‌در گفت‌وگو با پانا؛

علی لطیفی: کی‌روش برای موفقیت باید فلسفه فوتبالش را تغییر دهد

اگر کی‌روش می‌خواهد موفق شود باید نه فوتبال تمام دفاعی و نه هجومی بازی کند. باید فلسفه فوتبالش را تغییر دهد و مابین دفاع مطلق و فوتبال هجومی را بازی کند

تهران (پانا) - پیشکسوت استقلال معتقد است کی‌روش برای موفقیت در جام جهانی قطر باید فلسفه فوتبالش را تغییر دهد وگرنه به بدترین شکل تنبیه می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۲۴۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد
علی لطیفی: کی‌روش برای موفقیت باید فلسفه فوتبالش را تغییر دهد

علی لطیفی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تاثیر بازی تدارکاتی ایران مقابل نیکاراگوئه پیش از اعزام به قطر، گفت: «وقتی مربی درخواست بازی تدارکاتی می‌دهد، یعنی می‌خواهد نقاط ضعف و قوت تیمش را شناسایی کند‌. این تیمی که مقابل نیکاراگوئه قرار گرفت، تنها ۳ بازیکنش در ترکیب اصلی تیم ملی در جام جهانی هستند. اگر بهانه‌اش دور دادن به جوان‌ها بود که اصلاً الان وقت این کار نبود. ما نسبت به همه کشورهای حاضر در جام جهانی کمترین بازی تدارکاتی را داشتیم. جز مصدومیت امید ابراهیمی و جاماندنش از این جام، بازی نیکاراگوئه هیچ دستاوردی نداشت.»

وی افزود: «کی‌روش مربی صد درصد تک‌بعدی است. اگر فوتبال فقط دفاع کردن صرف بود، او یکی از بهترین مربیان دنیا بود اما فوتبال بخش‌های زیادی دارد که اصلی‌ترین آن فوتبال هجومی است که باعث جذابیت و محبوبیت آن است. فوتبال هجومی، دریبل و خلاقیت و کارهای انفرادی و ترکیبی و تیمی زیبا دارد اما کی‌روش اصلاً آن را بلد نیست. او در طول دوران مربیگری‌اش این‌طور بوده است. تیم رئال مادرید که سال قبلش با آن‌ همه ستاره، قهرمان اروپا شده بود را با کاسیاس، زیدان، رونالدوی برزیلی، بکام، فیگو، گوتی و ... که بهترین تیم تاریخ این باشگاه بود را نتوانست قهرمان کند. فلسفه‌‌ فوتبال رئال هجومی است. مورینیو را برای بارسلونا انتخاب نکردند و گفتند فلسفه فوتبالی‌اش به باشگاه ما نمی‌خورد. این‌ها را مثال زدم تا بگویم کی‌روش ۸ سال با سر در عسل افتاد و فوتبال ما که ساختار معیوب دفاعی داشت را انصافاً درست کرد اما به قیمت نابودی ساختار هجومی فوتبال ایران.»

پیشکسوت استقلال تصریح کرد: «یک سری مربیان وطنی چاپلوس هم سر تمرینات تیم ملی می‌رفتند و مثلاً از او الگوبرداری می‌کردند. کی‌روش جنایت بزرگی به لیگ فوتبال ما کرد که الان می‌بینیم اثرش اینجاست که هم‌بازی‌ها کم‌گل است و هم بی‌کیفیت. نه خلاقیتی می‌بینیم و نه فوتبال هجومی و فرصت گل. ۹۰ درصد مربیان فوتبال ما فقط جمع شدن در زمین خودشان را بلدند و دنبال گل زدن از روی اتفاق هستند.»

علی لطیفی با ادامه انتقادات خود نسبت به عملکرد کی‌روش، گفت: «او وقتی وارد فوتبال ایران شد، با روابط و زد‌و‌بندی که داشت توانست مهم‌ترین برنامه فوتبالی ایران (‌برنامه ۹۰) و یک روزنامه ورزشی پرتیراژ را همراه خودش کند. او درحالی‌که ۸ سال کوچک‌ترین موفقیتی نداشت، این‌قدر برایش نوشتند و تحسینش کردند که با باخت مردم به خیابان می‌آمدند! ما جلوی لبنان، یمن، عراق همان‌طور بازی کردیم که جلوی آرژانتین در جام جهانی. وقتی در مقابل بوسنی نیاز به بُرد داستیم، تا کمی از ساختار دفاعی بیرون آمدیم، ۳ گُل خوردیم و از ضعیف‌ترین تیم گروه سنگین‌ترین شکست تاریخ ایران در جام جهانی را تجربه کردیم. او ۸ در فوتبال ما بود اما تنها جایی که کمتر نظر داد، حوزه فوتبال بود. اگر کمی بیشتر می‌ماند، رئیس‌جمهور هم عوض می‌کرد.»

وی ادامه داد: «تنها کسی که جلوی زیاده‌خواهی‌های کی‌روش ایستاد، اسدی دبیر کل وقت فدراسیون بود که فردی باشرف و تحصیل‌کرده است. او پزشک واقعی است و بدون رانت و زد و بند پزشکی گرفته است. او واقعیت‌ها را در مورد کی‌روش گفت اما فدراسیونی‌ها پشتش را خالی کردند. کی‌روش چون پول نگرفته بود، علیه برند آل اشپورت مصاحبه کرد که پیراهنش فاجعه است اما بعد که صد هزار و خورده‌ای دلار از آن برند گرفت، بهترین برند دنیا شد.»

پیشکسوت استقلال درباره پیش‌بینی‌اش از عملکرد تیم ملی در جام جهانی افزود: «جام جهانی مقوله جدایی دارد. کی‌روش به‌ظاهر دو تجربه موفق در این رقابت‌ها با ایران داشته اما به لحاظ نوع فوتبال رتبه‌های ۳۰ و ۳۱ بودیم. وقتی مقابل پرتغال و آرژانتین و اسپانیا عقب می‌نشینیم و حتی فرصت گُل در ضد حمله ایجاد می‌کنیم، به‌خاطر این است که آن‌ها مطلقاً فوتبال مستقیم بلد نیستند و فوتبال مالکانه بازی می‌کنند. اما این جام جهانی با قبلی‌ها تفاوت زیادی دارد. هر ۳ تیم هم‌بازی مستقیم بلدند و هم‌ روی ارسال‌ها، هم‌ روی شوت از راه دور و هم ضربات ایستگاهی می‌دانند باید چکار کنند و پلن B هم دارند. به‌خصوص انگلیس و ولز. اگر بخواهیم دفاعی بازی کنیم. شک نکنید پوست ما را می‌کنند. این تیم‌ها هم بهترین بدن‌سازهای دنیا که آمریکایی‌ها در این علم سرآمد هستند، سود می‌برند. پس اگر کی‌روش می‌خواهد موفق شود باید نه فوتبال تمام دفاعی و نه هجومی بازی کند. باید فلسفه فوتبالش را تغییر دهد و مابین دفاع مطلق و فوتبال هجومی را بازی کند. البته او تابه‌حال این‌طور بازی نکرده و بعید می‌دانم بتواند به این سرعت تغییر روش دهد.»

مهدی خزاعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار