بررسی پانا از مشکلات دریافت وام بافت فرسوده:

وام بافت فرسوده مسکن به بن‌بست رسیده است؟

شاوردیان: دلالان نباید مشمول استفاده از وام بافت فرسوده شوند

تهران (پانا) - در شرایطی معاون وزیر راه و شهرسازی خبر از افزایش سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده را می‌دهد که همچنان متقاضیانی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اند در پشت درهای بسته برای دریافت این وام هستند . این تسهیلات قرار بوده مشوقی باشد برای رونق ساخت‌وساز اما حالا خود مانعی برای تسهیل موضوع ساخت‌وساز شده است.

کد مطلب: ۱۳۱۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
وام بافت فرسوده مسکن به بن‌بست رسیده است؟

ماجرا از این قرار است که متقاضیان دریافت وام فقط در صورتی واجد شرایط دریافت هستند که حداکثر تا 10 درصد از ساخت زمینشان را پیش برده باشند و اگر بیشتر باشد مشمول دریافت این وام نمی‌شوند.

تجربه سازندگان متقاضی وام بافت فرسوده

تجربه سازندگان و تماس‌هایشان با پانا نشان می‌دهد که وام‌های بافت فرسوده سازندگان را گرفتار تعلیق طولانی کرده است. از یکسو به دلیل مشوق‌های خوبی که وزارت راه در نظر گرفته به استقبال ساخت‌وساز در بافت فرسوده آمده‌اند و از سوی دیگر هم‌زمان با تقاضای وام ساخت‌وساز را تا 50 درصد از کار پیش برده‌اند و حالا که پیگیر وام شان شده‌اند مشمول دریافت وام نمی‌شوند. دلیل این موضوع این است که گمان می‌کنند چون ساخت را تا نیمه‌راه رسانده‌اند پس دیگر نیازی به این وام ندارند.

وام بافت فرسوده در تنگنای شرکت بازآفرینی شهری و بانک مسکن گیر کرده است

شیوه پرداخت وام بافت فرسوده به این صورت است که بانک در 4 مرحله وام را به متقاضی پرداخت می‌کند و گام اول در مرحله فونداسیون است و وقتی سازنده تا 10 درصد از کارش پیش رفت به بانک مسکن اطلاع می‌دهد و وامش را می‌گیرد. درواقع این وام در قالب عقد مشارکت مدنی پرداخت می‌شود پس باید مرحله‌به‌مرحله ساخت ملک اطلاع‌رسانی شود و وام آن بخش از پیشرفت پروژه دریافت شود.

مسئول بررسی صلاحیت کسانیکه مشمول این وام می‌شوند شرکت بازآفرینی شهری است که اگر مدارک متقاضی کامل در سامانه این شرکت ثبت‌شده باشد بلافاصله متقاضی به بانک مسکن معرفی می‌شود اما مدتی است هر فردی در سامانه ثبت‌نام کند پیامکی برای مراجعه به شعبه‌های بانک مسکن دریافت نمی‌کند و دلیل این موضوع از یکسو تمام شدن اعتبار شرکت بازآفرینی شهری است و از سوی دیگر توقف پرداخت وام از سوی بانک مسکن است.

50 درصد اعتبارات این طرح توسط شرکت بازآفرینی شهری تأمین می‌شود و 50 درصد مابقی از سوی بانک مسکن تأمین اعتبار شده است اما از شهریورماه معرفی‌نامه‌ها از سوی شرکت بازآفرینی شهری به بانک ارجاع داده نمی‌شود. بانک مسکن هم همه مدل‌های تسهیلاتی‌اش اعم از جعاله، وام ازدواج و تسهیلات بافت وغیره را متوقف کرده است.

حالا سازندگان متقاضی یا باید از تصمیمشان منصرف شوند و از خیر امتیازات ساخت‌وساز در بافت فرسوده بگذرند که این موضوع برخلاف نظر و اولویت‌های برنامه‌ای وزیر راه و شهرسازی است و یا متقاضیان باید منتظر بمانند که خدا می‌داند چند ماه دیگر قیمت مصالح برای ساخت‌وساز چقدر باشد و سازنده دچار چه ضرر و زیان‌هایی خواهد شد.

دلایل ایجاد وقفه در نهضت ملی مسکن

آرا شاوردیان، دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا گفت: «کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی داشت تا طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شود اما زمین‌های مازادی که در دستگاه دولتی قرار بوده به وزارت راه داده شود با همکاری نامطلوب دستگاه‌های اجرایی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است.»

وی افزود: «از سوی دیگر موضوع تسهیلات بانکی در حوزه مسکن مطرح شد که تا الان صرفاً بانک مسکن تا حدودی به تعهداتش عمل کرده و دیگر بانک‌ها که موظف بوده‌اند 20 درصد اعتباراتشان را به‌صورت تسهیلات در اختیار بگذارند، کم‌کاری کرده‌اند.»

متقاضی وام زیاد است پس نباید با محدودیت مانع‌تراشی کنیم

شاوردیان با اشاره به موضوع ساخت‌وساز در زمین‌های فرسوده اظهار کرد: «با توجه به اینکه در شهر تهران ما زمین مازاد نداریم، روی بافت فرسوده تأکید شده است. قرار شد دولت تسهیلاتی در اختیار سازندگان بگذارد تا بافت های فرسوده شروع به ساخت‌وساز کنند. درواقع این مهم جزو موارد تشویقی برای استقبال از ساخت‌وساز مسکن بوده اما با توجه به ازدیاد متقاضیان و محدودیت‌های صورت گرفته عملاً باز به بن‌بست رسیده‌ایم که باید وزارت راه و شهرسازی این موانع را برطرف کند.»

دلالان نباید مشمول استفاده از وام بافت فرسوده مسکن شوند

شاوردیان اظهار کرد: «موضوعی که در بحث وام بافت فرسوده پاشنه آشیل این طرح است این است که دلالان نباید از این وام استفاده کنند زیرا این وام برای تشویق به ساخت‌وساز خانه باقیمت مناسب برای بی‌خانه‌هاست پس کسانیکه می‌توانند در این حوزه به دولت کمک کنند باید مشمول این وام شوند.»

وی افزود: «ناگفته نماند ما عملاً مکانیزم تشخیص دلالانی که در این طرح ثبت‌نام کرده باشند را نداریم. درواقع مکانیزم نظارتی در این حوزه نداریم و به همین دلیل طرح‌های خوبی که قرار است اجرا شود اثرگذاری لازم را ندارند و افراد سودجو وارد این حوزه‌ها می‌شوند و آن طرح مطلوب را تبدیل به یک طرح بلاتکلیف می‌کنند مانند همین طرح جهش مسکن که دولت قرار بود سالی 1 میلیون واحد مسکن بسازد اما به آنچه باید برسد نرسید چون برخی از دستگاه‌های سودجو زمین را در اختیار نگذاشتند و همچنین بوروکراسی اداری این طرح خیلی دست‌وپا گیر است و سازمان ملی مسکن باید تسهیلاتی قرار می‌داد و درنهایت این عدم هماهنگی‌ها مانع شد.»

متقاضیان دریافت وام مسکن به کجا مراجعه کنند؟

مالکان مسکن، برای دریافت این وام می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازآفرینی شهری ایران و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع‌شدن آن در بافت فرسوده استعلام گرفته و برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان اقدام کنند. این وام نیاز به هیچ‌گونه سپرده‌گذاری ندارد و علاوه بر این مالکان می‌توانند از امتیازات دیگری مانند انشعابات رایگان آب، برق و گاز استفاده کنند.

اکنون تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است و در کلان‌شهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. همچنین مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

مسئله اینجاست که طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تمام مالکان و انبوه‌سازانی که در محدوده بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند و مالکانی که پلاک آن‌ها در بافت هدف قرار دارد و پروانه ساخت‌وساز را دریافت کرده و پروژه آن‌ها حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌توانند با برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند

متقاضیان می‌توانند به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران و نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند و آنجا فرآیند ثبت‌نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را پشت سر بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار