امام جمعه شهرستان قرچک:

خودسازی، خداشناسی و مجاهدت سه عامل در مدیریت مطلوب است

قرچک (پانا) - امام‌جمعه شهرستان‌قرچک خودسازی، خداشناسی و مجاهدت را سه عامل در مدیریت مطلوب دانست و گفت اجرای سند تحول بنیادین در راستای تحقق و شکوفایی دانش‌بنیان است.

کد مطلب: ۱۳۱۰۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
خودسازی، خداشناسی و مجاهدت سه عامل در مدیریت مطلوب است

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله‌ اسماعیلی، امام جمعه شهرستان‌قرچک در اجلاس هم‌اندیشی مدیران مدارس شهرستان قرچک ضمن بیان تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع)، اظهار کرد: ایام اربعین یکی از موثرترین ایام در ماندگاری اندیشه‌ها و تفکر عزتمندانه در طول تاریخ اسلام است که پس از قرن‌ها در دوران پیشرفته و متمدن عالم امروز خود را نشان می‌دهد، این مهم هم تبریک و هم تسلیت دارد؛ چرا که اهداف بلند سیدالشهدا را عملی می‌کند و قطعا این اندیشه اسلامی و جهانی که زمینه‌ساز ظهور است، با هجمه‌های معاندین رو به رشد و ترقی است و شعله امید را در دل عشاق می‌افروزاند.

اسماعیلی ضمن اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب که دفاع مقدس را گنجی تمام‌نشدنی دانستند، گفت: ما هر چه داریم از برکت وجود شهدا است، هشت سال دفاع مقدس ظرفیت عظیمی در جهت انسان‌سازی بوده است که رسیدن به حقیقت و محتوای آن زمانی طویل می‌طلبد.

اسماعیلی آموزش و پرورش را اساس و بنیان جامعه بشری دانست و از عدم اجرای سند تحول بنیادین ابراز نگرانی کرد و افزود: همه قوانین روی میزها آماده است اما این قوانین نیازمند اجرا هستند، بالاتر از این قوانین، قانونی بی نظیر و بی بدیل در کتابی عظیم حدود ۱۴ قرن تدوین شد که اگر بدان عمل می‌شد سرنوشت بشریت اینگونه نبود.

وی عمل و توجه به قرآن را عامل حل مشکلات نامید و تصریح کرد: در این میدان عمل، مجری انسان و نیروی او است و این مجری می‌بایست مدیریت که مقوله مهمی است را تمام و کمال دارا باشد.

امام جمعه شهرستان‌قرچک خودسازی و درایت و کوشایی در تربیت را از عوامل موثر در مدیریت برشمرد و گفت: مدیری می‌تواند سودمند باشد که به نحو مطلوب خودسازی و سپس دگرسازی کند و لازمه آن طرح پرسش‌هایی در جهت شناخت هویت و رسالت خود و وظیفه در راستای اندیشه و خودسازی و خداشناسی است که باید بدان پاسخی دقیق دهد.

وی اساس و بنیان جامعه انسانی را دین نامید و ادامه داد: مدیریت یک جامعه علمی پیشرفته وابسته مدیریت مدرسه است؛ چرا که به تربیت شالوده شخصیت انسان بازمی‌گردد و مدیریت یک مدرسه بسیار مهم است، همه ما دانش‌آموز بوده‌ایم ارزش معلم ابتدایی از معلم حوزه بیشتر بوده زیرا او پایه و بنیان ۱۲ سال آتی را نهاده است.

این روحانی، قدرشناسی درباره جایگاه فردی را امری مهم تلقی و تشریح کرد: برخی ارزش جایگاه خود را نمی‌دانند و این آسیب‌زننده است، مهمترین بخش مدیریت در همه رسته‌ها مجاهدت در امر مدیریت است که خودسازی مقدم بر آن است. این امر از دیدگاه اسلام نیز بررسی شده است، انسانی که با هوای نفس خود مبارزه نکند به خودسازی نمی‌رسد و اعتقاد به نظارت الهی نیز حائز اهمیت است.

وی دانش‌بنیان را مساوی با دین‌بنیان عنوان و بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین محور کار دانش بنیان است، دانش بنیان یعنی همان دین بنیان؛ چرا که دانشی جز دین نداریم اگر برخی اوقات تبعیض وجود دارد مشکل از دین نیست از دین مداری ما است، کسی که مؤمن عامل شود او شاخص است البته شاخص کامل معصومین هستند و می‌بایست ملاک قرار گیرند.

امام جمعه شهرستان‌ قرچک ادامه داد: قانون برنده و سازنده و مفیدی غیر از دین نیست پژوهشگران غربی نیز به این باور رسیدند و با محوریت اندیشه دینی کارها را پیش می‌برند.

وی خروجی‌های آموزش و پرورش را ارزش تلقی کرد و افزود: آنچه به ذهن می‌آید تعداد قبولی و افراد موفق یک مدرسه است اما خروجی‌های مهمتری نیز دارد که آنها جامعه را می‌سازد؛ از جمله معرفت به خالق، شناخت پدیده‌های مهم انسانی اعم از عزت و عفت و حیا، حکمت و فلسفه، بهرمندی از فضایل انسانی مانند اقتدار و نیکوکاری و... که هر انسانی بدان نیاز دارد و یک معلم خوب ریاضی اگر خوب تدریس کند و تاثیرگذار در اخلاق باشد در ذهن ماندگار می‌شود و الگو و اسطوره می‌شود ضروری است که فرد علاوه بر معلم کتاب بودن معلم شخصیت انسان‌ها نیز باشد.

خبرنگار: راضیه‌ یوسفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار