رئیس‌جمهوری در آیین پاسداشت روز کتاب؛

جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود‌

امروز در دنیا جاهلیت مدرن با استفاده از امپراطوری رسانه و فناوری نمی‌خواهد جوامع بشری آگاه شوند/ کتاب و کتاب‌خوانی یکی از راه‌های آگاهی جوامع است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کسانی نمی‌خواهند جوامع آگاه شوند و دوست دارند انسان همچنان در جهل باشند، گفت جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود و با دشمنان مبارزه می‌کند‌.

کد مطلب: ۱۳۲۳۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود‌

آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی صبح امروز در آیین پاسداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به این مطلب که هدایت انسان با کتاب آغاز شد گفت: کتاب زمینه‌ساز هدایت انسان و ارتقای فرهنگ نسل‌ها و عصرهاست. هدایت انسان با کتاب آغاز شد‌، انسان کامل‌، کتاب کامل برای تربیت انسان آمد. موضوع بسیار مهم در فرهنگ ایرانیان و مسلمانان و یکی از شاخصه‌های فرهنگی بودن جامعه کتاب و کتابخوانی است‌، امروز اگر بخواهند جامعه‌ای را بسنجند با رشد کتابخوانی می‌سنجند.

وی ادامه داد: اگر ما بخواهیم امامان و بزرگان را بشناسیم با خواندن کتاب و نوشته‌های آن‌ها بهتر از گذشته می‌شناسیم‌. اگر از کسی بپرسیم چگونه علامه طباطبایی را بشناسیم کتاب المیزان و کتاب‌های دیگر او را به ما معرفی می‌کند به همین منوال اگر بخواهیم شهید مطهری و آیت‌الله مصباح را بشناسیم با خواندن کتاب‌های آن‌ها این امر محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از آثاری که بتوانیم با احوال پیشینیان آشنا شویم خواندن کتاب و انتقال آن مفاهیم به نسل‌های آینده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کتاب را باید خیلی گرامی داشت‌، امام بزرگوار بیش از 50 جلد کتاب به نگارش در‌آوردند‌، امام عارف، حکیم و عالم بود و این امر را می‌توانیم در بیانات او و کتاب‌هایشان دید.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: کتابی را باید گرامی داشت که در آگاهی‌بخشی‌، آموزش جامعه نقش داشته باشد. امروز باید کتاب را گرامی داشت البته نه هر کتابی، کتاب باید باعث ارتقای فرهنگی عصرها باشد.

وی با بیان اینکه کتابداران در گلستان زندگی می‌کنند، تاکید کرد: کتاب‌داران باید مورد حمایت قرار بگیرند و مجلس و وزیر فرهنگ باید مشکلات این عزیزان را برطرف کنند.

رئیسی یادآور شد: برخی تصور می‌کنند کتابداری موضوع‌بندی کتاب است اما نه، کتاب‌داری یک علم است که از مدیریت کتاب، تالیف و مولف کتاب بسیار اهمیت دارد. کتابخوانی و کتابداری اهمیت بسیاری دارد و بسیار مهم است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اگر بخواهند ببینند یک جامعه چه میزان با فرهنگ ارتباط دارد، یکی از شاخص‌های مهم مسئله کتاب و کتابخوانی است.

رئیسی یکی از دغدغه‌های اصلی علما و دانشمندان را حفظ آثار و کتاب‌های خود دانست و گفت: نسل فعلی که علامه طباطبایی را درک نکرده، می‌توانیم به آن ها آدرس بدهیم که بروند المیزان یا کتب دیگر ایشان را ببینند. کتاب معرف شخصیت مؤلف است. یکی از راه‌های مهم شناخت احوال پیشینیان، به وسیله کتاب است.

وی تاکید کرد: کتاب و کتاب‌خوانی نشاط و امید به جامعه می‌دهد و باید برای دسترسی آسان به کتاب شرایط را فراهم کنیم زیرا کتاب و کتاب‌خوانی تعادل را به جامعه می‌بخشد.

رئیسی یادآور شد: اگر در روستایی کتابخانه‌ای است باید آن کتابخانه ارتقاء یابد‌، البته امروز کتابخانه‌های دیجیتال به هیچ عنوان نتوانستند جای کتاب‌های کاغذی را بگیرد و آن را به حاشیه ببرد. البته آنچه از ابزار الکترونیک و فضای مجازی وجود دارد می‌تواند در دسترسی بهتر و سهولت کار کمک کند اما نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد.

وی تصریح کرد: همانگونه که وزیر ارشاد و آقای رمضانی گفتند باید کتابداران مورد حمایت قرار بگیرند و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست می‌کنیم که مشکلات آن‌ها را حل کنند.

وی ادامه داد: امروز در دنیا جاهلیت مدرن با استفاده از امپراطوری رسانه و فناوری نمی‌خواهد جوامع بشری آگاه شوند. یکی از راه‌های آگاهی جوامع کتاب و کتاب‌خوانی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری شبهات ایجاد می‌کنند این شبهات با خواندن کتاب حل می‌شود زیرا راه مبارزه با شبهات علمی و شهوت عملی خواندن کتاب است.

وی یادآور شد: کسانی نمی‌خواهند جوامع آگاه شوند و دوست دارند انسان همچنان در جهل باشند اما جامعه آگاه زیر بار سلطه نمی‌رود و با دشمنان مبارزه می‌کند‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار