راه‌های درمان اعتیاد به اینترنت

تهران (پانا) - طبق تحقیقی که به‌ تازگی انجام شده است، یک آمریکایی به‌طور متوسط روزانه ۱۱ ساعت در برابر صفحه نمایش رایانه یا تلفن هوشمند متصل به اینترنت قرار می‌گیرد. به همین دلیل متخصصان نوعی از اعتیاد با نام اعتیاد به اینترنت را مطرح کرده‌اند که نگران‌کننده است.

کد مطلب: ۱۳۱۰۲۲۴
لینک کوتاه کپی شد
راه‌های درمان اعتیاد به اینترنت

به گزارش جامعه ۲۴، از آنجا که اینترنت روزبه‌روز با زندگی ما عجین شده است، نگرانی‌هایی درباره اعتیاد به اینترنت هم وجود دارد. البته این نوع اعتیاد هنوز در طبقه بندی رفتار‌های ناهنجار روانی (DSM-۵) قرار نگرفته است، اما بسیاری از روانشناسان معتقدند که افراد بسیاری در جامعه گرفتار چنین اعتیادی هستند و باید درمان شوند.

عوامل متعددی در ایجاد چنین اعتیادی موثر است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

هرکسی به انجام دادن مرتب کاری علاقه دارد و نیازی نیست بابت آن نگران شد، چراکه صدمه و گزندی به فرد نمی‌رساند. مثلا ممکن است برخی از افراد روز‌های تعطیل خود را چند ساعت پی‌درپی جلوی کامپیوتر نشسته و بازی‌های کامپیوتری انجام دهد. این کار به این معنا نیست که آن‌ها به بازی کامپیوتری اعتیاد دارند اما تشخیص مرز بین عادت و اعتیاد کمی سخت و چالش‌برانگیز است.

عادت: عادت، چیزی است که شما دایم آن را انجام می‌دهید و به جزئی از زندگی روزمره‌تان تبدیل شده است. مثلا، شستن ظرف‌ها بلافاصله بعد از صرف غذا، عادت «خوبی» است، اما عادت‌هایی مانند جویدن ناخن مواقع اضطراب، «عادت غلطی» است.

اعتیاد: انجام دادن کاری یا مصرف موادی به‌صورت مکرر به دلیل اینکه در انجام آن کار احساس پاداش می‌کنید، اعتیاد است. در این وضعیت، شما ممکن است بدانید که انجام آن رفتار یا اعتیاد مضر است، اما قادر به ترک آن نباشید.

مثلا، اگر صبح‌های زود موقع نوشیدن قهوه،۲۰ دقیقه بازی کامپیوتری انجام دهید، این عادت است، اما اگر به بازی آنقدر ادامه دهید که به محل کارتان دیر برسید یا کار‌های روزمره‌تان عقب بیفتند، این اعتیاد است.

علایم اعتیاد به اینترنت

متخصصان تحقیق‌های متعددی انجام داده‌اند تا علایم اعتیاد به اینترنت را شناسایی کنند. در یک بررسی، آن‌ها به این نتیجه رسیدند وقتی فردی مدت زمان زیادی (مثلا چند ساعت) در فضای اینترنت مشغول فعالیت‌های غیرمرتبط با کار خود می‌شود، مثل بازی کردن یا خواندن مطالب مختلف در فضای وب، می‌تواند به اینترنت معتاد شده باشد.

اگر به اینترنت اعتیاد داشته باشید، ممکن است این علایم را از خود نشان دهید:
* تغییر ناگهانی در خلق‌وخو
* اگر از فضای آنلاین دور باشید، دایم نگران هستید که الان چه خبر‌هایی را از دست می‌دهید.
* نمی‌توانید مدت زمان استفاده از اینترنت را کنترل کنید.
* مدام برای اینکه احساس خوبی داشته باشید، مدت زمان استفاده از اینترنت را افزایش می‌دهید.
* اگر نتوانید آنقدر که مایلید به اینترنت متصل باشید، علایم ترک (تحریک‌پذیری، درد‌های جسمی، افسردگی) از خود بروز می‌دهید.
* آنقدر در فضای اینترنت غرق می‌شوید، که گرفتار عواقب آن در محل کار، مدرسه یا درگیری با عزیزان‌تان خواهید شد.

علت اعتیاد به اینترنت

تنها یک دلیل برای اعتیاد به اینترنت ارائه نشده است و چندین عامل در این زمینه نقش دارند:
* مشکلات روانی، چون اضطراب و افسردگی
* ژنتیک
* عوامل محیطی

برخی افراد به دلیل اینکه به اندازه کافی در بدن خود گیرنده‌های دوپامین ندارند، مستعد ابتلا به رفتار‌های اعتیادگونه هستند. هورمون‌های سروتونین و دوپامین در این افراد تعادل خوبی ندارند. این هورمون‌ها نقش مهمی در حال روحی خوب افراد بازی می‌کنند.

روش‌های درمان اعتیاد به اینترنت

اگر با توجه به چیزی که تا الان گفتیم، به این نتیجه رسیدید که اعتیاد به اینترنت دارید و اکنون می‌خواهید درمان شوید، روش‌های زیر به‌کارتان می‌آیند:

درمان‌های فردی

۱. استفاده از زما‌ن‌سنج (تایمر) کامپیوتر یا تلفن
کامپیوتر و بیشتر تلفن‌های هوشمند به زمان‌سنج مجهز هستند. می‌توانید وقتی را تعیین کنید تا متوجه گذر زمان شوید. مثلا، زمان‌سنج را طوری تنظیم کنید تا پس از چند ساعت وقت‌گذرانی در فیس‌بوک، به شما هشدار داده و دسترسی به فیس‌بوک را مسدود کند.

۲. بودن در اجتماع
بعضی مواقع احساس تنهایی یا دور از دیگران بودن باعث می‌شود، بیش از حد به فضای اینترنت وابسته شوید؛ بنابراین اگر می‌خواهید از اعتیاد به اینترنت رها شوید، الان وقت آن است که عضو باشگاه ورزشی، کتابخانه یا نوعی مرکز خیریه با کار‌های داوطلبانه شده و وارد گروه‌های اجتماعی شوید. هرقدر با افراد بیشتری آشنا شوید، کمتر احساس تنهایی می‌کنید و نیازی به مرور فضای اینترنت یا بازی‌های کامپیوتری نخواهید داشت.

درمان‌های حرفه‌ای اعتیاد به اینترنت

اگر به تنهایی نتوانستید اعتیاد خود را به اینترنت درمان کنید، باید از یک متخصص کمک بگیرید:

۱. درمان فردی
درمانگر با گفتگو با شما درباره مسائلی که موجب اعتیاد‌تان به اینترنت شده است این وضعیت را ریشه‌یابی می‌کند و به شما راهکار‌هایی برای خلاصی از اینترنت نشان می‌دهد.

۲. درمان گروهی
با حاضر شدن در جلسات درمان گروهی می‌توانید با افرادی که مشکل شما را دارند آشنا شوید و اینکه می‌فهمید تنها شما نیستید که به این نوع اعتیاد مبتلا شده‌اید و با کمک همدیگر در کنار درمانگر متخصص می‌توانید اعتیاد خود را درمان کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار