اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

روند کاهشی کرونا در ایران

تهران (پانا) - با کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های روزانه کرونا در کشور طی هفته‌های گذشته، مسئولان حوزه سلامت اعلام کرده‌اند روند فعلی کرونا در کشور کاهشی است البته آنها هشدار داده‌اند که ممکن است موج جدیدی از بیماری در اواخر فصل پاییز کشور را فرا بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
روند کاهشی کرونا در ایران

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۹۱ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و از این تعداد تاکنون ۷ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۹۶۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که روند بیماری در کشور کاهشی است.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۳۱۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۳۷۰ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۴۹۴ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۱۸۲ دُز رسید.

افزایش شهرهای آبی کرونایی

آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور از لحاظ همه گیری کووید 19 در هفته‌ای که گذشت از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. براساس جدیدترین گزارش‌ها تا تاریخ 8 مهر 1401، هیچ شهری با شرایط بسیار پرخطر در لیست شهرهای قرمز قرار نداشته و تعداد شهرهای نارنجی 16، تعداد شهرهای زرد 200 و تعداد شهرهای آبی نیز 232 شهر، برآورد شده است.

زلزله در خوی

در هفته‌ای که سپری شد زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی در آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین لرزه در طول جغرافیایی: ۴۵.۰۱ و عرض جغرافیایی: ۳۸.۵ و عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر به وقوع پیوست. بر اثر این زمین‌لرزه تعداد ۶۰۰ نفر مصدوم شدند.

ورود دستگاه قضا به پرونده نیکا شاکرمی

۳۰ شهریور ماه امسال بود که کشف پیکر بی‌جان دختر ۱۷ ساله‌ای در حیاط خلوت یک خانه در خیابان لبافی چهارراه امیراکرم در منطقه انقلاب، به ۱۱۰ گزارش داده شد و تیم جنایی با جسد دختر ۱۷ ساله‌ مجهول‌الهویه ‌مواجه شدند ‌که بر اثر سقوط از پشت‌بام خانه‌ مجاور به حیاط خلوت خانه موردنظر فوت کرده بود. در پی این حادثه علی صالحی، دادستان تهران در هفته‌ای که گذشت از تشکیل پرونده قضایی در دادسرای جرایم جنایی برای بررسی علت فوت نیکا شاکرمی خبر داد و گفت: دستور بررسی پرونده صادر و اقدامات لازم در این رابطه در حال انجام است.

طبقه‌بندی وضعیت آشوب‌طلبان

در هفته‌ای که سپری شد مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه گفت که دستگاه قضایی طبقه‌بندی متمایزی براساس دسته‌بندی‌های مختلف اغتشاشگران وقایع اخیر و نوع برخورد قانونی با آنان تدارک دیده و بر این اساس طبقه‌بندی مزبور برحسب نوع جرایم ارتکابی و انگیزه‌های مرتکبان، آغاز شده است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین تاکید کرد که از دیدگاه دستگاه قضایی، میان برخی افرادی که در اثر هیجانات و التهابات رسانه‌ای وارد صحنه شده و ممکن است که در گوشه و کنار اقدامی انجام داده باشند با میدان داران و صحنه گردانان که بر طبق اسناد به دست آمده، وابسته به برخی سرویس‌های بیگانه هستند تفاوت قائل است.همچنین حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در این هفته به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد تا ‌پرونده افراد دستگیرشده در اغتشاشات اخیر به‌ویژه آن دسته از افرادی که مبادرت به آتش زدن اموال عمومی و مردمی کردند و در قتل و مجروح‌کردن افراد مباشرت و معاونت داشتند، هرچه زودتر در دادسراها تکمیل گردد و به دادگاه ارسال شود.

آزادی اکثر دانشجویان دستگیرشده

در آشوب‌‌های اخیر کشور تعدادی از دانشجویان حضور داشتند که از سوی دستگاه‌های نظامی بازداشت شدند. وزارت علوم وضعیت این دانشجویان را پیگیری کرده و در هفته‌ای که گذشت سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که اکثر دانشجویان دستگیرشده با پیگیری‌های وزارت علوم و دستگاه‌های امنیتی آزاد شدند. علی شمسی‌پور در صفحه توییتر خود نوشت: «با تلاش وزیر علوم و همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضایی اکثر دانشجویان دستگیرشده در ناآرامی‌های اخیر آزاد شدند. رایزنی ها برای آزادی مابقی آنها ادامه دارد.»

تدریس رشته جدید محیط‌بانیدر ۲ استان

طبق تفاهم‌نامه اخیر سازمان محیط زیست و وزارت آموزش‌وپرورش تدریس رشته محیط‌بانی در دستور کار قرار دارد که به گفته ضیاءالدین الماسی رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست تدریس رشته تحصیلی محیط‌بانی در مقطع دوم متوسطه در دو استان همزمان با شروع سال تحصیلی جدید آغاز شد. به گفته وی، درباره امریه خدمتی دانش‌آموزان هم تمهیداتی اندیشیده شده که از طرف سازمان حفاظت محیط‌زیست از مراجع مربوطه پیگیری می‌شود.

داوطلبان هلال‌احمر شناسنامه‌دار می‌شوند

تعداد داوطلبان هلال احمر هر ساله افزایش پیدا می‌کند و برای این افراد از سوی جمعیت هلال احمر کشور، کارت داوطلبی صادر می‌شود. در هفته‌ای که گذشت پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه توانمندسازی داوطلبان در دستور کار هلال احمر است، گفت که داوطلبان این جمعیت به‌زودی شناسنامه‌دار خواهند شد. وی گفت: مدل مدیریت داوطلبان هلال احمر ما الگویی موفق در دنیا است و به همین دلیل باید اقدام به جذب حداکثری داوطلبان هلال احمر در کشور کرد. داوطلبان ما باید شناسنامه دار شوند و مهارت ها و تخصص آنها باید کاملا مشخص شود. از بین داوطلبان باید گروه داوطلبان فعال نیز شناسایی شوند تا در مواقع بحران بتوان از متخصصان استفاده کرد.

رفع ممنوع‌الخروجی باقر و سیامک نمازی

سیامک و باقر نمازی چند سال پیش به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند. در هفته‌ای که گذشت کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، در خصوص باقر و سیامک نمازی گفت: باقر نمازی بخاطر مسائل پزشکی و درمانی نزدیک به چهار سال است که خارج از زندان و در منزل خود در تهران به سر می‌برد. با توجه به درخواست‌های مطرح برای ادامه معالجه در خارج از کشور، بنابر ملاحظات انسان دوستانه روز چهارشنبه گذشته از باقر نمازی رفع ممنوع الخروجی به عمل آمد و هر زمانی که بخواهد، می‌تواند از کشور خارج شود. به گفته غریب آبادی، در همین چارچوب یک هفته مرخصی نیز به سیامک، فرزند وی داده شده تا بتواند با والدینش دیدار کند.

رفع مشکلات 20 ساله ساکنان اطراف دانشگاه تهران

طرح توسعه دانشگاه تهران از اواسط دهه 70 شمسی با هدف گسترش فضاهای آموزشی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در دستور کار قرار گرفت و سپس عنوان پروژه به «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» تغییر یافت و تا امروز نیز ادامه دارد اما این طرح حواشی زیادی همراه داشته که مربوط به اعتراض سکنه اطراف این دانشگاه است و بیش از دو دهه است که سکنه و کسبه این محدوده دچار بلاتکلیفی هستند. محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران درباره اقدامات صدرت گرفته برای رفع مشکلات ساکنان اطراف دانشگاه تهران که در طرح توسعه دانشگاه هستند، توضیح داد: «مردم گله‌مند هستند و گله درستی است. به‌خاطر اینکه اعتبارات وجود نداشته، همه این ساختمان‌هایی که فریز شده بود امکان فروش به کسی دیگر جز دانشگاه نبود. معتقدیم حق‌الناس در این طرح رعایت نشده است. اخیرا مصوبه‌ای در دولت مطرح شد که به‌دنبال آن، مجموعه سایت دانشگاه تهران از حالت فریز خارج شد و سکنه می‌توانند محل مسکونی خود را به غیر از دانشگاه هم بفروشند. ما هم مقاومتی نکردیم چون اعتبارات لازم را نداشتیم و این مصوبه ظاهرا قرار است اجرایی شود و دغدغه‌ای که ساکنین داشتند برطرف می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار