید.

وی افزود: یک قرارداد ۶۵ هزار دستگاهی منعقد شده بود که به سه هزار و ۵۸۸ دستگاه رسیده و قرار بود با اسقاط خودروی فرسوده، خودروی جدید وارد شود که تنها ۸۱ دستگاه گواهی اسقاط واقعی داشت.

شریعتی با بیان اینکه دولت نباید با عنوان خریدار جزئی وارد بازار شود و خودرو خریداری کند، یادآور شد: دولت باید پیش خرید انجام دهد و از این طریق کاهش شدت مصرف انرژی را دنبال کند. رویکرد ما در برنامه هفتم تغییر خواهد یافت.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تنوع سبد سوخت کشور توسعه پیدا کرد و خودروهای LPG سوز که در دولت قبلی حذف شده بود، اضافه شد. به طوری که در بودجه سال ۱۴۰۱ بالغ بر دو هزار میلیاد تومان به این بخش اختصاص یافته است. اگر خودروساز آمادگی تولید LPG سوز را داشته باشد، ما نیز آمادگی این همکاری را داریم. قیمت این سوخت بالاتر از CNG و پایین‌تر از بنزین خواهد بود که در جنبه اقتصادی اثرگذار است. ضمن اینکه پدافند غیرعامل را نیز تقویت خواهد کرد.

مهدی اسماعیل بگی هم با بیان اینکه امروز شاهد ورود ون های جدید به ناوگان حمل و نقل تهران هستیم، اظهار کرد: تاکسی های چهار نفره و اتوبوس های ۴۰ نفره در تهران فعالیت می کنند و فاصله جدی بین این دو دستگاه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه از سال ۸۶ تعداد هفت هزار ون چینی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد، خاطرنشان کرد: ما توانستیم خودروهای تاکسی چهار نفره را نوسازی کنیم اما افقی برای نوسازی ون‌ها نداشتیم و قطعات موردنیاز در دسترس نبود و مشکل جدی ایجاد می کرد که راندمان این بخش را کاهش می داد.

وی با بیان اینکه امروز با تلاش تولیدکنندگان داخلی شاهد جایگزینی خودروهای جدید هستیم، یادآور شد: این‌ ون‌ها موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم خواهد کرد؛ این دستگاه‌ها با قیمت بسیار مناسب تحویل داده خواهد شد.

اسماعیل بگی با اعلام اینکه ما ۲ هزار دستگاه ون فعال داریم، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم تعداد ون‌ها را به پنج هزار دستگاه افزایش و فشار موجود بر ناوگان اتوبوسرانی را کاهش دهیم. امیدواریم تا سال آینده بتوانیم ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ون را اضافه کنیم.

مهدی خطیبی نیز در آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های جدید شهرداری تهران با بیان اینکه بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش‌بنیان در ایران خودرو مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: شاهد رشد کیفیت در تولیدات هستیم و حداقل ۵۰ درصد رشد کیفی را خواهیم داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر اینکه بدون شک یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور، حوزه حمل و نقل عمومی است، خاطرنشان کرد: بین توسعه اقتصادی و توسعه حمل و نقل ارتباط خطی وجود دارد و باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: برای کارآمدی ناوگان تاکسیرانی باید مدیریت چالاک و دانش‌محور را داشته باشیم که خوشبختانه اتفاقات مثبت و رو به جلو را در تاکسیرانی شاهد هستیم. تاکسی‌های به‌روز و تاکسیرانان مجرب از دیگر عوامل کارآمدی تاکسیرانی هستند.

خطیبی با بیان اینکه خدمات پس از فروش کالا یکی دیگر از عوامل توسعه تاکسیرانی است، تاکید کرد: هرچه از راننده مالکی به سمت شرکت مالکی برویم، خروجی بهتری از سیستم تاکسیرانی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باید خدمات با کیفیت و ۲۴ ساعته در حوزه تاکسیرانی کشور ارائه دهیم. علاوه بر این کیفیت خودروهای تاکسی نیز مورد اهمیت است و باید تمام تاکسی‌هایی که در شهر تهران استفاده می‌شود، به سمت استفاده از دنده اتوماتیک بروند. ما می‌توانیم این اقدام را انجام دهیم و ظرفیت آن در کشور وجود دارد.

خطیبی با بیان اینکه می توانیم در برنامه پنج ساله کل تاکسی‌های تهران را نوسازی کنیم، یادآور شد: ما به شرکت‌های واقعی تاکسیرانی نیاز داریم به طوریکه رانندگان بر اساس قراردادهایی با این شرکت‌ها فعالیت کنند و بر همین مبنا می‌توانیم مدیریت مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر اینکه ۷۸ هزار دستگاه تاکسی در تهران وجود دارد، تصریح کرد: سطح کیفی و ساختاری این خودروها را تا پنج سال آینده می‌توان تغییر داد. ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم که به تعهدات و قراردادها پایبند باشیم و در حد اعلای کیفیت، تولیدات را تحویل دهیم.

وی افزود: در ذیل تعاونی‌های ایران خودرو، قرار بر این است که شرکت خصوصی تاکسیرانی راه‌اندازی شود که شرکت‌مالکی بوده و تمام خودروهای آن دنده اتوماتیک خواهد بود. شروع به کار شرکت هم با خودروی تارا است.

خطیبی با بیان اینکه اولین تاکسی لند با همکاری شرکت سایپا راه‌اندازی خواهد شد، گفت: تمام خدمات مرتبط با تاکسی‌ها در این فضا ارائه می‌شود.

علیرضا زاکانی در حاشیه آیین رونمایی از تاکسی‌ون‌های جدید شهرداری تهران با همکاری وزارت کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاصله ورود این ون ها به چرخه خدمت یک ماه است، اظهار کرد: وزارت کشور این دستگاه‌ ون ها را برای کل کشور خریداری کرده و قدر السهم ما نیز واریز شده است. ابتدا ون‌های زرد و سپس ون‌های سفید وارد می‌شود. این نوسازی امکانی را برای رفاه و بهره مندی عموم مردم فراهم خواهد کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه باید مشارکت کنیم و امکانی را برای نوسازی کلی فراهم کنیم، یادآور شد: تامین اتوبوس، مینی بوس، ون و تاکسی از خودروسازان داخلی مدنظر است و از سایر بخش‌ها نیز بهره خواهیم گرفت. تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت خودوروسازان داخلی استفاده کنیم و امیدواریم در توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در شهر تهران بتوانیم مشارکت داشته باشیم. تاکید ما توجه به استفاده حداکثری از توان خودروسازان داخلی است.

وی با تاکید بر اینکه گسترش حمل و نقل عمومی نقش موثری در زمینه آلودگی هوا دارد، یادآور شد: حدود ۷۰ درصد جابجایی ها با خودروی شخصی است و خودروهای تک سرنشین و دو سرنشین زیادی را در سطح شهر شاهد هستیم. ما باید به سمتی برویم که عمده مردم به سمت حمل و نقل عمومی حرکت کنند. به طوری که در این مسیر باید ایجاد رفاه، آسایش و اطمینان خاطر را مدنظر قرار دهیم. به همین دلیل هم از سال قبل نوسازی و بهره‌مندی صحیح از ناوگان را در دستور کار قرار داده‌ایم.

زاکانی با اشاره به تغییر سوخت وسایل حمل و نقل عمومی به سمت ال‌پی‌جی و برق برای کاهش آلایندگی، تصریح کرد: بخشی از اقدامات در این راستا نیز به توسعه فضای سبز باز می‌گردد. امسال هزار و ۵۰۰ هکتار در ۱۵ اسفندماه همزمان با روز درختکاری افتتاح خواهد شد. دو هزار و ۳۵۱ پارک در تهران به بهره برداری رسیده به طوری که چهار پارک در یک هفته گذشته افتتاح شده است.

مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز با بیان اینکه دو هزار دستگاه سمند سورن آماده تحویل است، اظهار کرد: در چند روز آینده آماده تحویل این خودروها به ناوگان هستیم، البته قرارداد ما تا پایان سال ۱۵ هزار دستگاه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار