اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از حریق در زندان اوین تا صدور کیفرخواست پرونده قتل ۱۰ نفر در رفسنجان

تهران (پانا) - حریق در زندان اوین، کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های روزانه کرونایی، افزایش تعداد مبتلایان به آنفلوآنزا، معرفی صولت مرتضوی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صدور کیفرخواست پرونده قتل ۱۰ نفر در رفسنجان بخشی از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۳۱۶۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد
از حریق در زندان اوین تا صدور کیفرخواست پرونده قتل ۱۰ نفر در رفسنجان

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در ایران

از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۳۵۵ نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۱۴۴ هزار و ۵۳۱ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۷۲۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۹۹۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۴۳۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۵۹۲ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۱۵ دُز رسید.

جدیدترین نقشه کرونایی کشور

کرونا از اوایل اسفند ۱۳۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیاسیون سراسری نیز از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، همانند هفته گذشته هیچ شهری در وضعیت قرمز قرار ندارد و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۱۸ به ۱۹ شهر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۹۲ به ۲۰۳ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۳۸ به ۲۲۶ شهر رسید.

‌افزایش‌‌ ابتلا به آنفلوآنزا در کشور

با ورود به فصل پاییز، تعداد موارد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در کشور رو به افزایش است و بنا به گفته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، روند ابتلا به آنفلوآنزا در حال افزایش است و در بررسی ساده‌ای که بر روی 100 نمونه آزمایشگاهی از بخش مراقبت‌های ویژه انجام شده بود، 39 مورد ابتلا به آنفلوآنزا گزارش شده است. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: توصیه ما در شرایط کنونی، تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در فضاهای مسقف، مکان های شلوغ، مراکز آموزشی و بخش حمل و نقل عمومی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا است. مهمترین پروتکل بهداشتی در حال حاضر، استفاده از ماسک است اما شستشوی مداوم دستها و رعایت فاصله فیزیکی نیز مهم است.

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد

در هفته‌ای که گذشت، مجلس به سیدصولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کرد. ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۶ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۸ آرای ماخوذه به صولت مرتضوی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتماد کردند. بر همین اساس سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. مرتضوی پیش از این به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهوری فعالیت داشت.

فوت 8 نفر در آتش‌سوزی زندان اوین‌

8 نفر از زندانیان زندان اوین که در پی درگیری بین زندانیان و آتش‌سوزی این ندامتگاه، آسیب دیده بودند، جان خود را از دست دادند. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: با احتساب فوت این ۴ نفر که متاسفانه به دلیل شدت وخامت حالشان در بیمارستان از دنیا رفتند، مجموع فوتی‌های حادثه درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش‌سوزی شنبه شب گذشته در زندان اوین به ۸ نفر رسید. بر اساس این گزارش، تمامی ۸ فرد فوت شده از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بوده‌اند. در 9 بند زندان 57 هکتاری اوین، به جز محکومین امنیتی، محکومین مالی با عناوین مجرمانه کلاهبرداری، صدور چک بی‌محل، فروش مال غیر، جعل سکه ، اختلاس، رشوه، اعمال نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی، کلاهبرداری الکترونیکی، مجرمان امنیتی خطرناک و تروریست‌ها نیز نگهداری می‌شوند و آتش سوزی شب گذشته نیز در کارگاه خیاطی اشتغال زندانیان رخ داد که مددجویان این کارگاه همگی از محکومین سرقت بوده‌اند.

پیگیری روند درمان حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی زندان اوین

به‌دنبال دستور رئیس قوه قضاییه، صبح امروز تعدادی از مسئولان سازمان زندان‌ها با حضور در بیمارستان محل بستری حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی زندان اوین، در جریان رسیدگی به وضعیت درمانی حادثه‌دیدگان قرار گرفتند. برخی از عوامل اصلی درگیری و آتش‌سوزی شنبه شب بازداشتگاه اوین، نیز در میان حادثه‌دیدگان حضور دارند که با دستور رئیس قوه قضاییه، نسبت به پیگیری جدی تکمیل درمان این افراد نیز اقدامات جدی در حال انجام است. همچنین، چند تیم ویژه از سازمان زندان‌ها به نمایندگی از رئیس قوه قضاییه، مسئول رسیدگی به امور خانواده‌های حادثه‌دیدگان و متوفیان حادثه شده‌اند. بنابر دستور رئیس قوه قضاییه، این تیم مسئول هستند ضمن حمایت از خانواده‌های مددجویان متوفی، برای رسیدگی و تامین نیازهای بازماندگان اقدام کنند.

صدور کیفرخواست پرونده قتل ۱۰ نفر در رفسنجان

تابستان سال جاری، پرونده قتل 10 نفر در رفسنجان به دست یکی از اتباع بیگانه در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت. ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان در هفته‌ای که گذشت از صدور کیفرخواست پرونده قتل ۱۰ نفر در شهرستان رفسنجان توسط یکی از اتباع بیگانه خبر داد و گفت: این فرد در عصر روز تاسوعا به وسیله چاقو ۴ فرد ایرانی و ۶ نفر از اتباع افغانستانی را کشته و متواری شده بود. متهم این پرونده در حین فرار روستای اسد آباد از توابع انار اقدام به خودزنی کرده بود که با ورود به موقع نیروهای پلیس و اورژانس، دستگیر و جهت درمان به مراکز درمانی منتقل شد. رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: متهم این پرونده پس از بهبودی نسبی با حضور در نزد بازپرس ویژه قتل شهرستان رفسنجان درباره ارتکاب ۱۰ فقره قتل عمدی با سلاح سرد، محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان که منتهی به ناامنی محل شده و اقامت غیرمجاز تفهیم اتهام شده است.

تهیه آیین‌نامه «سازگاری با تغییر اقلیم» در ایران

ایران جزو کشورهایی است که بیشترین تاثیر را از تغییر اقلیم گرفته و در زمینه اثرات آن بسیار آسیب‌پذیر است، در واقع ایران جزو ۹ کشوری است که آسیب‌پذیری آن از تغییر اقلیم بسیار زیاد است. داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه آیین‌نامه سازگاری با تغییر اقلیم خبر داد و گفت: با تهیه این آیین‌نامه، هر گونه قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باید بر مبنای سازگاری با تغییر اقلیم و آیین‌نامه مذکور باشد. گل‌علیزاده با ابراز امیدواری از اینکه آیین‌نامه سازگاری با تغییر اقلیم بتواند میزان خسارات ناشی از تغییر اقلیم را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: چارچوب اولیه این موضوع تدوین شده است و بر اساس آن باید سازمان محیط‌زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و گردشگری تاب‌آوری خود را در مقابل تغییر اقلیم افزایش دهند. اگر قرار است هر برنامه‌ای اجرا شود، باید اثرات تغییر اقلیم در آن دیده شود تا خسارات کمتری بر جای بگذارد مساله‌ای که اکنون در اجرای برنامه‌ها به آن توجه نمی‌شود.

معرفی برگزیدگان المپیاد دانش‌آموزی نانو

در هفته‌ای که سپری شد، نتایج دوره آموزشی المپیاد علمی علوم و فناوری نانو دوره آموزشی تابستان ۱۴۰۱ اعلام شد و در این مرحله ۳۰ نفر برگزیده دوره آموزشی معرفی شدند. تاکنون ۱۳ دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو در مراحل مختلف به صورت آزمون تئوری در سطح کشور و یک اردوی علمی - عملی برای برگزیدگان مراحل تئوری برگزار شده است و برگزیدگان نهایی ۱۲ دوره با توجه به آزمون‌های مرحله عملی معرفی شده‌اند. اردوی عملی دوره ۱۳ مربوط به سال ۱۴۰۰ نیز در تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد. این المپیاد دارای مراحل مختلفی است که مرحله‌ اول آن در بهمن ماه هر سال آغاز می‌شود و طی آن از مباحثی مثل خواص و روش‌های ساخت و تولید نانومواد، روش‌های مشخصه‌یابی، کاربردهای نانومواد و در نهایت ایمنی در آزمایشگاه سوالاتی مطرح می‌شود و شرکت‌کنندگان باید در زمانی حدود ۱۲۰ دقیقه به ۴۵ سوال تستی پاسخ بدهند. مرحله دوم المپیاد آزمون کتبی است که معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و برگزیدگان مرحله اول باید از سد سوالات تستی و تشریحی بگذرند. سوالات این مرحله بر پایه‌ علوم نانو فیزیک، نانو شیمی، نانو زیست‌فناوری و شبیه‌سازی است.

شهرداران جدید تهران منصوب شدند

در هفته‌ای که گذشت، شهردار تهران در احکامی جداگانه ۱۵ شهردار را در سمت خود ابقا، ۴ شهردار را در مناطق دیگر و ۳ شهردار را به‌عنوان مشاور معاون منصوب کرد. علیرضا زاکانی شهردار تهران طی احکام جدید شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را امضا کرد. براین اساس علی اصغر کمال زاده شهردار اسبق کرج را به عنوان شهردار منطقه ۴، رضا محمدی را به عنوان شهردار منطقه ۶، مهدی اخ الصنایع را به عنوان شهردار منطقه ۱۰ منصوب شدند. همچنین شهرداران مناطق ۲،۳،۵،۷،۸،۹،۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰، ابقا، شهرداران مناطق ۱،۱۵،۲۱،۲۲ جابجا و شهرداران مناطق ۶،۲۱ و ۲۲ به عنوان مشاوران معاونان شهردار تهران انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار