رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با پانا:

عضویت ایران در شانگهای یک نقطه روشن و قدرتمند در سیاست خارجی دولت است

پیمان شانگهای می‌تواند زمینه تبادلات بانکی ما را فراهم کند/ عضویت ایران در شانگهای به معنای شکسته‌شدن سیاست انزوا و فشار غربی‌هاست

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عضویت ایران در شانگهای یک نقطه روشن و قدرتمند در سیاست خارجی است، گفت عضویت ایران در شانگهای به معنای شکسته شدن سیاست انزوا و فشار غربی‌هاست؛ این موضوع می‌تواند شرایط متعال‌تر و مثبت‌تری برای ایران در مذاکرات ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۳۰۹۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
عضویت ایران در شانگهای یک نقطه روشن و قدرتمند در سیاست خارجی دولت است

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با پانا درباره عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، اظهار کرد:‌ «این جهان به سمت گذر از نظام سلسله مراتبی جهانی است و به سمت و سوی ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال حرکت است. یعنی در شرق آسیا پیمان آ‌س‌آن فعال است، در بخش‌های آسیای مرکزی و بخش‌هایی از شرق آسیا گستره شانگهای فعالیت دارد. جهان در حال حرکت به سمتی است که تعاملات را در قالب پیمان‌های منطقه‌ای سامان دهد چون این روند، موجب بالانس و موازنه نظامی در جهان می‌شود و تعاملات اقتصادی را بین کشورهای دارای پیوندها و منافع مشترک گسترش می‌دهد.»

وی افزود: «پیمان شانگهای یکی از بزرگترین پیمان‌های اقتصادی سیاسی و امنیتی در منطقه آسیای مرکزی و شرق آسیاست. حضور دو کشور دارای حق وتو در شورای امنیت و برخی از کشورهای منطقه مانند هند، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان شرایط را به گونه‌ای رقم زده است که حضور ایران در این جمع به‌دلیل نگاه آسیایی ایران و پیوندهایی که با برخی از این کشورها دارد و همچنین به دلیل نوع تعاملات بین‌المللی و فشاری که غربی‌ها علیه کشور ما وارد می‌کنند، عضویت در شانگهای برای ما مهم است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: «پیمان شانگهای می‌تواند زمینه تبادلات بانکی ما را فراهم کند و گردشگری و نیازهای متقابل ما را تأمین کند. این پیمان حوزه رفت و آمد اتباع ما را تسهیل می‌کند و در حوزه‌های امنیتی همکاری و نوعی بالانس نظامی در منطقه را ایجاد می‌کند.»

رحیمی جهان‌آبادی اضافه کرد: «در مجموع ما هم عضو قدرتمندی برای شانگهای می‌توانیم باشیم و متقابلاً شانگهای نیز برای ما دارای اهمیت است چرا که بخش عمده‌ای از اقتصاد، امنیت، سیاست و گردشگری و بانکداری در پیمان شانگهای رقم می‌خورد.»

وی با بیان اینکه عضویت ما در شانگهای یک نقطه روشن و قدرتمندی در سیاست خارجی است، افزود: «یکی از سیاست‌های کلی غربی‌ها، انزوای ایران است. از طریق انزوای ایران قصد دارند ایران را با شرایط فشار بیشتر و تنگنای بیشتر پای میز مذاکره ببینند.»

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد در مجلس ادامه داد: «عضویت ما در شانگهای به معنای شکسته‌شدن سیاست انزوا و فشار غربی‌هاست. این موضوع می‌تواند شرایط متعال‌تر و مثبت‌تری برای ما در مذاکرات ایجاد کند کما اینکه غربی‌ها زمانی هم که ما عضو شانگهای نبودیم در ابعاد نظامی امنیتی و اقتصادی با ما زورآزمایی کردند و دیدند که ایران کشوری نیست که به خواسته‌های آن‌ها تن دهد. اما امروز که ایران به عضویت شانگهای درآمده و یکی از ائتلاف منطقه‌ای قدرتمند در کنار ایران است، طبیعتاً غربی‌ها نیز در محاسبات منطقی و عقلانی خود در مذاکرات تجدید نظر خواهند کرد؛ چون عضویت در شانگهای به‌معنای پایان انزوای ایران و شکست آنچه که غربی‌ها آن را سیاست فشار حداکثر علیه ایران می‌دانستند، است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار