عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ تغییر می‌کند؟

تهران (پانا) - اختلاف نظر دوباره مجلس درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور سراسری باعث شده تا دانش‌آموزان کنکوری و خانواده‌های آن‌ها، نگران تغییر دقیقه نودی در شیوه برگزاری آزمون باشند اما عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید کنکور 1402 طبق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود و برای سال‌های بعد احتمال اعمال تغییرات در آن وجود دارد.

کد مطلب: ۱۳۲۵۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ تغییر می‌کند؟

بابک حاجی حیدری-امان‌قلیچ شادمهر درباره تغییرات مربوط به آزمون سراسری سال طبق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی به پانا گفت: «موضوع برگزاری کنکور با مسئولان سازمان سنجش به‌طور مداوم در جلسات هفتگی بررسی می‌شود تا دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها برطرف شود. با توجه به اینکه ثبت‌نام مرحله اول کنکور تمام شده است، کنکور در سال 1402 طبق تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود اما در کمیسیون آموزش به دنبال این هستیم که برای سال‌های آینده، تغییرات مجلس در آن اعمال شود.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «درموضوع کنکور از آن‌جا که با عامه مردم سروکار داریم، لازم است نگرانی‌های خانواده‌ها را لحاظ کنیم و برگزاری کنکور از مجلس شورای اسلامی که مجرای قانون‌گذاری است، پیگیری خواهد شد.»

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور که حدود چهار ماه پیش از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، با هدف افزایش تاثیر امتحانات نهایی و ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تضییع حقوق داوطلبان ورود به دانشگاه، سعی در کاهش نقش کنکور در پذیرش دانشجویان داشت. مصوبه‌ای که بعد از ابلاغ مخالفانی داشت. اخیرا علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در تذکری با استناد به چند بند قانون اساسی درباره روندی که در برخی از نهادها آغاز شده و خود را جای مجلس می گذارند و تصمیم گیری می کنند، گفت: دستور صریح رهبر انقلاب به شورای انقلاب فرهنگی این بود در مواردی که مجلس ورود کرده است، شورای عالی نباید ورود کند. مجلس درباره کنکور ورود کرده و قانون کنکور در مجلس مصوب شده، پس چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون صریح مجلس را وتو می کند؟

این تذکر با واکنش رئیس مجلس هم روبه رو شد. محمدباقر قالیباف ادامه داد: مرکز قانون گذاری حتما مجلس است و قانونی که مجلس وضع کرده قابل لغو نیست به جز این که تغییر آن قانون در خود مجلس انجام شود و این موضوع مبتنی بر قانون اساسی است که این مساله پیگیری و به صورت مکتوب هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شده و ان شاءا... حل خواهد شد.

احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز هفته گذشته با بیان اینکه قانون کنکور حتما باید در مجلس اصلاح شود، گفت: این طرح برای بررسی به کمیسیون تخصصی خود یعنی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع و پس آن به مجددا به صحن علنی مجلس ارجاع می‌شود. در نشست کمیسیون تقاضای تصویب دو فوریت این طرح را داشتیم که یک فوریت آن در صحن علنی مجلس رأی آورد. بر همین اساس، طرح مذکور به کمیسیون تخصصی ارجاع و در ادامه برای بررسی در صحن بررسی می‌شود تا نمایندگان پیشنهادات خود را برای رسیدگی و اعمال احتمالی در طرح ارائه کنند.

وی با اشاره به امکان تبدیل شدن این طرح به قانون پیش از کنکور 1402، گفت: تلاش ما این است که خاطر خانواده‌ها و دانش آموزان کنکوری مشوش نشود و آرامش آن‎‌ها برای کنکور پیش‌رو از بین نرود. بحث اصلی ما این است که قانون مجلس، فقط باید از طریق مجلس اصلاح شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار