آماده‌باش ترافیکی برای آغاز سال تحصیلی جدید؛

از تغییر ساعت طرح ترافیک تا ورود اتوبوس‌های مدرسه

تهران (پانا) - از امروز ساعت ورود به محدوده طرح ترافیک تغییر کرد و این طرح از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۸ عصر ادامه پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۱۱۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از تغییر ساعت طرح ترافیک تا ورود اتوبوس‌های مدرسه

از فردا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در ۴۷۰۰ مدرسه و ۷۸۰ هزار دانشجو در ۳۵۰ مرکز آموزش عالی حضور خواهند داشت که این مسافران تازه شهر تاثیر زیادی بر جریان ترافیکی خواهند داشت.

اما برای کاهش و مدیریت ترافیک مهرماه چه اقداماتی انجام شده است؟ سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور معتقد است که حداقل ۳۰ درصد ترافیک در مهرماه امسال افزایش پیدا می‌کند و این مطلب را هم فراموش نکنیم که ۱۸ درصد خودروی کل کشور در شهر تهران تردد می‌کنند. پلیس راهنمایی‌ورانندگی با هماهنگی سایر ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط در حوزه حمل‌ونقل جلسات متعددی را برگزار کرد و به نتایجی رسید که مصوب و ابلاغ هم شد.

سرهنگ همه خانی گفت: یکی از اقدامات پیشنهادی پلیس راهنمایی‌ورانندگی در این جلسات، بحث شناور شدن ساعات اداری و حتی مدارس بود که می‌تواند ترافیک را در مهرماه تا حدودی کاهش دهد.

ساعت جدید اجرای طرح ترافیک

وی از تغییر ساعت طرح ترافیک در ابتدای مهرماه خبر داد و افزود: هدف از اجرای طرح ترافیک ایجاد نظم، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هواست. در حال حاضر نیز با توجه‌ به تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای مهر و افزایش مراجعات به محدوده ترافیک قرار بر این شده که ساعت طرح ترافیک تغییر پیدا کند و از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۱۸ عصر ادامه پیدا کند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه تغییر ساعات طرح ترافیک در شورای ترافیک تصویب شده اظهار کرد: با تغییر ساعات ترافیک تا حدودی می‌توان به محدوده‌های مورد نظر شهری نظم و انضباط بخشید و از افزایش ترافیک کاست.

تغییر زمان حمل بار در تهران

سرهنگ همه خانی از آماده‌باش صددرصدی پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران برای کاهش ترافیک و همچنین آمادگی ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی برای جابه‌جایی مسافر خبر داد و یادآور شد: پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران تا دوهفته اول مهرماه از تمامی فعالیت‌های عمرانی که در جریان ترافیک اختلال ایجاد می‌کنند جلوگیری می‌کند ضمن اینکه کامیونت‌های حمل و بار و توزیع مواد غذایی نیز تا ساعت ۹ صبح محدودیت تردد دارند.

این مقام مسئول از آماده باش صد درصدی پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر ارگان‌های خدمات رسان و حمل و نقل عمومی برای کاهش و مدیریت ترافیک مهرماه خبر داد و گفت: شهرداری نیز در جهت مرتفع کردن نواقص تابلو و خط کشی عابر پیاده در مقابل مدارس اقدام می‌کند تا دانش آموزان بتوانند با خیال راحت تردد کنند.

سرهنگ علی همه خانی اضافه کرد: رفع نواقص سامانه‌های در اختیار پلیس موجب می‌شود که پلیس ترافیک را خیلی هوشمندانه‌تر مدیریت کند.

توقف یک هفته‌ای فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت از ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر در نیمه اول مهرماه خبر داد و گفت: این موضوع با سازمان‌ها و ارگانهای ذیربط مکاتبه شده تا در این فاصله زمانی کارهای عمرانی انجام ندهند و ترافیک را دو برابر نکنند.

وی اظهار کرد: موضوع دیگری که خیلی در کاهش و مدیریت ترافیک تأثیرگذار است محدودسازی تردد ناوگان حمل بار تا ساعت ۹ صبح است، ناوگان حمل بار بعد از شروع به کار مدارس و از ساعت ۹ صبح به بعد می‌توانند در سطح شهر تردد کنند.

رایگان شدن حمل و نقل عمومی برای دانش آموزان

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران هم از رایگان شدن بلیت مترو و اتوبوس در هفته اول مهرماه خبر داد.

او در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: استفاده از اتوبوس و مترو در هفته اول مهرماه برای دانش آموزان و دانشجویان در شهر تهران رایگان شد.

وی افزود: دانش آموزان با لباس فرم و دانشجویان با کارت دانشجویی از این خدمت بهره مند می شوند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تاکید کرد: همه به مدیریت و کاهش ترافیک آغاز سال تحصیلی کمک کنیم.

بازگشت دوباره اتوبوس های مدرسه

به جز رایگان شدن استفاده مترو و اتوبوس در هفته اول برای محصلان، بهرام نکاحی هم از راه‌اندازی مجدد اتوبوس‌های مدرسه خبر داده و گفته است که در سال تحصیلی جدید 29 دستگاه اتوبوس و مینی بوس را تحت عنوان سرویس مدرسه مناسب سازی کرده‌اند که شامل 15 اتوبوس و 14 مینی بوس است.

نکاحی افزود: این سرویس‌ها حسب نیاز آموزش و پرورش در نقاطی که اعلام شود، خدمات دهی می کنند که عمدتا خط اتوبوس مدرسه در شهرک‌ها یا مکان‌هایی که تمرکز مدارس را داریم، راه اندازی می شود.

تاکید بر مدیریت تقاضای سفر

مجتبی شفیعی هم با اشاره به ایام سال تحصیلی جدید و افزایش 30 درصدی سفرهای آموزشی به پانا گفت: «در سال‌های گذشته درخصوص استفاده از روش‌های مدیریت تقاضای سفر با ترس عمل کردیم. استفاده از روش ساعت کاری انعطاف‌پذیر دست‌کم برای 20 سال پیش است و روشی است که در دنیا امتحان شده و در شرکت‌های خصوصی نیز مورد استفاده است.»

وی ادامه داد:‌ «پیش‌بینی می‌شود ساعت کار انعطاف‌پذیر می‌تواند تا 22 درصد بر پیک صبحگاهی که بین ساعت 6 و نیم صبح تا 8 صبح است تأثیرگذار باشد. کارکنانی که علاقه‌مند باشند ساعات کاری نزدیک به 9 صبح را انتخاب کنند و این شناور‌شدن ساعت اداری بر بار ترافیکی صبحگاهی تأثیر زیادی خواهد گذاشت. همچنین ساعت طرح ترافیک را یک ساعت افزایش داده تا تمایل برای استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کند. همچنین سرویس مدارس (اتوبوس) را راه‌اندازی کردیم.»

معاون شهردار تهران گفت: «20 درصد دورکاری پیشنهاد شده است که مورد تصویب قرار نگرفت اما می‌توانست روش مؤثری بر کاهش ترافیک باشد بسیاری از کارها قابلیت این را دارند که به‌صورت غیرحضوری انجام شوند و این موضوع اگر یک درصد هم بر کاهش بار ترافیکی اثر داشته باشد بسیار مؤثر است. همچنین در ایام بازگشایی مدارس بر اساس مصوبه شورای ترافیک در سه خطوط BRT اجازه تردد ون‌ها و مینی‌بوس‌ها وجود دارد.»

شفیعی درباره ورود اتوبوس‌های جدید هم‌زمان با بازگشایی مدارس گفت:‌ «تعهدی درباره ورود 550 اتوبوس پیش از آغاز سال تحصیلی داده‌ شده بود که براساس آخرین آمار تعمیرات 382 اتوبوس تمام‌شده و در دو روز آینده دستگاه کارت‌خوان و GPS آن نیز نصب می‌شود و وارد ناوگان می‌شوند. علاوه بر آن 51 دستگاه از ایران‌خودرو دیزل تحویل گرفتیم و 55 دستگاه دیگر نیز تحویل می‌گیریم و قول داده شد 200 دستگاه دیگر از محل قرارداد ایران‌خودرو دیزل با وزارت کشور در مهر‌ تحویل گرفته شود. از وزیر کشور درخواست داریم دستور ویژه‌ای برای شرایط خاص پایتخت درباره تحویل این اتوبوس‌ها داده شود تا درگیر مراحل اداری نشوند و این 200 اتوبوس آماده تحویل که شهرداری هم آمادگی پرداخت 20 درصد سهم خود را دارد به ناوگان اتوبوس‌رانی تحویل داده شود. بنابراین 716 دستگاه یعنی معادل 32 درصد وضعیت موجود ناوگان در روزهای منتهی بازگشایی مدرسه به ظرفیت اتوبوس‌رانی شهر تهران افزوده می‌شود.»

منتظر ترافیک سنگین در تهران باشید

اما اعضای شورای شهر تهران معتقدند که این ناوگان کفاف مسافران مهرماه را نمی‌دهد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امسال ترافیک شدیدی را در زمان بازگشایی مدارس شاهد خواهیم بود، گفت: حضوری شدن مدارس سبب خواهد شد که مردم استفاده بیشتری از وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشند. آن میزان دستگاه اتوبوس که باید اضافه می‌شد و آرزوی ما بود، محقق نشد اما قراردادهایی منعقد شد و امیدواریم هرچه سریعتر دستگاه‌هایی که قرارداد آن منعقد شده، وارد ناوگان شوند.

وی تأکید کرد: امیدواریم تعداد زیادی از واگن‌هایی که در دست تعمیر و اورهال هستند، تا پایان سال وارد سیستم حمل و نقل عمومی شوند. تلاش‌ها صورت گرفته اما آنچه که می‌خواستیم انجام شود، هنوز انجام نشده است. در حوزه مترو دو سال زمان می برد که واگن جدیدی ساخته و خریداری شود اما در هر صورت امیدواریم با اقدامات پیش‌بینی شده شاهد ترافیک روان‌تری در روزهای نخستین سال تحصیلی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار