معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران:

تقویت امید در جامعه از وظایف اصلی فرهنگیان و معلمان است

تهران(پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران، تقویت جوهره امید در جامعه را از وظایف اصلی فرهنگیان و معلمان برشمرد و با توجه به اینکه نوجوانان سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند، آینده درخشان کشور را در سایه تعلیم و تربیت درست دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۳۱۲۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تقویت امید در جامعه از وظایف اصلی فرهنگیان و معلمان است

فرهاد قاسم‌زاده؛ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه چهار ضلع آموزش و پرورش، دانش‌آموز، مدرسه و خانواده باید در کنار هم بتوانند به وظایف خود عمل کنند و با تکیه بر فضای یادگیری و حضور معلم دانش‌پژوه، زمینه را برای ارتقای کیفی آموزشی و تربیتی فراهم کنند، گفت: «پیشرفت و موفقیت تنها در درس خواندن خلاصه نمی‌شود، بلکه مسئله اصلی پیشرفت در تمام ابعاد زندگی است که این پیشرفت به دست خود افراد رقم می‌خورد. دانش‌آموزان و معلمان قطعاً با تغییر نگرشی که در حرکت خود در سال تحصیلی جدید انجام می‌دهند، تلاششان بر این است تا در کنار توزیع عادلانه امکانات و استقرار قرارگاه جهادی، حرکت‌ها و تحولات بر مبنای درست و منطقی انجام شود.»

وی مهمترین هدف آموزش و پرورش را توجه به تربیت همه بُعدی و چندساحتی دانست و افزود: «در نظام تربیت اسلامی، معلمان مسئولیت و نقش بسزایی در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دارند، زیرا دانش‌آموزان سرمایه‌های غنی ایران اسلامی هستند. معلّم نه تنها از طریق آموزش که از طریق نقش الگویی خویش، درهای معرفت و دانش را به روی انسان می‌گشاید و راه و رسم زندگی را برای وی ترسیم می‌کند و انسان را به مراحلی از کمال می‌رساند که قرآن از او به عنوان اسوه و الگو نام می‌برد.»

قاسم زاده ادامه داد: «معلم در مدرسه پیشرو و مسئول تمام افرادی است که زیر دست او تربیت می‌شوند. در واقع رفتار معلم تاثیر بسزایی بر رفتار و خلق و خوی دانش‌آموزان دارد. همانطور که می‌دانید افراد زیادی در سیستم‌های آموزشی مشغول به کار هستند که فعالیت‌هایشان به طور مستقیم و غیر مستقیم بر تربیت دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد، اما در این بین معلم نقش برجسته‌تری دارد. رابطه‌ای که بین دانش‌آموز با معلم برقرار است، رابطه‌ای باطنی و معنوی است. هر دانش‌آموز در محیط خانواده رفتارهایی آموخته و شخصیت او تا حدودی شکل گرفته است، اما هنوز شکل ثابتی ندارد و انعطاف‌پذیر و قابل تغییر است. دانش‌آموز از تمامی رفتارهای معلم از جمله نحوه اداره کلاس، اخلاق و رفتار معلم، وقت‌شناسی، رعایت عدالت، رعایت نظم، مهربانی، خوشرویی، ادب و خیرخواهی درس می‌گیرد. معلم فقط آموزش دهنده نیست، بلکه الگویی با نفوذ در تعلیم و تربیت است.»

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص شناخت ارزش ها افزود: «ارزش‌ها در هر جامعه‌ای برگرفته از فرهنگ، مذهب، آیین و رسوم و گرایش‌های جامعه هستند. این ارزش‌ها با توجه به ابعاد مکانی، زمانی و اجتماعی در هر جامعه‌ای متفاوت هستند. خانواده و وراثت درونی در شکل‌گیری ارزش‌ها بسیار مهم هستند، اما بهترین مکان برای پرورش اصول ارزشی مکانی است که آموزش رسمی در آن انجام می‌شود و این آموزش توسط معلم انجام خواهد شد.»

معلم و دانش‌آموز دو رکن اصلی در آموزش و پرورش به شمار می‌آیند

قاسم زاده با تاکید بر اینکه معلم و دانش‌آموز دو رکن اصلی در آموزش و پرورش به شمار می‌آیند، اذعان کرد: «تدریس کردن نه تنها یک شغل بسیار حساس و ظریف است بلکه ایفای نقش در این حرفه کار هر کسی نیست. معلم خوب می‌تواند هر فرد واجد شرایطی باشد که در حوزه‌ تربیتی فعالیت کرده و قصد دارد به موفقیت‌های زیادی در تدریس برسد. پژوهشگران معتقدند اولین و مهم‌ترین پیش‌نیاز در حرفه‌ معلمی، علاقه به تدریس است و تا زمانی که شخص به تدریس علاقه نداشته باشد، در تضمین موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزانش ناتوان خواهد بود. البته برای پیشرفت دانش‌آموزان تنها علاقه‌ معلم کفایت نمی‌کند، بلکه دانش‌آموزان نیز باید به درس خواندن علاقه داشته باشند. معلمی که به تدریس علاقه دارد ولی نسبت به دانش‌آموزانش بی‌تفاوت است، کلاسش اغلب سرد و خسته کننده است.»

این مسئول در پایان ضمن اشاره بر اینکه صفات شخصیتی معلم نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان ایفا می‌کند، تصریح کرد: «دانش آموز با پذیرش رفتارهای معلم به عنوان الگو و سرمشق هویت اجتماعی متزلزل خویش را استحکام می‌بخشد. اگر شخصیت معلم دارای صفات انسانی از قبیل مهرورزی، نوع دوستی، درستکاری، همکاری و خویشتن داری و ایمان باشد، طبیعتاً تقلید چنین ویژگی‌هایی سلامت روانی کودک را تضمین می‌کند، ولی اگر شخصیت معلم دچار اختلال و نابسامانی باشد؛ یعنی رفتارهای خلاف هنجارهای فرهنگی و اجتماعی از او سرزند یا فاقد صفات انسانی باشد، در چنین وضعی، همانندسازی کودک با معلم، حاصلی جز رفتارهای نابهنجار و اختلالات سازگاری نخواهد داشت. بدیهی است کودک می‌تواند ناسازگاری‌ها را از معلمان ناسازگار و سازگاری‌ها را از معلمان سازگار تقلید کند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار