وزیر آموزش و پرورش در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه اعلام کرد؛

فعالیت ۲۰۰ مدرسه یک‌نفره و ۵هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر در جمهوری اسلامی ایران

ایران و سوریه همواره حامی و یاریگر یکدیگر بوده‌اند/ کشورهای اسلامی می‌توانند سند بی‌نظیر تحول بنیادین آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران را الگو قرار دهند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش، ارتباطات و تعاملات ایران و سوریه را دیرینه و ریشه‌دار برشمرد و این دو کشور اسلامی را همواره حامی و یاریگر یکدیگر در برهه‌های تاریخی توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت ۲۰۰ مدرسه یک‌نفره و ۵هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر در جمهوری اسلامی ایران

یوسف نوری صبح امروز در دیدار با وزیر فرهنگ سوریه با موضوع همکاری‌های مشترک آموزشی و فرهنگی دو کشور، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که امروز میزبان وزیر فرهنگ جمهوری عربی سوریه، هیات ‌همراه، مدیر دفتر، مدیران برنامه‌ریزی و سفیر محترم این کشور در جمهوری اسلامی ایران هستیم. ان‌شاءلله این نشست زمینه‌ای باشد برای تعامل موثر تا بتوانیم از ظرفیت‌های دو کشور در راستای انجام اقدامات راهبردی و اجرای مناسب آنها در جهت اعتلای فرهنگ و ارتقای سطح روابط فرهنگی ایران و سوریه قدم برداریم.

وی با اشاره به روابط دیرینه و ریشه‌دار دو کشور افزود: آنچه در تاریخ دو کشور شاهد هستیم، یک ارتباط گسترده و موثر است که خود را در برهه‌های مختلف به‌خوبی نشان داده است. یکی از نقاط اوج این ارتباط در زمان جنگ تحمیلی بود که ما شاهد بودیم تمام کشورها علیه ما بسیج شدند اما جمهوری عربی سوریه نه‌تنها همراه این کشورها نبود، بلکه حامی و یاریگر ما بود. بر همین اساس و مطابق سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) ترسیم می‌شود، تصمیم بر این شد تا در توطئه‌ای که برای سقوط کشور برادر و عزیزمان توسط‌ افراطی‌ها و داعشی‌ها طراحی شده بود، ایران با همه قوا حامی سوریه باشد. ما در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کردیم از جمله معلمان عزیزی که در جریان مقاومت سوریه حضور داشتند و به شهادت رسیدند.

نوری در ادامه با ورود به مباحث تخصصی آموزش و پرورش و همچنین نام بردن از ظرفیت‌هایی که در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور داریم که ۴۹ درصد از آنها دانش‌آموزان دختر هستند. علاوه بر این حدود یک میلیون معلم داریم که نزدیک به ۵۳ درصد از این معلمان را بانوان تشکیل می‌دهند. همچنین بیش از ۸۱ درصد از تحصیلات فرهنگیان شاغل کشور شامل تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پوشش تحصیلی واقعی ما در کل دوره‌ها ۹۴.۳ درصد است. در دوره ابتدایی این پوشش نزدیک به ۹۸ درصد است. در جمهوری اسلامی ایران حدود ۲۰۰ مدرسه یک نفره داریم و همچنین حدود ۵ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم. چنین موضوعی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های متنوعی که وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان دارد، تصریح کرد: در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شاهد برنامه‌های متنوعی هستیم، برای مثال در حوزه علمی خوشبختانه دانش‌آموزان ما امسال در المپیادهای جهانی ۲۰ مدال کسب کردند و البته بسیار خوشحالیم که کشور سوریه موفق‌تر از دیگر کشورهای عربی در این زمینه است. در حوزه فرهنگ نیز امکانات و ظرفیت‌های بسیاری خوبی داریم از جمله حدود ۲۲۰۰ کانون فرهنگی، پرورشی و تربیتی را در اختیار داریم. باید دانست که کانون، مرکز تربیت هنرمندان در حوزه‌های سینما و ادبیات است. همچنین با داشتن ۳۵۱ اردوگاه فرهنگی تربیتی، هرساله برنامه‌های متنوع و متعددی را برای تعداد زیادی از دانش‌آموزان اجرا می‌کنیم‌. برای معلمان عزیزمان نیز برنامه‌های مختلفی را داشته‌ایم، برای مثال در فصل تابستان سال جاری جشنواره فرهنگی و ورزشی مختص فرهنگیان برگزار شد که ۱۴۰ هزار نفر در این رویداد مشارکت داشتند.

نوری به زمینه‌های تعامل و ارتباط هرچه بیشتر میان دو کشور ایران و سوریه در حوزه آموزش و تربیت اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه چاپ کتاب ظرفیت‌های خوبی داریم و جزو کشورهایی هستیم که در آن‌ها کتاب‌های کودک رده‌بندی سنی دارد و مطابق استانداردهای مشخص منتشر شده است. بنابراین می‌توانیم همکاری و تعامل بسیار خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما شبکه آموزشی دانش‌آموزان موسوم به شبکه شاد را داریم. شروع فعالیت این شبکه در ابتدای شروع کرونا و از اوایل سال 1399 بود. یکی از مهم‌ترین اقداماتی‌که در این شبکه انجام شد، راه‌اندازی موتور جست‌وجوی اختصاصی دانش‌آموزان با یک فضای بسیار ساده بود. این شبکه در دورانی که مدارس حضوری نبودند بیش از ۱۱ میلیون مخاطب دانش‌آموز داشت و همچنان دارد. شاد شبکه‌ای است که بخش‌های فرهنگی و هنری در آن برجسته شده است. به نظر می‌رسد زمینه‌سازی خوبی برای انتقال این تجربه می‌توانیم داشته باشیم که در دنیا کم‌نظیر است داریم.

نوری افزود: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش از دیگر موارد قابل تعامل و همکاری است؛ سند بی‌نظیری که دیگر کشورهای اسلامی می‌توانند آن را الگو قرار دهند تا مانع ورود سند‌های وارداتی شوند که هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی ندارد. کشورهای اسلامی می‌توانند از این سند استفاده کنند و همچنین گردهم بیایند تا به صورت جمعی یک سند واحد را تهیه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار