موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

تهران (پانا) - بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت به‌عنوان اولین دستور صبح امروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار داشت.

کد مطلب: ۱۳۱۹۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

در ابتدای این نشست، نمایندگان متقاضی و مخالفان استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بیان دلایل خود پرداختند که به شرح زیر است:

رشیدی، موافق: خرید خودرو برای جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی شده است

جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۰ آبان) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همیشه و در همه حال خداوند قادر و توانا را بر افکار و گفتار و کردار خود ناظر دانسته و جز برای رضای او کلامی بر زبان جاری نکرده‌ام و تمام تلاشم تا این لحظه بر این بوده تا با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویم و صدای ملت باشم و در دفاع از حقوق حقه مردم با احدی تعارف نکنم.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ضمن ارادت قلبی به شما و تأیید جنابعالی به عنوان فردی دست پاک و سلیم النفس که شرط لازم برای پذیرش هر نوع مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی است به شما می‌گویم که برای مدیریت مجموعه عریض و طویل به نام وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر سالم بودن نفس، شرط کافی توانمندی، مدیریت و برنامه‌ریزی و از همه مهمتر شجاعت است، شجاعت ایستادن در مقابل مافیای زر، زور و تزویر.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم اینکه در ابتدا به نظر می‌رسید که وزیر صمت کفایت و توانمندی لازم برای مدیریت این وزارتخانه را دارد اما به مرور و بعد از گذشت چند ماه یک به یک برخی از نکات ضعف نمایان شد، امروز صرفا به موضوع خودرو و واردات آن می‌پردازم و سعی می‌کنم صادقانه سخن بگویم تا شرمنده نباشم.

رشیدی کوچی تصریح کرد: از دولت فسادستیز و انقلابی آقای رئیسی انتظار داشته و داریم تا در برابر زیاده‌خواهی زیاده‌خواهان به ویژه خودروسازان بایستد نه اینکه خدای ناکرده با آنها همراهی و دستورات آنان را اجرایی کند، مگر مقام معظم رهبری نفرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است، بفرمایید در راستای رضایتمندی مردم و رفع دغدغه مقام معظم رهبری چه اقدامی انجام دادید. مگر در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف به ویژه جلسه سران قوا قول ندادید که نه تنها اجازه افزایش قیمت خودرو را نمی‌دهید بلکه در جهت کاهش قیمت‌ها گام برمی‌دارید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: به طور مثال خودروی پارس در مهرماه ۱۴۰۰، ۲۸۰ میلیون تومان بود اما در آبان ماه ۱۴۰۱ قیمت آن به ۴۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده، قیمت خودروی ساینا در مهر سال گذشته ۱۶۰ میلیون تومان بود اما در آبان سال جاری به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. خودروی پژو ۲۰۷ مهر سال گذشته ۳۳۵ میلیون تومان قیمت داشت اما در آبان سال جاری با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما خرید خودرو را برای مردم و جوانان تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی کرده‌ایم، عنوان کرد: بگویید آیا مسئله افزایش سرسام‌آور و افسارگسیخته قیمت‌ها، دهن‌کجی به مردم نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای تلاش کردند با همسان‌سازی قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله بود، فرصت برای ایجاد رضایتمندی مردم که با تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو فراهم شد را با یک آیین‌نامه ضعیف به نفع خودروسازان سوزاندید و بار دیگر آرزوی این مردم نجیب و صبور را برای سوار شدن بر یک خودروی روز و ایمن را تا حدودی از بین بردید.

رشیدی کوچی عنوان کرد: ای کاش به صحبت دلسوزان در زمان تنظیم آیین‌نامه واردات خودرو دقت می‌کردید. بسیاری از جوانان دغدغه‌مند و گاهاً معترض که با آنها صحبت می‌کردم بعد از معیشت دومین مطلبی را که بر زبان جاری می‌کردند، مسئله خودرو بود؛ یکی از این جوانان جمله‌ای گفت «فرض کنید در شغلی با درآمد ماهانه ۲۰ میلیون تومان شاغل شوم، با گذشت یک سال کماکان نمی‌توانم یک خودروی پراید تهیه کنم».

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به دلیل عدم توانمندی و نظارت شما بر صنعت خودرو، خودروسازان بخش خصوصی و نیمه خصوصی هرگونه که دوست دارند بر گرده مردم سوار شدند و به یکه تازی خود مفتخر هستند. چرا باید در کشور ما خودروی ۸۰ هزار دلاری به قیمت ۷۰۰ هزار دلار و خودروسازان و مونتاژکاران داخلی خودروی ۱۵ هزار دلاری را به قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش برسانند. چرا باید خودروی ۲۴ هزار دلاری پس از مونتاژ در ایران با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: صحبت از واردات خودروی اقتصادی برای افراد کم درآمد و ضعیف جامعه است اما به گونه‌ای آیین‌نامه تنظیم شده که خودروی ۱۰ هزار دلاری با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به دست مردم می‌رسد، چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص دادید و امروز اسم واردکنندگان خودرو جز ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه آنها نیست، آیا نمی‌شد با منشأ ارز خارجی اجازه واردات بدهید و دولت با تعریف پلکانی تعرفه‌ها برای مردم رضایتمندی و برای خود درآمد کسب کند.

وی گفت: برخی‌ها صحبت از مسائلی می کنند که وزیر نیز نمی‌تواند در مقابل برخی افراد مقاومت کند، سوال من به عنوان نماینده مردم این است که این افراد چه کسانی هستند که زور مجلس، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد و هرگونه که می‌خواهند در این کشور در حوزه خودرو ورود و دخالت می‌کنند و عرصه را بر مردم تنگ نمودند.

رشیدی کوچی عنوان کرد: امروز چشم مردم ایران به نمایندگان است، از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت در این خصوص و در دفاع از کیان مجلس قدم بردارید، امروز نگاه مردم به نمایندگان مردم است، قصه خودرو، قصه‌ای پرغصه است که مبتلا به تمامی جامعه است. امروز تمامی مردم قضاوت می‌کنند که نمایندگان در این زمینه چگونه تصمیم گرفته‌اند. اجازه دهید دولت با فردی جدید و قوی‌تر در حوزه صنعت معدن و تجارت به مسیر خود ادامه دهد.

نوروزی، موافق: چرا ایران خودرو و سایپا به صاحبان اصلی واگذار نشدند؟

حسن نوروزی در موافقت با تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: بنده طبق اصول ۶۳، ۸۴، ۸۵، ۸۶ و ۸۹ با ملت ایران سخن می گویم و همچنین باید بگویم آقای فاطمی امین تحصیلکرده ایران، جوانی متدین و سکان دار فعلی وزارت صمت است اما به نظرم این انسان در حوزه مبارزه با فساد در وزارتخانه تحت مدیریت خود ضعیف عمل کرده است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، ادامه داد: شما در رابطه با خودرو به مجلس قول دادید که شرکت های ایران خودرو و سایپا را ظرف مدت ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کنید اما اکنون ۸ ماه گذشته و کاری انجام ندادید، چرا دروغ گفتید؟ در حالی که می توانستید بگویید یک سال دیگر این کار را انجام می دهم.

وی افزود: اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیون ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید. وزیر پاکدست باید دقت بیشتری داشته باشد و این سوال مطرح است چرا شرکت های ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن ها واگذار نمی کنید؟

نوروزی بیان کرد: تاخیر و تعلل در واگذاری بلوک سهام خودروسازان علیرغم قول ها چرا همچنان صورت نگرفته است، تاخیر در این کار و طولانی شدن پذیرش خودروهای پر تیراژ در بورس کالا و کاستن از جیب سرمایه گذاران و سهامداران چرا صورت می گیرد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با قیمت سیمان در بازار، گفت: آقای وزیر شما در مورد سیمان گفته اید که قیمت آن از ۱۰۰ هزار تومان به ۴۹ هزار تومان کاهش دادید در حالی که سیمان امروز در کارخانه کیسه ای ۲۳ هزار تومان تحویل داده می شود لذا باید پرسید چرا ۴۹ هزار تومان به فروش می رسد و این مبلغ در این بین به کجا می رود؟ در واقع ۲۰ هزار تومان برای هر کیسه که روزانه هزاران هزار کیسه تولید می شود به جیب کدام دلال ها می رود؟

وی ادامه داد: اگرچه آقای فاطمی امین عضو کمیته پولشویی است اما تاکنون یک بار هم در این کمیته شرکت نکرده اند لذا باید از ایشان پرسید چرا در کمیته پولشویی شرکت نمی کنند؟

وی در پایان با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مورد گزارش مشکوک آمده اما حتی یک مورد بررسی نشده است، گفت: چرا سامانه تجارت را به مرکز پولشویی وصل نمی کنید.

بدری، موافق: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ و آزادسازی آن، افزایش تولید نیست

صدیف بدری در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی، ضمن تسلیت شهادت جمعی از نمازگزاران در حرم شاهچراغ به محضر حضرت ولیعصر (عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران و خانواده های داغدار گفت: فرا رسیدن یوم الله ۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز دانش آموز را تبریک عرض می کنم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم ادامه داد: استیضاح یکی از اهرم های نظارتی مجلس است تا وزیر در عمل به برنامه هایی که از پشت تریبون در هنگام رأی اعتماد اعلام کرد، جدی باشد و نباید اینگونه باشد که برنامه ها تنها برای روز رأی اعتماد و جلب نظر نماینده تبیین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: استیضاح تهدیدی برای دولت نیست، بلکه زمینه تقویت کابینه را در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه ها و وعده ها ایجاد می کند. در ارتباط با انفعالاتی که در بازار خودرو در مدت وزارت آقای فاطمی امین صورت گرفته، باید به اظهارات وی در مجلس اشاره کنم که برای اصلاح رویه های نادرست صنعت خودرو، برنامه هایی را اعلام کرد. وی همسو با نمایندگان و صاحب نظران این حوزه گفت تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت، اما متاسفانه همچنان بین تولید و تقاضا شکاف جدی وجود دارد.

بدری یادآور شد: نگهداری ۲۰۰ هزار خودرو در پارکینگ به بهانه افزایش قیمت را نمی توان افزایش تولید تلقی کرد. متاسفانه درب همچنان بر روی همان پاشنه می چرخد! ارتقای کیفیت خودرو از دیگر وعده های وزیر صمت بود که دغدغه نمایندگان و رهبر معظم انقلاب نیز بود، اما مردم همچنان ناراضی هستند و حق با مردم است، سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده ها از دست می دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت های مختلف، از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می شوند. در این شرایط چگونه کیفیت خودروهای داخلی ایران را می توان ارزیابی کرد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: حذف قرعه کشی از دیگر وعده های آقای فاطمی امین بود، اما با ورود به سال جدید این وزارتخانه اعلام کرد که نمی توان قرعه کشی را حذف کرد، کاهش قیمت تمام شده خودرو نیز از دیگر وعده های وزیر بود که هرگز محقق نشد. متاسفانه آنچه در بازار می بینیم کمترین تشابه را با اظهارات وزیر صمت دارد و به هیچ عنوان شاهد کنترل بازار یا خروج دلالان از بازار نیستیم.

وی افزود: یکی از اصلی ترین وعده های آقای فاطمی امین برای پر کردن شکاف بین عرضه و تقاضا و ایجاد بازار رقابتی و ساماندهی بازار، افزایش کیفیت و امنیت، موضوع واردات خودرو بود که محقق نشد. در موضوع شرکت ها و افراد واردکننده بحث بسیار وجود دارد. متاسفانه مونتاژکاران مجوز واردات پیدا کرده اند.

بدری با انتقاد از عدم درک وزیر صمت از واقعیت های بازار خودرو اظهار کرد: افزایش تیراژ و تولید، عدم کاهش قیمت خودرو و عدم ارتقای کیفیت خودرو بازار را بلاتکلیف نگاه داشته، از سوی دیگر عدم رعایت اصل شایسته سالاری در انتصابات سبب شده تا بیش از ۷۰ نفر بدون سابقه یک ساعت کار اجرایی و به صورت سفارشی یا فامیلی وارد این وزارتخانه شوند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه به وضعیت افزایش قیمت کالاها و گرانی مستمر برخی از اقلام مورد نیاز روزانه مردم اشاره کرد و گفت: گزارش نظارتی وزیر از بازار با آنچه در کف خیابان و شهر وجود دارد، کاملا متفاوت است، ما و مردم، افزایش چند صد درصدی قیمت اقلام به صورت روزانه را نمی پذیریم.

چنارانی، موافق: قرعه‌کشی خودرو توهین مسلم به شعور مردم ایران است

هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی از نمایندگان مجلس از بدو ورود گزینه ۲ را اعلام می‌کنند لذا باید مشخص شود این ۲ از کجا آمده است؛ از تماس‌های دیشب و فشارهای بسیار به نمایندگان و لابی‌های مکرر!

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: شما امید میلیون‌ها ایرانی بوده و هستید؛ آن روز که انتخاب شدید سنگینی مسئولیتتان را درک کردید و در جلب اعتماد ایرانیانی که از گرفتاری سنگینی اقتصادی و نگرانی‌های ناشی از کرونا و هزاران هزار درد دیگر اما پای صندوق آمدند و پای هزار امید و آرزو ایستادند تا نمایش کارآمدی و مبارزه همه جانبه با فساد و رسیدگی عاجل به مشکلات خلق‌الله را در این دولت و در قامت بزرگمردان اجرایی همچون شما ببینند.

وی ادامه داد: هزاران هزار بارقه امید و نگاه‌های منتظر، منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما است تا زندگی‌های زیادی که به خاک سیاه نشسته، اوضاع بد اقتصادی، شرایط سخت بورس، سفره‌های آب رفته مردم، مسکن، صنعت و کلاف سردرگم ماجراهای خودرو و جالب‌‌تر اینکه بازاری که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده و نه میلیون‌ها سهامدار مرتبط در این حوزه رضایت ندارند.

چنارانی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: شما همگی در نطق‌ها و تذکرات کتبی و شفاهی روزانه درد مردم هر کوی و برزن را در مجلس بازگو می‌کنید؛ مجدداً افتخار می‌کنیم مجلسی که مقام معظم رهبری به عنوان انقلابی‌ترین مجلس پس از انقلاب از آن یاد کرد و معظم له تک تک نمایندگان مردم را خطاب کردند؛ مجلسی که در آن شاهد حضور نمایندگان، جوانان پرانگیزه، با ایمان، تحصیلکرده و کارآمد در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سابقه نمایندگی هستیم؛ ایشان مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش خطاب کردند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: شخصی سقف خانه اش ترک برداشت، وی به همسرش گفت بهار و تابستان آمد چه زمانی می‌خواهی سقف خانه را تعمیر کنی؟ پاییز آمد، اولین باران پاییزی سقف خانه اش را خراب کرد؛ سخنان فاطمی امین در روز رأی اعتماد را چندین بار گوش کردم و وی بیش از ۲۰ بار تأکید کرد که ان شاء الله درستش می‌کنیم. بهار و تابستان به پایان آمده و پاییز سخت و سرد از راه رسیده است لذا نباید منتظر ماند و بی‌تدبیری کرد. باید برای خرابی سقف منزل مردم تدبیر کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت اظهار کرد: آقای وزیر دوران ان شاء الله و ماشاء الله تمام شده است، مردم بعد از یک سال می‌خواهند عمل و اقدامی از شما ببینند؛ آن‌گونه شما از رشد اقتصادی و رسیدن به عرض صحبت کردید که باورمان شد اما مردم کار و اقدام انقلابی می‌خواهند، مردم از گرانی افسارگسیخته به ستوه آمده‌اند، قیمت مصالح ساختمانی و خوار و بار لحظه به لحظه بالا رفته و بازار کاملا رها شده است.

وی گفت: آقای وزیر خبر دارید کارخانه لاستیک، لاستیک‌های زیادی را دپو کرده تا گران‌تر بفروشند؟ مشکلات اصلی کامیون‌داران این مرز و بوم دقیقا همین موضوع است.

چنارانی تصریح کرد: در حوزه تورم عنوان کردید بعد از یک سال به نصف سال قبل می‌رسد، اما می‌توانید پاسخ دهید زیرا پاسخ هیچ کنترل نشده و روند صعودی به خود گرفته است؛ در واقع این رویه بیانگر ناتوانی در حوزه کنترل بازار است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت بیان کرد: مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذشان عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند، آقای وزیر سه ماه طول کشید استیضاحتان از کشوها خارج و به صحن مجلس برسد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: فقط ۶ ماه دیگر برای ارائه گزارش به مردم فرصت دارید؛ آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متأسفانه بیانگر نارضایتی مردم است که ۳۰ درصد آن به وزارت صمت بازمی‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به وزیر صمت گفت: باید از شما و تیم‌تان تقدیر کرد زیرا بعد از کسب رأی اعتماد از مجلس و با توجه به دغدغه‌های مردم و رهبری بلافاصله کارهای اساسی در حوزه خودرو انجام دادید از جمله افزایش قیمت خودروهایی که بیشتر ارابه مرگ هستند تا خودرو و این در حالی است که طبق آمار می توان مشاهده کرد کشته سالیانه و مصدومان سوانح چقدر است؛ جالب است برای به دست آوردن ارابه مرگ هزاران بلا سر مردم می‌آید. قرعه‌کشی توهین مسلم به شعور مردم ایران است و روش آن نیز غلط بوده و عادلانه نیست.

وی گفت: آرزو داریم روزی در دست هر ایرانی فقط یک کارت باشد و با همان یک کارت تمام خدمات ارائه شود اما امروز متأسفانه در یک خانواده سه خودرو وجود دارد و افراد برای اعضای دیگر نیز اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند و این در حالی است که در برخی از خانواده‌ها حتی یک چرخ نیز ندارند چه برسد به دوچرخه و اقدام به ثبت‌نام خودرو می‌کنند که هیچ‌گاه به نام آنها قرعه‌ای خارج نمی‌شود.

چنارانی اظهار کرد: مجلس امروز باید فریاد بزند، انحصار خودروسازی و استانداردهای جهانی دو موضوع مهم است؛ در مجلس اجازه داده شد یکسری خودروها با استانداردهای روز دنیا وارد بازار شود؛ نمایندگان امروز مخالف رأی می‌دهند اما اگر از فردا به وزیر صمت تذکری داده شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد لذا انحصار خودروسازی در کشور باید بشکند. آقای وزیر شما قدرت اجرایی دارید و می‌دانید چه مافیای پشت واردات خودرو وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت گفت: به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال ۱۸۵۱ در اولین نمایشگاه لندن برای ایران ۹۲ متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است

حسینی، موافق: چرا مردم ایران باید از ارابه‌های مرگ استفاده کنند

سید مرتضی حسینی هم در موافقت با استیضاح فاطمی امین وزیر صمت، گفت: با گذشت ۳ ماه امروز استیضاح کنندگان به عنوان بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت، معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری استیضاح صرفه نظر نکرده اند و مهلتی به دولت داده اند اما متاسفانه آقای وزیر و دولت محترم به وعده های خود عمل نکرد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور مردم و نمایندگان امید زیادی به دولت شما داشتند و خصوصا در بحث تنظیم بازار نگاه ویژه ای به دولت بود، همچنین در بخش کنترل قیمت ها و سر و سامان دادن به معادن و خودرو امید زیادی به دولت داشتند و انتظار داشتند تولید در بخش های مختلف با افزایش کمی و کیفی روبه رو شود و موانع موجود از پیش پای آن برداشته شود ولی با تلخی و تاسف باید گفت نه تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خروج از کشور را در پیش گرفتند.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مشکلات بخش معدن در کشور، گفت: بسیاری از معادن نیز ضمن آنکه تجهیزات لازم برای بهره برداری را ندارند با کمبود نیروی انسانی نیز مواجه اند، همچنین خام فروشی و عدم فرآوری همچنان در اغلب معادن ساری و جاری است و مرور کارنامه آقای وزیر صمت نشان می دهد که وی به هیچ یک از وعده هایی که در زمان رأی اعتماد داده است عمل نکرده است، وعده هایی مانند کم اثر کردن تحریم ها، حذف امضاهای طلایی، تامین مصالح ساختمانی، تنوع بخشی به شرکت های خودروسازی، افزایش تولید و بالابردن کیفیت خودرو و رقابتی شدن بازار از جمله وعده های عملی نشده است.

نماینده مردم میانه در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید و مردم بعد از سال ها نارضایتی از صنعت خودروسازی و کیفیت پایین آن ها از دولت انقلابی انتظار داشتند بتوانند مانند مردم سایر کشورها به خودروهای مجهز و دارای استاندارد روز دنیا دسترسی داشته باشند و حسرت داشتن یک ماشین خوب را به گور نبرند.

وی با تاکید بر لزوم برخورد با فساد در صنعت، گفت: اگر در بخش برخورد با فساد که عمده ترین آن در وزارت صمت است و از بین بردن باندهای بیت المال خوار اقدام جدی نکنیم در سایر بخش ها نیز موفق نخواهیم شد، من بارها عرض کردم ما سال ها است که مافیاهایی را در کشور داریم، مافیای خودروسازی که هر دولتی را در شکم خود حذف می کند و کدامیک از نماینده ها و شهروندان و کدام یک از آحاد ملت از این صنعت راضی است، اما چطور است که این دو خودروساز دولتی تمام تولیدات کشور را در انحصار گرفته اند و نمی گذارند واردات به شکلی که در سایر کشورها انجام می پذیرد به شکل آزاد و صحیحی انجام شود و نه می گذارند صنعت خودروسازی دیگری در کشور رونق بگیرد و چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.

حسینی تصریح کرد: دومین مافیایی که در کشور همچنان به هیچ صراطی مستقیم نیست مافیای نظام بانکی است چرا که هیچ یک از مصوبات مجلس را به درستی اجرا نمی کند و همچنان مبتلا به ربا است و همچنان در بحث ارائه تسهیلات کلان و اشخاصی که خودشان مایلند اقدام می کنند اما در بحث ارائه تسهیلات برای زوج های جوان کارشکنی می نمایند و مافیای سومی که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره کردند مافیای قاچاق کالا و واردات است.

موسوی لارگانی، موافق: علی رغم وعده‌های وزیر، کیفیت خودرو هر روز بدتر می‌شود

سید ناصر موسوی لارگانی نیز در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از استیضاح کنندگان وی با بیان اینکه ای کسانی که ایمان آورده اید، چرا به آنچه می گویید عمل نمی کنید، این نزد خداوند کرداری بسیار ناپسند است، گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعده هایش تردید جدی داشتیم. در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده ها بوده و با فاز تخریب اقتصاد کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم ادامه داد: ایشان بارها به مجلس احضار شد تا درباره میزان تحقق وعده هایش توضیح بدهد، اما هر بار نمایندگان سوال کننده نسبت به قبل ناامیدتر شدند، ۳ ماه دیگر فرصت دادیم، اما باز هم افاقه نکرد.

وی خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: چرا بدون کارشناسی، چارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند، موضوعی که منجر به انهدام فضای وزارتخانه و ناامیدی پرسنل از دولت شد.

موسوی لارگانی افزود: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد و با میدان دادن به بانیان وضع موجود، اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس جمهور کرد. برای تحلیل عمل به برنامه کلی وعده هایتان در روز رأی اعتماد در شهریور ۱۴۰۰ ، برنامه ۴۴ صفحه ای تان برای وزارت صمت را بررسی کردم. از داستان غم انگیز خودرو شروع می کنیم، شما در زمان رأی اعتماد عدم رقابت و ساختار مدیریت را مسائل اصلی خودروسازی عنوان کردید و گفتید در صورت وزیر شدن، تمایلی ندارید مدیران عامل شرکت های خودروسازی را تعیین کنید، بلکه در یک دوره گذار، خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهید کرد.

وی یادآور شد: در صفحه های ۳۲ و ۳۳ برنامه هایتان، ۱۱ وعده برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده و گفتید سالانه یک میلیون خودرو صادر می کنید! از انتصاب مدیران عامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو شروع می کنیم که الحمدالله بدون سفارش، رانت و فشار انتخاب کردید. اگر صلاح می دانید بگویم هر کدام از این ۳ نفر به چه اشخاصی متصل هستند! اگر شما یادتان نیست عرض می کنم ما نمایندگان ملت فراموشکار نیستیم. هنوز از عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا خبری نیست، واگذاری سهام خودروسازان فراموش شده و فی الواقع در این مدت نه تنها مشکلی حل نشد، بلکه میلیون ها تومان دیگر به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. کیفیت هم که هر روز بدتر از دیروز!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: پس از مدت ها مخفی کاری، در تبدیل آیین نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صمت، موش زایید! در حالی که هدف مجلس شکستن انحصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود، اما در کمال تعجب ملت، آقای وزیر لیستی از چند شرکت مجاز واردکننده خودرو که تماماً مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند، ارائه کرد و به عبارتی گوشت را به دست گربه سپرد! و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

وی خطاب به وزیر صمت افزود: یادتان رفته چند ماه قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است؛ شما چه کردید؟ تا توانستید برای مافیای خودروهای مونتاژی و خانواده های پرنفوذ خودرویی، رانت جدید درست کردید. طبق وعده باید این مافیا را نابود می کردید، نه اینکه بیش از گذشته فربه شان کنید. مردم بابت گرانفروشی و اجحاف خودروسازان تاکنون هزاران میلیارد تومان متضرر شده و به خاطر بی کیفیتی خودروها، جانشان را در جاده ها از دست می دهند.

موسوی لارگانی عنوان کرد: در صفحه ۱۸ برنامه هایتان وعده ثبات قیمت ها را دادید، اما در حال حاضر هیچکس از وضعیت قیمت ها راضی نیست، کو آن وعده ها و کجاست آن برنامه؟ قرار شد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت ها به شهریور سال ۱۴۰۰ بازگردد، البته قیمت شهریور ۱۴۰۰ پیشکش، به مدد مدیریت فاطمی امین، قیمت های بهار امسال هم برای ملت رویا شده است و همین مسائل به نارضایتی از اوضاع کشور منجر شده، همچنین در روز اخذ رأی اعتماد وعده دادید که سامانه صدور مجوزها تا پایان سال اجرایی خواهد شد، که این امر از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند و امضاهای طلایی را از بین ببرد. فقط یکی از امضاهای طلایی را مطرح می کنم، از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار را ممنوع کردید، در اواخر اردیبهشت ماه معاونتان با هماهنگی چند شرکت دوست شما بی سروصدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرده و سپس بست! دوستان پرنفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم زیادی سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت آن شرکت ها با عوامل تان در وزارتخانه وارد مذاکره و تمام سفارشات ۶۰۰ دلار را به بالای ۶۰۰ دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیبشان شد و تا امروز هم مشمول فروش موجودی انبارهایشان هستند. شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته اید!

وی تصریح کرد: البته ما قراردادهای زمان مدیریت تان در آستان قدس رضوی و شرکت های نرم افزاری تحت مالکیت تان و دوستانتان را فراموش نکرده ایم. در بخش فولاد و معدن گفتید برای رفع بیکاری و اشتغال دانشگاهیان برنامه دارید، قرار بود برای فارغ التحصیلان برنامه ریزی کنید تا مشغول به کار شوند، گفتید باید به سمت پیشران های اقتصادی حرکت کنیم.

موسوی لارگانی تاکید کرد: در صفحه ۶ تا ۹ و ۱۳ تا ۲۰ برنامه هایتان به تشریح راهبرد خود برای فعالسازی بخش صنعت پرداختید، اکنون شرکت های صنعتی شبهه تعطیل هستند و بخش معدن با صدور دستورالعمل های خلق الساعه از جمله وضع عوارض صادراتی فلزات اساسی باعث زیان مردم در بازار سرمایه و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور و افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود ارز شدید. هنرمندانه واردات ماشین آلات معدنی را تعطیل کردید و در انتصابات هم که شاهکار کردید.

وی اظهار داشت: بعد از افشای اقتصاد سنگین فولاد مبارکه و ارسال گزارش مجلس انقلابی به قوه قضائیه، یکی از مدیران صنعتی را حفظ کردید و مدیران قبلی را ارتقا دادید، در شرکت مس، گوهر زمین و گل گهر هم که بانیان وضع موجود همچنان حضور دارند. از آمار افزایش ۵۰ درصدی تولید تراکتور شگفت زده شدیم، چرا که همکاران عزیز شاهد هستند در هیچ استانی تراکتور برای کشاورزان موجود نیست.

طاهری، مخالف: فاطمی امین فهم خوبی از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت دارد

مصطفی طاهری اما در جریان بررسی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان یکی از مخالفان طرح استیضاح وی، گفت: مجلس باید با توجه به عملکرد و مسائل شرعی رأی بدهد و اقتدار قوه مقننه نیز در انتخاب درست و کلی نگری است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهار کرد: وزارت صمت عملکردش کم نیست، به عبارتی می توان عملکرد آن را به اعداد و ارقام تبدیل و ارزیابی کرد. ارزیابی از میانگین قیمت، تولید و تورم صورت گرفته است، لذا می توان عنوان کرد شاید در برخی از حوزه ها دچار کمبود باشیم، اما در نگاه کلی رشد وجود دارد که البته مطابق ایده آل ها و آرزوها نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ادامه داد: فهم خوب آقای وزیر از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت، ویژگی مهمی است، به عنوان مثال در دولت قبل در حوزه فولاد درگیر مسائل بازار رانتی و فساد و دلالی بودیم و علی رغم قیمت های دستوری این محصول با اختلاف بالا در بازار به فروش می رسید؛ پس از بررسی های کارشناسی، ساده ترین راهکار عرضه کالاهای پایه ای مانند فولاد، سیمان و... در بورس کالا بود و ابزار نظارتی آن نیز عوارض بر صادرات، که این موضوع از سوی وزیر مورد تاکید قرار دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در قضیه پیش آمده برای اوکراین تکانه های سنگینی در کشورهای مختلف رخ داد و می توان این موضوع را در کشور خودمان نیز بررسی کنیم. هر چند موضوع مذکور در مجلس مصوب نشود، اما با مجوز سران قوا، اجرایی شد که نشان دهنده فهم دقیق وزیر برای کنترل کالاهای پایه ای است و این در حالی است که در حوزه قیمت ارز و تورم شاهد نوسانات زیادی بودیم.

طاهری، سامانه محور بودن وزیر را ویژگی دیگر وی دانست و تصریح کرد: فاطمی امین فکر سامانه ای داشته و بر استفاده از حکمرانی داده ها تاکید دارد. به عنوان مثال موضوع گرانفروشی و گرانی ناشی از تورم دو مولفه متفاوت است. به عنوان مثال گرانفروشی و احتکار به دلیل عدم نظارت است، موضوعی که در دولت های گذشته برای رفع آن از نیروی انسانی استفاده می شد که عمدتاً نیز موفق نبود، اما اکنون طی یک زنجیره ای بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ فروشگاه رصد شده و کالاهای آنها مشخص است. این مهم در حالی است که در سامانه کالا فقط چند عمده فروشی نظارت می شد، اما اکنون با اقدامات صورت گرفته به سمت خرده فروشی ها رسیده اند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بیان کرد: در این میان باید یادآور شد در حوزه معدن نیز اتفاقات شفاف خوبی صورت گرفته که ناشی از سامانه ای شدن امور است، به عنوان مثال سهم دولت در گذشته کمتر از یک هزار میلیارد بود، اما اکنون به ۴۰ هزار میلیارد رسیده که با تکمیل این سامانه افزایش نیز خواهد یافت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح می شود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت می گرفت، می توانستیم تحریم ها را بی اثر کنیم، زیرا امروزه ۸۸ درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتی رانی است.

وی تصریح کرد: موضوع تجمیع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسائلی است که نکاتی درخصوص آن بیان می شود، این اقدام در سال ۹۲ صورت گرفت، اما ساختارهای به شکل قبلی باقی ماند و این در حالی است که سیاست درهم آمیختن تولید، بازار و تنظیم سیاست ها تغییری نکرد.

طاهری در ادامه افزود: تجمیع باید درست انجام می شد و بازار کالا با تولید آمیخته می شد، زیرا از گرانفروشی جلوگیری می کرد، بنابراین اکنون باید این زنجیره تکمیل شود، متاسفانه در گذشته به دلیل وجود سرپرست های مختلف شاهد بی ثباتی در این وزارتخانه بودیم و نمی شد کاری انجام داد، اما اکنون می توان اذعان کرد در حوزه تجارت برخلاف وجود نواقص در حوزه معدن، شاهد رشد هستیم، بنابراین اگر مسیری نیاز به اصلاح دارد، باید آن را تغییر دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مخالف استیضاح بودن به معنای چک سفید امضا دادن نیست، بلکه نظارت ها را افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: در حوزه معدن امور رها شده بود و اکنون درست عنوان می شود که اکتشاف ریشه مشکلات این حوزه است. ایده اینکه کل کشور برای ۴۰ ماده معدنی با فاصله ۲۵۰ متر در طول ۳ سال اسکن شود، کار درست و پرهزینه ای برای آینده کشور است، اما رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگزینی معدن بر نفت و انرژی تاکید داشتند و این موضوع خواسته ای مردمی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در وزارتخانه ای که مربوط به تولید، صنعت، معدن و تجارت خارجی است، حتما در اجزای ریز آن می توان ایراد یافت، اما رشد این حوزه نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته بیشتر است. به عنوان مثال در ایران خودرو دیزل شاهد ۸۰ درصد رشد هستیم، اما این به معنای برطرف شدن نیازهایمان نیست، زیرا در حوزه تامین تراکتور همچنان با مشکل مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک این وزارتخانه صحبت های زیادی مطرح است، اما آنچه به صورت کارشناسی در کمیسیون انجام شد، نشان می دهد تفکیک تولید از تجارت به نفع کشور نیست.

رضائی کوچی، مخالف: استیضاح وزیر صمت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود

‌محمدرضا رضائی کوچی در جلسه علنی امروز ‌مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: دولت در حال تحولات ساختاری در اقتصاد کشور است که این تحولات نیازمند ثبات در تیم اقتصادی است تا بتوانیم شاهد توفیق در این تحولات باشیم.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت گذشته شاهد بودیم در ۴ سال گذشته ۵ وزیر در وزارت صمت مستقر شدند که این بی‌ثباتی را برای این وزارتخانه به همراه داشت اما آقای فاطمی امین در شرایط سختی به وزارتخانه صمت آمد و این وزارتخانه را تحویل گرفت. عمده انتقادات از ایشان به بازار خودرو بازمی‌گردد اما باید گفت همه چیز را نباید از دید خودرو دید البته باید تلاش کرد کیفیت خودرو افزایش و قیمت آن کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به سیاست واردات خودرو در دولت گفت: این برنامه با هدف رقابتی شدن بازار خودرو دنبال می شود، همچنین استانداردهای ۸۵گانه صنعت خودرو در راستای تقویت این صنعت در پیش گرفته شده اما باید بدانیم مشکلات خودرو، مشکلاتی ۴۰ ساله است که در کوتاه مدت امکان حل آن نیست و باید فرصت داد حرکت وزارت صمت برای بهبود اوضاع پیش برود.

رضائی کوچی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در کنار تأمین زمین و ارائه تسهیلات ساخت خانه، تأمین مصالح یکی از ارکان این قانون است و من به عنوان عضوی از کمیسیون عمران به همراه همکارانی را با وزیر صمت در این حوزه برگزار کردیم تا در ایامی که شاهد بی‌ثباتی در تأمین مصالح، قیمت فولاد، سیمان، میلگرد و سایر مصالح بودیم این معضل مرتفع شود چرا که بهبود این شرایط می‌تواند باعث تشویق انبوه‌سازان برای ورود به بازار ساخت مسکن شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به ۱۵ هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.

رضائی کوچی با بیان اینکه کشورمان امکان تأمین خدمات فنی و مهندسی برای ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه را دارد، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی غفلت فراوانی شده و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما فاطمی امین اقدامات فراوانی در این حوزه انجام داد و حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد در این حوزه برای کشور حاصل شد که به نسبت گذشته رقم مطلوبی است. همچنین در حوزه معادن نیز با مدیریت خوب وزارت صمت شاهد حذف واسطه ها و فرصت دادن به بخش خصوصی از طریق مزایده بودیم.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از پاکدستی و صداقت آقای فاطمی امین بگوییم می‌توان به صحبت‌های مخالفان اشاره کنم که هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدشت در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد. رویکرد انقلابی ایشان و تلاش و همراهی رئیس جمهور و هماهنگی ایشان با تیم اقتصادی دولت نیز یکی دیگر از نکات مثبت فاطمی امین است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آقای فاطمی امین وزیر پرکار، سالم، پرتوان و جهادی است که همواره در حال خدمت بوده و هستند و عدم اعتماد مجدد مجلس به ایشان منجر به بی ثباتی در اقتصاد کشور و تکرار تجربه گذشته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار