یک دبیر ریاضی البرزی در گفت‌وگو با پانا:

ریاضیات روح را صفا می‌بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می‌کند

کرج (پانا) - دبیر ریاضی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج عنوان کرد ریاضیات روح را صفا می‌بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۲۳۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
ریاضیات روح را صفا می‌بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می‌کند

رزا زاهدی‌مقدم دبیر موفق ریاضی دبیرستان باهنر ناحیه دو کرج استان البرز درباره هدف برگزاری جشنواره ریاضی در مدارس در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «برگزاری جشنواره ریاضی در مدارس باعث ایجاد انگیزه و زمینه‌ای برای بروز و کشف استعدادها، سنجش میزان خلاقیت‌ها و مهارت‌های دانش آموزان در زمینه ریاضیات و دست‌سازه‌های آن، افزایش مهارت دست‌ورزی در دانش آموزان و استفاده از دست‌سازه‌ها و ابزارهای آموزشی در جهت بهبود روند آموزش است.»

وی افزود: «این جشنواره حدود 10 سال است که در مدارس مختلف اجرا می‌شود. در تمام مدارسی که در این 10 سال اخیر کار کردم استقبال بسیار چشمگیر از این جشنواره بوده است.»

زاهدی مقدم اضافه کرد: «با 26 سال سابقه کاری رتبه سوم کشوری تدریس برتر، رتبه دوم کشوری ایده‌پردازی ریاضی، ابداع‌کننده روز شاد ریاضی در کشور، معلم شایسته و نمونه راه یافته به مرحله کشوری و استانی و منطقه ای در چندین دوره، داور جشنواره خوارزمی، داور جشنواره البرز من، طراح سوالات هماهنگ استانی سمپاد و ... مواردی بودند که در کارنامه کاری خود بدست آوردم.»

این دبیر از تاثیر تدریس ریاضی در زندگی خود گفت: «درس ریاضی در زندگی من تاثیرات بسیاری داشته است از جمله در برخورد با مسائل توانستم به طور منطقی استدلال کنم، قدرت تجزیه و انتزاع داشته باشم، از پدیده‌های پیرامونم تئوری‌های جامع بسازم، توانمندی در توصیف دقیق موقعیت‌های پیچیده، پیش‌بینی و کنترل وضعیت‌های ممکن مادی طبیعی، اقتصادی و اجتماعی اطرافم از مواردی بودند که در زندگی شخصی من بسیار تاثیرگذار بودند.»

وی دلیل ضعیف بودن برخی دانش آموزان را در درس ریاضی این گونه بیان کرد: «ریاضی یکی از دروسی است که اکثر دانش آموزان در آن اشکال دارند و همین اشکالات پایه ای می‌تواند یکی از دلایل عدم علاقه دانش آموزان به درس ریاضی باشد. بنابراین ریاضی درسی است که به صورت پیوسته باید مطالعه و تمرین شود. اگر شما در مورد موضوعی اطلاعات نداشته باشید و یا اطلاعات کمی داشته باشید، علاقه شما به آن موضوع کم می‌شود. در کلاس‌های ریاضی، دانش آموزان وقتی مطالب را به خوبی درک نمی‌کنند نسبت به آن بی‌علاقه می‌شوند. اشکال از آن جا به وجود می آید که دانش آموز خودش کم مطالعه می‌کند و انگیزه زیادی برای درس خواندن ندارد. این دانش آموز ممکن است در سال‌های قبل هم درس ریاضی را کمتر خوانده باشد و در نتیجه پایه ریاضی قوی هم نداشته باشد. در چنین شرایطی دانش آموزی را در نظر بگیرید که امسال در کلاس‌های درس بخصوص درس ریاضی به طور کامل حاضر نمی‌شود یا اینکه در کلاس خیلی برای گوش دادن به مطالب انگیزه ندارد و بعضی از مباحث را به صورت کلی متوجه نمی‌شود و در منزل هم درس نمی‌خواند. این دانش‌آموزان همانطور که گفته شد، سال‌های قبل هم همین روند را داشته‌اند و در نتیجه پایه ریاضی آنان نمی‌تواند قوی باشد.»

زاهدی مقدم ادامه داد: «یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث شود دانش آموزان به درس ریاضی علاقه زیادی نداشته باشند، آموزش نامناسب است. ممکن است امسال و یا در سال‌های قبل معلم ریاضی خیلی خوب و مناسب درس را ارائه نداده باشد. اگر فرض کنیم بیشتر مقصر متوجه خود شاگردها است، به هر حال بخشی از آن هم ممکن است به تدریس نامناسب معلمان و مدرسین ریاضی برگردد. بعضی از اساتید ریاضی با وجود اینکه خودشان بسیار باسواد هستند و بر درس ریاضی به صورت کامل مسلط هستند، ولی کلاس‌های خشک و بی روحی دارند و با عجله فقط تلاش می‌کنند درس را به پایان برسانند و سرفصل ها را پوشش دهند. در حقیقت مدرس ریاضی باید با کلاس در ارتباط باشد و بازخورد بگیرد. باید به صورت مداوم از دانش آموزان سوال پرسید و اگر مباحث برای اکثریت آنها گنگ و نامفهوم است باید روش تدریس را تغییر داد. در کلاس‌های ریاضی تدریس دوطرفه و اینکه به دانش آموزان اجازه داده شود در کلاس حرف بزنند و اظهارنظر کنند برای یادگیری بهتر درس بسیار مفید است و اگر کلاس پویا و جذاب باشد ممکن است بسیاری از دانش آموزان به درس ریاضی علاقه‌مند شوند.»

این دبیر ریاضی اظهار کرد: «عوامل بسیاری از جمله شلوغی کلاس‌های درس، تدریس نامناسب بعضی از معلمین ریاضی و درس نخواندن خود دانش آموزان و .... می تواند باعث کم شدن علاقه دانش آموزان به درس ریاضی شود. نکته دیگر اینکه بسیاری از دانش آموزان انگیزه کافی برای یادگیری خوب درس ریاضی را ندارند. دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می دانند که در کنکور درس ریاضی برای آنها مهمترین درس است و حتی اگر در دانشگاه در رشته های فنی مهندسی قبول شوند باز هم با درس ریاضی سر و کار خواهند داشت. اما دانش آموزان رشته های علوم تجربی و انسانی شاید انگیزه زیادی برای یادگیری درس ریاضی نداشته باشند و ترجیح می دهند بیشتر وقت خودشان را به یادگیری دروس تخصصی خودشان اختصاص دهند. این هم خودش یک عامل بی علاقگی دانش آموزان به یادگیری درس ریاضی است.»

زاهدی مقدم بیان کرد: «به انتظارات دانش آموزان توجه داشته باشیم، دشواری های آنها را کشف کنیم، توانایی این را داشته باشیم که خودمان را جای آنها بگذاریم، بکوشیم مهارت را که لازمه عقل و اندیشه است و عادت به کار منظم را در دانش آموزان تقویت کنیم، حدس زدن و پیش بینی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم، پس بیایید در ارائه مطالب درسی چنان بنویسم که هر کسی آن را می خواند، بتواند به معنای درونی آن پی ببرد و سرچشمه های آن را پیدا کند به نحوی که گویا خودش آن را یافته است.»

دانش‌آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار