معاون وزیر کار در گفت‌وگو با پانا:

‌نیروی کارآموز آموزشگاه‌های جوار کارگاهی‌، مشمول قوانین کارآموزی می‌شود

آموزشگاه‌های جوار کارگاهی علم را به تجربه پیوند می‌زنند/ تفاهم‌نامه آموزش مهارت‌افزایی میان آموزش و پرورش و وزارت کار منعقد شد

تهران (پانا) - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد‌ قانون کار در حال اصلاح است تا تولیدکنندگان نیروی متخصص مورد نیازشان را در قالب آموزشگاه در کارگاه‌های جوار کارگاهی آموزش دهند بدون اینکه دغدغه قوانین مرتبط با کارگران را داشته باشند و خروجی این مهم، پیوند میان فضای آموزش آکادمیک با بازار کار تجربی است.

کد مطلب: ۱۳۲۴۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
‌نیروی کارآموز آموزشگاه‌های جوار کارگاهی‌، مشمول قوانین کارآموزی می‌شود

علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تلاش دارد تا در موضوع مهارت‌افزایی اقدام جدی داشته باشد، عنوان کرد: «در این مسیر شورای عالی فنی حرفه‌ای را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی کردیم که من دبیر این شورا هستم، همزمان دبیر شورای عالی آموزش و پرورش و دبیر شورای توسعه و گسترش وزارت علوم هم عضو است. همچنین رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای هم حضور دارد. اولین جلسه این شورا یک ماه پیش برگزار شد و به یک تفاهم‌نامه‌ای در موضوع آموزش و مهارت‌افزایی نیروی انسانی رسیدیم.»

وی افزود: «این ارتباط بین نهادی کمک می‌کند تا بسترهایی که وزارت علوم موردنظر دارد برای ارتقای مهارت به نتیجه برسد.»

واحدهای تولیدی از فرصت راه‌اندازی آموزشگاه جوار کارگاهی استفاده کنند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: «کار دیگری که انجام شده این است که به آموزشگاه‌های جوار کارگاهی به‌راحتی مجوز داده می‌شود. در یک‌ماه گذشته حدود 600 مجوز داده‌ایم. واحدهای تولیدی که نیاز دارند می‌توانند از این فرصت برای آموزش و مهارت نیروی انسانی استفاده کنند.»

کشورهای همسایه به نیروی انسانی ایرانی نیاز دارند

رعیتی‌فرد با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ایران به نیروی انسانی ایرانی نیاز دارند، گفت: «اکنون سرمایه‌ای به نام نیروی انسانی کم داریم و این در حالی است که 15 یا 16 کشور همسایه ایران با جمعیت 600 میلیونی نیازمند خلاقیت ایرانی در زمینه خدمات فنی مهندسی هستند. با توجه به اینکه کشورهای همسایه سطح کاری مهندسی و تکنولوژی پایین‌تری به نسبت ایران دارند این ظرفیت و پتانسیل خوب وجود دارد و باید برنامه‌ریزی شود.»

در جوار کارگاهی‌ها نیروی کارآموز مشمول قوانین کارآموزی می‌شود

معاون وزیر کار گفت: «سازمان فنی و حرفه‌ای 80 درصد کارش را برون‌سپاری کرده و بخش خصوصی کار را دست گرفته است. در این شرایط سازمان فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند همه‌جا آموزشگاه داشته باشد و آموزش بدهد ولی بستری فراهم‌شده تا افراد در قالب کارآموزی آموزش ببینند.»

رعیتی‌فرد گفت: «‌انتفاع تولیدکننده این است که خودش نیروی انسانی‌اش را انتخاب می‌کند و سازمان فنی و حرفه‌ای مربی به وی می‌دهد ‌یا در گرفتن مجوزهای لازم همکاری می‌کند.»

بدنه کارشناسی دانشگاه کاملاً از نیروی میدانی و عملی بازار کار فاصله گرفته است

وی افزود: «قانون کار هم در حال بررسی است تا اگر تولیدکننده‌ای مایل بود 10 نفر را انتخاب و در یک آموزشگاه جوار کارگاهی آموزش اولیه‌ای بدهد و نیروی انسانی‌اش را وارد محیط کار کند. در واقع فردی که در آن کارگاه مشغول به کار می‌شود مشمول قانون کارآموزی می‌شود نه اینکه مانند یک کارگری باشد که همه موارد قانون کار بر وی مرتب شود و شرایط برای کارفرما سخت شود.»

رعیتی‌فرد اظهار کرد: «بدنه کارشناسی ما در دانشگاه کاملاً از نیروی میدانی و عملی بازار کار فاصله گرفته است و ارتباط میان صنعت و دانشگاه سالیان زیادی است که فاصله افتاده است. سعی می‌شود با چنین طرح‌های نیروهای تجربی به‌روز شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار