صیانت از چارچوب‌های طرح جامع و تفصیلی و بروز‌رسانی آنها

تهران (پانا ) - رئیس شورای شهر تهران در دومین جلسه شورای عالی نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران بر صیانت از چارچوب‌های طرح جامع و تفصیلی و بروز‌رسانی تاکید کرد و آنها را نشانه پویایی شهر و برنامه‌های شهری دانست.

کد مطلب: ۱۳۱۷۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد
صیانت از چارچوب‌های طرح جامع و تفصیلی و بروز‌رسانی آنها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، دومین جلسه شورای عالی نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران در دوره ی جدید مدیریتی با حضور رییس شورای شهر تهران، شهردار تهران ، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و محمدجواد خسروی پور رئیس نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران برگزار شد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر بازیابی و ارتقا جایگاه نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران ، با هدف تقویت برنامه ریزی شهری و ایجاد وفاق بین متخصصین، مدیران و مردم خواستار کار جهادی و خستگی ناپذیر از طرف مجموعه نهاد شد تا بتوان مسیر توسعه تهران را هموارتر و دقیق تر تعریف و تبیین کرد.

وی صیانت از چارچوب های طرح جامع و تفصیلی و حرکت در قالب برنامه را در شهر تهران مهم دانست و بروز رسانی برنامه بر اساس تغییرات و در ساحت های مختلف شهری را از مسیر متقن و قانونی خود اجتناب ناپذیر و نشانه پویایی شهر و برنامه های شهری دانست.

شهردار تهران نیز گفت: گاهی ورود ما به یک موضوع و چالش براساس زاویه، قواعد و چارچوب هایی است که پیش تر ساخته شده است. گاهی هم مبتنی بر بدعت های قبلی مسیری را انتخاب می کنیم تا ما به ازای آن مسیر، موانع پیش رو کم شود و در نتیجه نهایی هم مشکلات امروز را نداشته باشیم؛ به این معنا که در ماحصل مسیر جدید ترافیک و آلودگی هوا نداشته باشیم، سرانه ها بازبینی شود و بسیاری از کارکردهای قبلی با مزیت جدیدی حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه معادلات شهر فرصت هایی برای ما هم خلق می کند، گفت: به طور مثال، مناطق 18 و 19 بزرگ ترین فرصت های ما هستند که می توانیم با نوسازی موجودیت های جدید خلق کنیم تا شهر ما برای آینده با اهنگی دیگر رشد کند.

زاکانی در ادامه به تعدادی از ایده های جدید در حوزه حمل و نقل اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از ایده هایی که مطرح شده این است که 325 ایستگاه مترو را محور قرار دهیم و با فاصله منطقی 800 متر، دسترسی هایی را ایجاد کنیم. تحت این شرایط، برای 50 درصد فاصله حمل و نقل تهران می توانیم طرحی نو داشته باشیم و از یک طرف خلق ثروت صورت می گیرد و از طرفی دیگر مسیری ایجاد می شود که در راستای آن هویت، ایمنی و استحکام شهری افزایش می یابد.

زاکانی گفت: علاوه بر این، با اجرای این طرح محلات و شهرک هایی با ضریب امنیت بالا خواهیم داشت و می توانیم یک بازتوزیع منطقی در شهر داشته باشیم. برای اجرای این امر، دبیرخانه نهاد راهبری و پایش توسعه های شهری فرصت بی نظیری است که بتوانیم در آن طرح کلی خود را که با حضور متخصصین شکل گرفته اجرا کنیم و آن را در نزدیک ترین حالت به طرح جامع قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه بحث من بازنگری دقیق در طرح ها است تا تهران بعد از ده سال دیگر مشکل ترافیک، آلودگی هوا، مسکن و مشکل هویت شهری نداشته باشد، افزود: در این خصوص، نیاز به مداقه و دقت ویژه ای است چرا که این کار عظیم است و فرهنگ سازی و توسعه این فرهنگ و همراه کردن اجزای شهر با این نگاه مجاهدت ویژه ای می خواهد تا مردم، نخبگان، دولت و نهادها مشارکت کنند. به عقیده من، اگر با این زاویه نگاه کنیم و از کل به جز حرکت کنیم می توانیم در این راه موفق باشیم.

صادق مالواجرد نیز توضیحاتی در مورد تمایل وزارت راه و شهرسازی به همکاری با مدیریت شهری تهران بیان و تاکید کرد: پایش و نظارت بر طرح های توسعه شهری از وظایف وزارت راه و شهرسازی است که در قالب موافقتنامه سه جانبه و در گام بعد آیین نامه مصوب شورای عالی و شهرسازی به این نهاد که جایگاهی بین بخشی در ارتباط با وزارت خانه، شورا و شهرداری دارد، واگذار شده است.

وی به نقش کلیدی این نهاد در تغییرات توسعه ای شهر تهران تاکید کرد و حمایت همه جانبه وزارت خانه از نهاد را در راستای توسعه متوازن و قانونی شهر تهران لازم دانست.

خسروی پور رئیس نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران توضیحاتی در خصوص روند شکل گیری و فعال سازی مجدد، برنامه های دوره فعلی و موضوع های پیشنهادی نهاد برای بررسی در جلسه ارائه کرد و سپس تاکید کرد: تدبیر دکتر زاکانی شهردار تهران در خصوص تصویب ساختار نهاد در راستای عمل به تعهدات موافقتنامه سه جانبه، گامی اساسی در راستای ثبیت جایگاه نهاد و به طریق اولا تثبیت و ارتقای جایگاه برنامه ریزی شهری در شهر تهران است.

جلسه با تصمیم گیری سه جانبه در حوزه های مختلف اداری و اجرایی نهاد در راستای کارآمدتر نمودن فرایندهای کاری آن ادامه یافت و در پایان مقرر شد به صورت نوبه ای و حسب ضرورت برگزاری جلسه شورای عالی نهاد تداوم یابد تا تصمیم گیری در ارتباط با این حوزه ی بین بخشی تسهیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار