عضو کمیسیون امور داخلی کشور در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد:

دانش‌بنیان‌ها، قربانی بی‌تفاوتی تامین اجتماعی به معافیت‌های بیمه‌ای

دولت ‌فعلاً توان پرداخت ‌بدهی تامین اجتماعی را ندارد و به‌صورت مقطعی آن‌ را پرداخت می‌کند/ بروکراسی اداری مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را سر جای خود نگه داشته است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت مجلس معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب کرده است اما تامین اجتماعی به اجرای این معافیت بی‌تفاوت بوده و آن را اجرا نکرده است. حرف کلی تامین اجتماعی این است که ابتدا بودجه لازم این کار برای آن‌ها تامین شود تا آن‌ها هم بتوانند در این حوزه کار کنند.

کد مطلب: ۱۳۱۹۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌بنیان‌ها، قربانی بی‌تفاوتی تامین اجتماعی به معافیت‌های بیمه‌ای

حسین‌محمد صالحی دارانی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با پانا، درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در مورد حق 16درصدی بیمه قرارداد تامین اجتماعی، گفت: «ما در مجلس مصوبات خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم. بحث بیمه یکی از این موارد بسیار مهم بوده است اما متاسفانه سازمان‌ها و نهادهایی که باید همکاری لازم را داشته باشند تا مشکل حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین تکلیف شود تاکنون این همکاری را نداشته‌اند.»

وی در ادامه بیان کرد: «معاونت قوانین مجلس و نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف پیگیر حل مشکل حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. با توجه به مصوباتی که صورت گرفته باید مشکل این شرکت‌ها رفع شود. وقتی تامین اجتماعی درصد بالایی حق بیمه قراردادها‌ برای شرکت‌ها تعیین کند خیلی از شرکت‌هایی که توان پرداخت این حق بیمه را ندارند کارشان را متوقف می‌کنند و کار به آن شکلی که باید پیش برود انجام نخواهد شد.»

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در ادامه عنوان کرد: «‌دولت باید برای بحث تعیین حق بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان یارانه‌هایی در نظر بگیرد و کمک‌هایی به این شرکت‌ها بدهد تا آن‌ها بتوانند در این حوزه به فعالیت خود ادامه دهند. اما متاسفانه دولت از زیر بار این مسئله شانه خالی کرده است.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: «به‌دلیل اختلافاتی که بین تامین اجتماعی و دولت برای مطالبات وجود دارد این مشکلات به وجود آمده و در صورتی که مطالبات تامین اجتماعی پرداخت شود می‌توان این معافیت از ضرایب حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان را عملیاتی کرد ولی تامین اجتماعی اعلام کرده تا زمانی که مطالبات پرداخت نشود امکان اجرای آن را ندارد.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: «مجلس برای رفع این مشکل تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که دولت را مکلف به پرداخت بدهی‌هایش به تامین اجتماعی کند اما دولت هم فعلاً توان پرداخت این بدهی را ندارد. دولت نگفته این بدهی را نمی‌پردازد اما به صورت مقطعی دارد این بدهی‌ها را پرداخت می‌کند.»

صالحی دارانی افزود: «معافیت از پرداخت مالیات هم یکی از مشکلات دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان است که هنوز عملیاتی نشده است. بخشی از مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بیمه، مالیات و غیره به این دلیل است که بده‌بستان‌های بین دولت و مجلس خیلی طولانی شده و کار را به تاخیر انداخته است. این مسئله باعث شده آیین‌نامه‌های آن در برخی موارد تدوین نشود. این مسئله باید در معاونت قوانین مجلس پیگیری شود و اجرای این قوانین باید از زمان تصویب مجلس عملیاتی شود.»

وی درباره میزان تاثیرگذاری بروکراسی اداری در روی زمین‌ماندن این مشکلات؛ گفت: «متاسفانه بروکراسی اداری پیچیده‌ای که در کشور حاکم است، همچنان مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را سر جای خود نگه داشته است. معتقدم مجلس و به‌ویژه معاونت قوانین آن باید پیگیری بیشتری برای اجرای قوانین تصویب‌شده داشته باشد تا این مشکلات هرچه زودتر از بین برود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار