در گفت‌وگو با پانا:

عباس جدیدی‌: کشتی‌گیران ما زیرگیری را فراموش کرده‌اند

آمریکایی‌ها با زیرگیری ایرانی قهرمان شدند/ انتظارات بالا باعث شد یزدانی ببازد

تهران (پانا) - قهرمان اسبق سنگین وزن تیم ملی کشتی آزاد ایران معتقد است آزادکاران ایرانی زیرگیری را فراموش کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۱۰۲۸۴
لینک کوتاه کپی شد
عباس جدیدی‌: کشتی‌گیران ما زیرگیری را فراموش کرده‌اند

عباس جدیدی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به نائب قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی صربستان گفت: «ابتدا باید بگویم که در هر مسابقه‌ای در ورزش یک‌طرف برد و یک‌طرف باخت است. در کنار بردوباخت‌هاست که باید از کیفیت‌ها لذت برد و از شکست‌ها درس گرفت و از پیروزی‌ها خوشحال شد. بچه‌های ما خیلی تلاش کردند و طبیعی است که کسی دوست ندارد، بازنده شود. باید به همه بچه‌های آزادکار خسته نباشید و خداقوت بگویم و امیدوارم بعد از ریکاوری خوب، باقدرت کار را دنبال کنند. این‌ها همه دلاورم ردان کشتی ایران و آینده کشتی ما هستند. این‌ها با مدال‌هایشان دل مردم را شاد کردند و حتی وقتی می‌بازند، برای مردم ارزشمند هستند و همه ناراحت می‌شوند.»

وی افزود: «در بحث کارشناسی اما باید واقعیت‌ها را گفت. باید هم به‌صورت جمعی و هم فردی در مورد نفرات بحث کنیم. اگر بحث تیمی کنیم، واقعیت این است که کشتی ایران، روسیه و آمریکا فراتر از سایر کشورهاست و وقتی هر یک از 3 تیم در مسابقه‌ای نباشند، کیفیت و کمیت بازی‌ها افت می‌کند. بعضی کشورها مثل ترکیه و ژاپن و آذربایجان هم تک‌ستاره‌هایی دارند که گاهی یقه بزرگان را می‌گیرند. شک نکنید اگر روس‌ها بودند، نتایج خیلی تغییر می‌کرد. بااین‌حال همیشه ایران در هر شرایطی روی سکو می‌رود. اما با نبود کشتی‌گیران روسیه، تیم ما خیلی با آمریکا فاصله پیدا کرد و آن‌ها باقدرت 8 فینالیست داشتند. حالا این اتفاق افتاده و آمریکایی‌ها توانستند بااقتدار قهرمان شوند. باید دنبال چرایی باشیم که چطور رقبای ما به چنین شرایط پایداری رسیده‌اند. نتایجی که مردم و کارشناسان از کشتی آزاد انتظار داشتند، به دست نیامد. این‌هاست که باید موشکافی شود تا ضعف‌ها را پوشش دهیم. راحت‌ترین کار این است که دنبال مقصر بگردیم. اما اگر دنبال پیشرفت هستیم باید بشینیم و ضعف‌های خودمان را جستجو کنیم و بعد هم سریع دنبال رفع آن‌ها باشیم.»

قهرمان اسبق سنگین‌وزن کشتی ایران ادامه داد: «درواقع ایران با 9 وزن به مسابقات جهانی رفت. وقتی وزن‌کشی شد، امیرمحمد یزدانی به خاطر رویارویی با اسرائیل کنار رفت. سرلک هم که آن‌طور در کمال ناباوری به کشتی‌گیر چینی در دور اول باخت و حذف شد. این دو وزن خیلی به رتبه تیمی و امتیاز ایران آسیب زد. از طرفی کشتی‌گیرانی که شانس اصلی مدال طلا بودند را آن‌قدر تحت‌فشار گذاشتیم که نتوانستند زیر آن کمر راست کنند. مشکل ما این است که این‌قدر توقعات را بالا می‌بریم که جز طلا از هیچ وزنی رضایت نمی‌دهیم. این توقعات بار روحی روی ورزشکار می‌گذارد. باید در کنار مربی تخصصی، روانشناس ورزشی هم داشته باشیم تا بچه‌ها را از این حالت تحت‌فشار خارج کند. ترکیب تیم ملی بسیار جوان و آینده دار است و بدون شک بودن یک روانشناس خیلی از مشکلات را حل می‌کند.»

عباس جدیدی گفت: «نکته بعدی این است که باید مسئولان فدراسیون کشتی حتماً بحث آنالیز حریفان را در دستور کار قرار دهند. استنباط من این است که فدراسیون بیشتر آنالیز تجربی انجام می‌دهد نه تخصصی. اول باید بچه‌های ما آنالیز شوند و نقاط ضعفشان مشخص شود و بعد به حریفانشان برسیم. خیلی‌ها آنالیز را دست‌کم می‌گیرند یا اینکه فقط اعتقاددارند آنالیز یعنی نکته‌های مثبت و نقاط قوت حریفان. درحالی‌که باید در هر دو مقوله آنالیز انجام شود. استرس یزدانی مقابل تیلور خیلی بالابود. آن فشارها باعث شد تا این پهلوان مانتواند مقابل حریف خودش را پیدا کند.»

وی تأکید کرد: «همه کشتی ایرانی را با زیرگیری‌هایش می‌شناسند. کشتی ایران یعنی زیرگیری. اما متأسفانه آزادکاران ما زیرگیری را فراموش کرده‌اند. اصلاً کشتی‌گیری ندیدم که زیرگیری کند. فقط قاسم پور و عمو زاد در این بخش عالی بودند. اما آمریکایی‌ها با زیرگیری ایرانی قهرمان جهان شدند. ایرانی کشتی گرفتند و بردند. تیلور هم دقیقاً نقطه‌ضعف یزدانی را می‌دانست و با زیرگیری‌های پیاپی برنده شد. ما هیچ فنی از یزدانی ندیدیم. یک ورزشکار باید در تمام نقاط فن بزند. از زیر بغل گرفته تا زیرگیری. امتیاز گرفتن در خاک و برعکس؛ امتیاز ندادن در خاک. زمان به‌سرعت می‌گذرد و به یک‌چشم به هم زدنی، المپیک می‌آید. بچه‌ها باید بعد از یک استراحت مختصری، ریکاوری خوبی کنند و با کادر فنی معایبشان را برطرف کنند. این‌ها نیاز به روحیه دارند. قهرمانان ما هستند. باید مسئولان کمک کنند و به این بچه‌ها شغلی بدهند تا دغدغه‌ مالی و شغلی نداشته باشند. این‌ها باید با آرامش و خیال راحت، فقط تمرکز خودشان را برای المپیک بگذارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار