مدیر آموزش و پرورش منطقه ۹:

برنامه‌های آموزش‌محور مطابق سند تحول بنیادین‌ اولویت برنامه‌های آموزشی است

تهران (پانا) - سرپرست آموزش و پرورش منطقه 9، بر لزوم توجه به برنامه‌های آموزش‌محور مطابق سند تحول بنیادین تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۳۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های آموزش‌محور مطابق سند تحول بنیادین‌ اولویت برنامه‌های آموزشی است

مجید حسینی‌فر در دیداری صمیمی با کارکنان مقاطع آموزشی، با تاکید بر اهمیت مقاطع آموزشی در پیشبرد اهداف آموزشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در آموزش‌وپرورش هر نوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باید مبتنی بر سند تحول بنیادین که شامل تمام سطوح است، باشد.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه 9 در خصوص برنامه های پیش روی خود در حوزه آموزش گفت: با هدف ارتقاء سطح آموزش در منطقه، با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بدنبال حرکتی رو به رشد برای دانش آموزان و فرهنگیان هستیم.

حسینی فر با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی، نیروهای جدیدالورود ماده 28 هستند، بر لزوم توجه بیش از پیش گروه های آموزشی مقاطع به آموزش نیروهای جدیدالورود از طریق برگزاری دوره های آموزشی برای آنان تاکید کرد.

وی با اشاره به تاثیر مدارس شاهد در ارتقاء سطح آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان و کاهش تراکم از مدارس منطقه گفت: با شناخت ظرفیت های موجود منطقه می توان زمینه ایجاد بیشتر مدارس در مقاطع و جنسیت های مختلف را ایجاد کرد و ابراز امیدواری کرد در سال تحصیلی آینده به ظرفیت مدارس شاهد منطقه افزوده شود.

سرپرست آموزش و پرورش منطقه 9 با بیان اهمیت دین مبین اسلام بر اخلاق و منش انسانی و تکریم شخصیت انسان بر لزوم حفظ کرامت مراجعین اعم از مدیران فرهیخته و فرهنگیان شریف مدارس، اولیاء و مراجعین به دوایر مختلف تاکید کرد.

حسینی‌فر با اشاره به اهمیت وجود نیروی انسانی کارآمد و بازنشستگی تعداد زیادی از فرهنگیان در سال آینده بر لزوم شناخت و کشف استعدادهای همکاران برای تصدی مدیریت یا معاونت مدارس تاکید کرد.

وی در ادامه با مهم دانستن مقطع تحصیلی ابتدایی گفت: مهمترین دوره تحصیلی در تمام نظام ‌های آموزش و پرورش جهان، دوره ابتدایی است، زیرا شکل­‌گیری شخصیت و رشد همه ­جانبه فرد در این دوره بیشتر انجام می‌شود.

حسینی فر با تاکید بر اینکه دوره ابتدایی، در رشد مفاهیم و معانی اموری که کودک در زندگی روزمره با آن­ها مواجه است، نقش مهمی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: این دوره تداوم‌بخش رشد شناختی، زیستی و اجتماعی کودک است که در خانواده پی ‌ریزی شده است.

وی این دوره را مقطعی دانست که در آن فرصت و موقعیت مناسبی برای تحصیل، تربیت و یادگیری شیوه ارتباط صحیح با دیگران برای کودک فراهم شده و استعدادهای هر کودک به تدریج شکوفا می ‌شود.

سرپرست منطقه 9 با اشاره به اهمیت دوره تحصیلی متوسطه با بیان اینکه دوره متوسطه نقطه توجه و دغدغه صاحبنظران تعلیم و تربیت است، توضیح داد: دانش آموزان دوره ابتدایی شخصیتی تابع و نقش‌پذیر دارند، اما در دوره متوسطه به تدریج هویت های مستقل و روحیه استقلال طلبی دانش آموزان شکل می گیرد.

حسینی‌فر گفت: یکی از ارکان مهم تعلیم و تربیت، برنامه ‌ریزی درسی است و بدون برنامه ­ریزی، در هیچ دوره‌­ای نمی‌­توان کاری را انجام داد و فرایند تحصیلی در هر دوره تحصیلی با عوامل مختلفی ارتباط دارد. نقش معلم، ارتباط متقابل دانش ­آموزان، وسایل کمک آموزشی، فضای یادگیری، توانایی‌های یادگیرنده و محتوای برنامه ­درسی از جمله عواملی هستند که هرکدام به گونه ای خاص در یادگیرنده موثر هستند.

وی اهمیت مهارت آموزی دانش آموزان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه امروزه آنچه حرف اول را می‌زند مهارت است افزود: اهمیت مهارت آموزی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش آمده است که دانش آموز پرورش ‌یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت مفید برای تأمین معاش حلال باشد، به‌گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد؛ لذا از همین رو تغییر رویکرد حافظه محوری به مهارت محوری ملاک مهم سند تحول بنیادین است.

مدیر منطقه در خصوص اهمیت مهارت آموزی در دوره تحصیلی ابتدایی نیز گفت: تلفیق برنامه های مهارتی ابتدائی با متوسطه باید بنحوی انجام شود که آغاز دوره متوسطه ادامه دهنده و مکمل برنامه ها و فعالیت های دوره تحصیلی ابتدایی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار