در گفت‌وگوی پانا با کارشناس حوزه کسب و کار بررسی شد؛

راهکارهای هدایت دانش‌آموزان به‌سمت رشته‌های غیرنظری

با کشف استعدادهای حوزه کسب‌وکار، جوانان شاغل‌شدن را به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه واگذار نمی‌کنند/ متناسب با نیاز کشور باید کسب‌وکارهای جدیدی شکل بگیرد

تهران (پانا) - کارشناس حوزه کسب‌وکار با اشاره به تغییر فضای کسب‌وکار به دلیل رشد فناوری در کشور عنوان کرد که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با استفاده از تحقیقات و مطالعات کسانیکه در حوزه کسب‌وکار فعالیت کرده‌اند بهتر است که بازنگری در رشته‌های ارائه شده در هنرستان‌ها را داشته باشد تا دانش‌آموزان انگیزه پیدا کنند صرفاً به سراغ رشته‌های نظری نروند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای هدایت دانش‌آموزان به‌سمت رشته‌های غیرنظری

امیر سیاح، کارشناس حوزه کسب‌وکار در گفت‌وگو با پانا درباره تغییر و تحولاتی که در تعریف مشاغل در حال رخ‌دادن است، اظهار کرد: «با گذر زمان طبیعی است که بنابر نوع نیازهای افراد جامعه که تغییر می‌کند کسب‌وکارهای جدیدی خلق می‌شوند. حالا در این میان رشد فناوری به ظهور کسب‌وکارهای جدید هم تنوع داده و هم سرعت داده است.»

متناسب با نیاز کشور باید کسب‌وکارهای جدیدی شکل بگیرد

سیاح با اشاره به تغییر و تحولات مشاغل در بازار کار متناسب با رشد فناوری، گفت: «سرعت تغییر مشاغل متأثر از فضای فناورانه کشور، بالاست و این طبیعی است اما این روند باید به‌گونه‌ای جلو برود که به نفع کشور باشد و متناسب با ظرفیت‌ها و منابعی که در کشور وجود دارد کسب‌وکارهای جدیدی شکل بگیرد.»

ضرورت بازنگری در رشته‌های هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای

سیاح درباره اثرگذاری مدارس در تغییر و تحولات مشاغل در آینده گفت: «با توجه به اینکه مدرسه اولین جایی است که افراد در سنین کم با موضوع شغل آشنا شده و مهارت‌هایی را کسب می‌کنند و در مسیر هدایت تحصیلی به سمت شغل آینده‌شان هدایت می‌شوند، ازاین‌جهت مراکزی مانند هنرستان‌ها یا مراکز و فنی حرفه‌ای ضرورت دارد که بازنگری در رشته‌های تحصیلی که ارائه می‌کند داشته باشد.»

با کشف استعدادهای حوزه کسب‌وکار، جوانان شاغل‌شدن را به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه واگذار نمی‌کنند

وی افزود: «هرچه آموزش و پرورش بتواند جوهره کارآفرینی را در نوجوان‌ها نهادینه کند گام بزرگی برداشته است. در این مسیر اولاً استعدادها زودتر کشف می‌شوند و به سمت علاقه فرد و صلاح جامعه هدایت می‌شوند و از سوی دیگر یک جوان ۲۲ سال و بالاتر لزوماً کار کردن را به بعد از فارغ‌التحصیلی از درس و دانشگاه موکول نمی‌کند.»

این کارشناس حوزه کسب‌وکار گفت: «هدایت استعدادیابی کسب‌وکاری باید از نوجوانی آغاز شود برای مثال درس حسابداری بعدها در زندگی همه افرادی که به‌نوعی وارد بازار کار می‌شوند کاربرد دارد اما در دبیرستان چنین واحد درسی به‌صورت عمومی ارائه نمی‌شود. پس باید همان رشته‌هایی که ارائه می‌شود مجدد بازخوانی شوند و کاربردی‌تر و عمومی‌تر برای همه دانش‌آموزان ارائه شود.»

پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش از تحقیقات دیگر نهادها برای بازنگری در رشته‌های تحصیلی استفاده کند

سیاح درباره تعمیم دادن پژوهش‌های مراکز پژوهشی در حوزه کسب‌وکار در حوزه آموزش و پرورش؛ گفت‌: «آموزش و پرورش مرکز مطالعاتی دارد که می‌تواند در کنار پژوهش‌هایی که انجام می‌دهد پیگیر پژوهش‌های مراکز تحقیقاتی دیگر مراکز هم بشود و از تجربیات و مطالعات دیگران هم استفاده کند تا بازنگری دقیق‌تری در رشته‌های تحصیلی که در نظام آموزشی ارائه می‌کند، داشته باشد.»

وی با اشاره به حضور کمرنگ اقتصاددان‌ها در نهاد آموزش و پرورش گفت: «رساله‌های بسیار زیادی در این موضوع در دانشکده‌های اقتصاد وجود دارد که در حوزه کسب‌وکارهای جدید و راه‌های ارائه آن پژوهش شده است. مرکز مطالعات آموزش و پرورش می‌تواند از کارشناس‌هایی که در این حوزه مطالعه داشته‌اند مشورت بگیرد و رشته‌های به‌روزتری را برای دانش آ‌موزان ارائه کند. قطعاً دانش آموزان هم استقبال می‌کنند و صرفاً به رشته‌های نظری وارد نمی‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار