جوکار در گفت‌وگو با پانا توضیح داد:

آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

اصلاحات قانون انتخابات مجلس انجام شده است/ در طرح انتخابات مجلس، الگوی نظام انتخاباتی مدنظر است که استانی یا تناسبی باشد یا ترکیبی از استانی و تناسبی‌

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت اصلاحات قانون انتخابات مجلس انجام شده است و الگوی نظام انتخاباتی مدنظر است که استانی یا تناسبی باشد یا ترکیبی از استانی و تناسبی؛ بررسی این طرح در نوبت صحن علنی است.

کد مطلب: ۱۳۲۳۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

کلیات لایحه جامع انتخابات از سوی دولت دوازدهم به مجلس ارسال شد، اما پس از بررسی نمایندگان به این نتیجه رسیدند که نمی‌توان همه قوانین مربوط به انتخابات را در یک قانون گنجاند. زیرا جنس انتخابات در کشور از یک جنس نیست و به همین دلیل نمی‌توان همه آن‌ها را در قالب یک لایحه حل کرد. در نهایت با روی کار آمدن دولت سیزدهم این لایحه از سوی دولت از مجلس پس گرفته شد تا مورد بررسی مجدد از سوی مسئولان مربوطه در دولت قرار گیرد. با توجه به اهمیت موضوع، سه طرح از سوی نمایندگان برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراها از سوی نمایندگان مطرح و برای رسیدگی به کمسیون شوراها و امور داخلی ارجاع شد.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اولین طرحی بود که در کمیسیون شوراها و امور داخلی، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مجلس و شورای نگهبان نیز با آن موافق بودند، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را رد کرد.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، اظهار کرد: «یکی از اولین اقدامات مجلس یازدهم، اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بود که اصلاحات انجام شد و از سوی شورای نگهبان نیز پذیرفته شد اما هیات عالی نظارت بر آن اشکالاتی گرفت البته ما بر موضوعاتی که داشتیم، اصرار کردیم اما در نهایت توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید نشد.»

وی افزود: «درباره اصلاح قانون انتخابات مجلس نیز اصلاحات قانون انجام شده و الگوی نظام انتخاباتی مدنظر است که استانی یا تناسبی باشد یا ترکیبی از استانی و تناسبی باشد. این موضوع در دستور کار است و اصلاحات قانون انجام شده در نوبت صحن علنی است.»

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس نیز گفت: «در هفته آینده امیدواریم که بتوانیم درباره این طرح جمع‌بندی داشته باشیم تا برای صحن ارسال کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار