وزیر آموزش و پرورش در آیین جشن شکوفهها در دبستان کوثر شهرستان ملارد:
والدین برای تربیت دانشآموزان در کنار مدرسه باشند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خواستار مشارکت والدین در امور تربیتی دانشآموزان شد و بر ضرورت اهمیت قائل شدن برای دوره کودکی و تمایز آن با بزرگسالی تاکید کرد.
یوسف نوری در آیین جشن شکوفهها و آغاز سال تحصیلی جدید ویژه دانشآموزان پایه اول ابتدایی که در مدرسه دخترانه کوثر شهرستان ملارد برگزار شد، با تسلیت ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام صادق(ع) و امام رضا(ع) گفت: در روزهای اخیر شاهد اجتماع بزرگ مسلمانان جهان اسلام در آیین معنوی اربعین بودیم که انشالله این حرکت اربعین منتج به ظهور امام عصر(عج) خواهد شد. همچنین یاد و خاطره معلمان و دانشآموزان شهید را گرامی میداریم.
وی افزود: امیدوارم سال تحصیلی جدید سال پربار و خوبی در راستای تحکیم و تقویت جامعه دانشبنیان برای آیندهسازان این مرز و بوم ازجمله بچههای پایه اول دبستان باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازم میدانم از موضع ارزشمند و مبتنی بر اقتدار، عزت، مصلحت و حکمت رئیسجمهور محترم در دفاع از آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی از سند تحول بنیادین و معرفی این سند در اجلاس تحول آموزش در محل سازمان یونسکو تشکر و قدردانی داشته باشم؛ همچنین معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی آقای رئیس جمهور علاوه بر سایر مواد جای تقدیر دارد.
نوری با اشاره به برگزاری آیین جشن شکوفهها در سراسر کشور گفت: آمار دانش آموزان کلاس اولی حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر است یعنی تقریبا ۱۰ درصد از دانش آموزان ما در این پایه تحصیلی حضور دارند.
* متاسفانه فاصلهای بین دوران کودکی و بزرگسالی وجود ندارد
وی با تاکید بر ضرورت توجه به دوره کودکی و تمایز قائل شدن بین این دوره و دوره بزرگسالی، اضافه کرد: شاید به خاطر تغییراتی که در فناوری اتفاق افتاده تغییرات کودکی و دوران کودکی بیشتر شده است و متاسفانه بین کودکی و بزرگسالی دیگر فاصله ای وجود ندارد. تا جایی که امروزه در تحقیقات و پژوهشها، نظرات و اندیشههای فرسایش کودکی، ناپیدایی کودکی و از بین رفتن کودکی شکل گرفته است و حتی سازمان ملل متحد دوره کودکی را از نوزادی تا ۱۸ سالگی اعلام کرد تا شاید ما به کودکی بیشتر توجه کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما بزرگسالان به دنبال این هستیم که نطرات خودمان را بر کودک تحمیل کنید و توجه نداریم که او خودش میخواهد چگونه باشد. بنابراین کودکی فراموش شد و از روز اول، به جای شناسایی استعداد بچهها و شکوفایی آنها، به دنبال پیدا کردن شغل آینده آنها هستیم! این دیدگاه در جامعه ما که کودکان بالاترین خلق سرمایه را به دلیل اقتضائات سنیشان دارند، میتواند فاجعهآمیز باشد. بسیاری از ما بزرگسالان به دلیل هدایت والدین در شغلی قرار میگیریم که رضایت کافی از آن نداریم. چنین رویکردی موجب بروز تعارض و ناکامی میشود این در حالی است که ما به دنبال ایجاد و تقویت جامعهای پرنشاط ، باانگیزه و موفق هستیم.
نوری ادامه داد: خدا را شکر مردم این موضوع را درک کردهاند ؛ ما امسال ۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی داشتیم که تعداد زیادی از آنها از شهرستانها بودند. این نشان میدهد اولیای ما به این موضوع توجه و دقت دارند و سرمایهگذاری میکنند. انتظار والدین باید از ما هم اینگونه باشد که بچهها به سمت موارد دیگر نروند.
* مراقب باشیم بچهها در دام بنگاههای اقتصادی گرفتار نشوند
وی تصریح کرد: یک چهارم جمعیت جهان کودکان هستند و این رقم در کشور ما به خاطر سیاستهای جوانی جمعیت ۲۷ درصد است یعنی بیشتر از میانگین جهانی؛ بنابراین بنگاههای اقتصادی به دنبال استفاده و سودآوری از این جمعیت هستند ولی ما باید مراقب باشیم که بچههایمان در دام این بنگاه های اقتصادی گرفتار نشوند. این وظیفه اصلی ما است که کودک را برای همین دوره کودکیاش تربیت کنیم تا به سمت شکوفا شدن استعداد و تواناییاش برود.
* پدر و مادرها برای تربیت دانشآموزان کنار مدارس باشند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه نخستین جایگاه برای تربیت رسمی است، افزود: متاسفانه برخی اولیا با این تصور که تربیت فقط برعهده مدرسه است، بچه را رها میکنند؛ در حالی که اگر شما به عنوان پدر و مادر کنار ما نباشید، فرزندتان به آن قدرت واقعی و جایگاه اصلی خود دست نمییابد.
نوری با اشاره به رویکرد مردمیسازی در دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: شما پدر و مادرها بهترین و بزرگترین سرمایهتان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادهاید و باید در حوزه سیاستگذاری و اجرا هم نقش داشته باشید، نه اینکه شما را فقط به این چشم ببینیم که تأمین مالی مدرسه را انجام دهید. چون نگاه تامین مالی به اولیا نگاه غلطی است و باید از ظرفیتهای اولیا برای شکوفایی استعداد فرزندان این مرزوبوم استفاده شود.
وی تصریح کرد: برنامههایی در این زمینه داریم که از جمله آنها ارتقای تربیت معلم، توجه به عدالت تربیتی و اجرای سند تحول بنیادین مدرسهای است. در همین باره، مدارسِ تحولی شناسایی و رهیاران تحول تربیت شدهاند. همچنین انجمن اولیا و مربیان باید احیا و متحول شود. استفاده از شبکه شاد نیز در زیست بوم جدید به عنوان راهکار مکمل آموزشی مدنظر است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: علاوه بر این موارد، ایجاد سکوی استعدادیابی برای همه دانشآموزان به منظور شکوفایی استعدادهای آنها در همه زمینهها جزو برنامههای ما قرار دارد.
ارسال دیدگاه