مجید حسام در گفت‌وگو با پانا:

عِلم هشت سال دفاع مقدس ‌باید به نسل‌های آینده برسد

هیچ‌گاه از رفتن به جنگ پشیمان نشدم/ ما از میهن‌مان دفاع کردیم

تهران(پانا) - یک رزمنده دفاع مقدس می‌گوید دیدگاه فرهنگی و عِلم هشت سال دفاع مقدس نباید زیر خاک برود بلکه باید به نسل آینده منتقل شود.

کد مطلب: ۱۳۱۱۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
عِلم هشت سال دفاع مقدس ‌باید به نسل‌های آینده برسد

چهارمین قسمت برنامه ترکیبی «جان‌وتَن» با عنوان «در میان دو مرز پیدا شد» به کارگردانی علی فراهانی‌صدر و تهیه‌کنندگی مهدی مستوفی میزبان «مجید حسام» بود. در خلاصه داستان این قسمت با عنوان «در میان دو مرز پیدا شد» آمده است: «پس از امضای قرارداد ۵۹۸، مجید حسام در مرزهای کشور مستقر است. محلی‌ها به او خبر می‌دهند جنگنده‌ای عراقی در میان مرز ایران و عراق قرار دارد که بدنه‌ آن به نسبت سالم و منفجر نشده است اما قاچاقچی‌ها می‌خواهند جنگنده را برش بدهند و بدنه‌ آن را بفروشند. مجید حسام آن‌ها را فریب داده و جنگنده را پس می‌گیرد.»

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با «مجید حسام» گفت‌وگویی کوتاه داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با بیان اینکه از طریق فراخوانی که توسط عوامل سازنده «جان‌وتَن» در رسانه‌های رسمی منتشر شد، برای حضور در این برنامه انتخاب شده است، مطرح کرد: «من خود روزنامه‌نگار هستم و زمانی که خبر را خواندم انگار کسی به من گفت که وقت صحبت‌کردن است. همچنین باید بگویم برای اولین بار در «جان‌وتَن» از خاطرات خود در دوران دفاع مقدس صحبت کردم.»

این رزمنده ادامه داد: «من سال‌هاست درباره دفاع مقدس و جنگ حتی در میان اعضای خانواده‌ام نیز صحبت نکردم اما دوست دارم کار فرهنگی کنم. چراکه معتقدم امروز ما با جنگ فرهنگی روبه‌رو هستیم و کار فرهنگی جواب می‌دهد.»

حسام با اشاره به اینکه یک روز باید کوه به کوه، دیار به دیار، شهر به شهر و ده به ده گشت تا یک کهنه سرباز دفاع مقدس پیدا کرد تا درباره جنگ ایران و عراق با او صحبت شود، یادآور شد: «خانواده و مادران شهدا یکی یکی از بین ما می‌روند و به فرزندان شهیدشان می‌پیوندند پس تا زمانی که هستند باید درباره دفاع مقدس و ناگفته‌هایش از آن‌ها پرسید و سوال کرد.»

وی افزود: «در حقیقت دیدگاه فرهنگی و علم هشت سال دفاع مقدس نباید زیر خاک برود بلکه باید به نسل آینده انتقال داد.»

این رزمنده تاکید کرد: «یکی از مواردی که باید درباره آن صحبت کرد این است که رزمندگان ما تنها نیروهای نظامی در دنیا بودند که بدون دریافت ریالی جنگیدند و با عشق از وطن دفاع کردند.»

حسام درباره بازخورد قسمتی که با حضور پخش شد، تصریح کرد: «بازخوردها مثبت بود و هرکسی که «جان‌وتَن» را تماشا کرده است، از اینکه قهرمانان ناشناخته، گمنام و بی‌ریای دفاع مقدس را سوژه خود قرار داده، تحسین کرده است. ناگفته نماند که حضور در این برنامه تجربه بسیار خوبی را برایم رقم زد و باید از عوامل سازنده و جوان این برنامه که با خلوص نیت و عشق و محبت این کار را ساختند، تشکر کنم.»

وی با بیان اینکه ساخت برنامه‌های ترکیبی مانند «جان‌وتَن» به شناخت افراد از دوران دفاع مقدس کمک می‌کند و برای نسل جوان تازگی دارد، مطرح کرد: «درباره هشت سال جنگ تحمیلی نباید دروغ گفت بلکه باید با سند حرف زد.»

حسام در پایان خاطرنشان کرد: «من بهترین لحظات زندگیم را در جنگ گذراندم و هیچ‌گاه از رفتن به جنگ پشیمان نشدم. همچنین باید بگویم ما نام هشت سال جنگ ایران و عراق را دفاع مقدس گذاشتیم چراکه نجنگیدیم بلکه از میهن‌مان دفاع کردیم.»

«جان‌وتَن» که محصول مشترک مرکز مستند سوره و مرکز هنری-‌رسانه‌ای نهضت است تا ششم مهر‌ هر روز حوالی ساعت 17:00 از شبکه سه سیما و تا هفتم مهر‌ هر شب ساعت 23:00 از شبکه افق سیما روی آنتن می‌رود.

امیرحسین اشرفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار