وزیر آموزش و پرورش در دیدار با وزیر علوم و معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا تاکید کرد؛

همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه آموزش و پرورش تقویت شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر علوم ونزوئلا با اشاره به اشتراکات دو کشور بر ضرورت تقویت تعاملات و ارتباطات دوجانبه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۲۳۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه آموزش و پرورش تقویت شود

یوسف نوری در دیدار با خانم گابریلا خمینز وزیر علوم و معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در امور علم، تکنولوژی، آموزش و بهداشت و هیات همراه او که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: امیدوارم این دیدار باعث توسعه ارتباطات و تعاملات وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با حوزه علوم، تکنولوژی، آموزش و بهداشت کشور ونزوئلا شود؛ چراکه ما دو کشور دارای مشترکاتی همچون روحیه انقلابی هستیم و به این علت استکبار جهانی هر دو کشور را در تحریم‌های ظالمانه قرار داده است.

وی افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که برای کشور ونزوئلا شناخته شده است و ما هم به رئیس‌جمهور فقید شما هوگو چاوز احترام می‌گذاریم چراکه او یکی از قهرمانان ملی کشور شما است. بر همین اساس امیدوارم این اشتراکات به تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه علم، تکنولوژی و آموزش و پرورش منجر شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدوارم این سفر باعث تقویت و استحکام روابط دو کشور شود؛ ما در ماه گذشته میزبان معاون شما و دانش‌آموزان نخبه کشورتان بودیم. جمهوری اسلامی ایران ۱۶ میلیون دانش‌آموز دارد که ۴۹ درصد آن ها دختران هستند. همچنین یک میلیون معلم داریم که ۵۴ درصدشان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی ما نیز ۹۸ درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در ایران ۳۰۰ مدرسه یک نفره و و ۵ هزار مدرسه کمتر از ۵ نفر داریم؛ همچنین ۱۲۰ هزار مدرسه و ۷۰۰ پژوهشگاه دانش‌آموزی و ۲۰۰۰ کانون فرهنگی و هنری داریم.

نوری اضافه کرد: مهمترین کاری که در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران انجام شده، تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. همچنین شبکه آموزشی دانش‌آموزان با عنوان شاد را داریم که یک شبکه یادگیری برخط و در جهان بی‌نظیر است. این شبکه از ابتدای ویروس کرونا طراحی شد و به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر نیز در مواقعی که مدارس کشورمان به هر دلیل با تعطیلی مواجه می‌شوند، از این شبکه به‌عنوان مکمل و پشتیبان استفاده می‌شود‌.

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران، اظهار داشت: در این حوزه رشته‌های متنوعی داریم و همچنین نوآوری‌های متعددی در این حوزه انجام می‌شود که می‌تواند زمینه‌‌ای برای همکاری و تعامل بین دو کشور باشد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰۰ سال است که تربیت معلم برای آموزش و پرورش به‌صورت اختصاصی انجام می‌شود و هم‌اکنون ۱۰۰ هزار دانشجومعلم در رشته‌های علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای به‌طور اختصاصی برای آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند. تمرکز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در تربیت معلم در دوره‌های کارشناسی است اما در دوره کارشناسی ارشد و دکترا هم برای تربیت نیرو تلاش می‌کنیم.

نوری افزود: مهمترین حوزه‌ای از آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران که برای کشور ونزوئلا حائز اهمیت است، حوزه استعدادهای برتر است و دانش‌آموزان ما در مدارس استعدادهای درخشان در سال جاری ۲۰ مدال طلای جهانی را کسب کردند. همچنین در زمینه اختراعات که در قالب جشنواره نوجوان خوارزمی برگزار می‌شود، دانش‌آموزان ما نوآوری‌ها و اختراعات خود را ارائه می‌دهند که این حوزه هم زمینه خوبی برای تعاملات و همکاری‌های مشترک بین دو کشور است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در ماه گذشته که گروهی از دانش‌آموزان ونزوئلایی به ایران سفر کرده بودند از مدارس استعدادهای درخشان ما بازدید داشتند و این موضوع برای آن‌ها قابل توجه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار