مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان گلوگاه استان مازندران در گفت‌وگو با پانا:

سازمان دانش‌آموزی یاریگر فعال و موثر نظام آموزشی کشور است

آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش نیاز به توجه همه نهادها دارد/ مجلس دانش‌آموزی یک نهاد بسیار مهم در سازمان دانش‌آموزی است

تهران (پانا) - مسئول سازمان دانش‌آموزی شهرستان گلوگاه، سازمان دانش‌آموزی را یاریگر فعال و موثر نظام آموزشی کشور توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
سازمان دانش‌آموزی یاریگر فعال و موثر نظام آموزشی کشور است

اویس خادم‌لو در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «یکی از بهترین تاثیرات و اقدامات سازمان دانش‌آموزی، نقش دادن به دانش‌آموزان از سنین کودکی و نوجوانی است که در هویت‌بخشی به دانش‌آموزان و مسیر حرکت آنها در آینده تاثیرگذار است.»

وی ادامه داد: «این سازمان یک مجموعه بسیار بزرگ است که از اجزا و اعضای مختلف تشکیل می‌شود. مانند مجلس دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا، دانش‌آموزان فعال دختر و پسر و مجامعی که هر کدام وظایف و کارکردهای مختلف دارند. این سازمان هم‌اکنون به مجموعه خوب و فعال با رویکردهای تربیتی و پرورشی تبدیل شده است و توانسته در کنار دیگر تشکل‌‎های دانش‌آموزی فعالیت کند و اثرگذار باشد.»

مدیر سازمان دانش آموزی درباره وجود تشکل‌های دانش‌آموزی مختلف گفت: «هر یک از تشکل‌ها وظیفه‌ و مسئولیتی را عهده‌دار هستند و یک تشکل به تنهایی نمی‌تواند به تمام نقش‌ها و مجموعه‌ وظایف و مسئولیت‌ها رسیدگی کند. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی، تقسیم وظایف وجود داشته باشد و به تمام تشکل‌ها اهمیت داده شود‌. چون هدف نهایی همه تشکل‌های دانش‌آموزی سربلندی ایران اسلامی و حرکت در مسیر آرمان‌های متعالی نظام اسلامی است.»

خادم‌لو درباره مجلس دانش‌آموزی گفت: «مجلس دانش‌آموزی یک نهاد بسیار مهم در سازمان دانش‌آموزی است که اگر به آن در سطح کلان، شهرستان و استان توجه شود می‌تواند بسیار موثر باشد و دغدغه‌هایی را از نظام آموزش و پرورش مرتفع کند. در حقیقت ما باید به دانش‌آموزان در کارهای مختلف نقش بدهیم زیرا آنها دغدغه‌های خود را بهتر می‌دانند. این دانش‌آموزان می‌توانند با روسا، مدیران کل و مقام عالی وزارت هم‌صحبت شوند و دغدغه‌های خود را بازگو کنند. همانطور که وزیر آموزش و پرورش نیز در آیین اختتامیه دهمین مجلس دانش‌آموزی اشاره داشتند، دانش‌آموزان باید بتوانند در اموری که مربوط به خودشان است تصمیم‌گیری کنند، مصوبه و حرکت نویی داشته باشند و در برنامه ها و مناسبت‌ها حضور داشته باشند و این بسیار مهم و موثر است.»

وی درباره خبرگزاری پانا اظهار کرد: «پانا یک خبرگزاری دانش‌آموزی است که می‌تواند در مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در زمینه خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای، نقش موثری داشته باشد و صدای دانش‌آموزان و فرهنگیان را به گوش جامعه و مسئولان برساند. در واقع یکی از مزایای خبرگزاری پانا این است که دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. دانش آموزان در خبرگزاری پانا مهارت می‌آموزند و می‌توانند در کنار درس خود مهارت نویسندگی، خبرنویسی، عکاسی و تصویربرداری را بیاموزند.»

خادم‌لو با بیان اینکه دانش‌آموزان دختر و پسر عضو سازمان دانش‌آموزی جزو دانش‌آموزان فعال، دغدغه‌مند و معتقد به ارزش‌های انقلابی و اسلامی هستند، گفت: «سازمان دانش‌آموزی در آموزش مهارت‌های اجتماعی مهم به دانش‌آموزان کمک می‌کند. به طور کلی سازمان دانش آموزی می‌تواند یک بازوی مهم برای نظام آموزش و پرورش کشور باشد. بنابراین باید به آن توجه ویژه‌ای شود‌‌.»

وی ادامه داد: «دانش آموزان شهرستان گلوگاه در جشنواره‌هایی که سازمان دانش‌‎آموزی کشور برگزار می‌کرد در چند دوره رتبه‌های کشوری آوردند و بسیار درخشان ظاهر شدند. ما توانستیم با دست‌های خالی معجزه کنیم و این خیلی مهم بود که سازمان دانش‌آموزی شهرستان گلوگاه، توانست از مشارکت دانش‌آموزان استفاده کند. ما استعدادهای دانش‌آموزان را در دوران کرونا شناختیم و آنها را سازماندهی کردیم، امروز این دانش‌آموزان در استان و شهر بسیار موفق هستند.»

خادم‌لو درباره موفقیت دانش آموزان شهرستان گلوگاه گفت: «دانش‌آموزان شهرستان گلوگاه در فعالیت‌های جانبی شرکت کردند. در مسابقات نقاشی شهر صلح آمیز، دانش آموزان را حمایت کردیم و توانستند رتبه اول جهانی را به دست بیاورند. گروه فیلمسازی که در مسابقات سفارت ژاپن رتبه دوم را کسب کردند با وجود اینکه رتبه های اول و دوم دانش آموز نبودند. این دانش آموزان در سفارت ژاپن تقدیر شدند که در آنجا هم نام سازمان دانش آموزی بسیار درخشید.»

وی درباره برخی مشکلات خبرگزاری پانا در این شهرستان اظهار کرد: «در خبرگزاری پانا در برخی استان‌ها تجهیزات زیادی وجود ندارد و نیازمند تقویت است.»

مدیر سازمان دانش‌آموزی شهرستان گلوگاه، گفت: «یکی دیگر از موانعی که در سازمان دانش آموزی وجود دارد بحث محتوا است. محتواهایی که بازنگری شده بسیار محتوای خوبی است؛ ولی بهتر است از نگاه و نظرات دانش آموزان نیز در محتوا استفاده شود. مربیان باید به روز باشند و آموزش‌های خوبی ببینند. آنها باید بتوانند پاسخگوی نسل امروز باشند.»

وی درباره آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش گفت: «آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش نیاز به توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌های کشوری دارد. سازمان دانش آموزی هم می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند، اما به شرطی که از نظر انسانی هم تقویت شود. راهکار بنده برای کمتر شدن آسیب‌های اجتماعی این است که دانشگاه فرهنگیان نیروهایی را در رشته علوم ارتباطات جذب و تربیت کند تا این نیروها جذب خبرگزاری پانا شوند و بتوانند از نظر فرهنگسازی و مقابله فرهنگی با آسیب‌های اجتماعی موفق باشند. با اضافه شدن رشته علوم ارتباطات به دانشگاه فرهنگیان این دغدغه مرتفع می‌شود.»

وی با تاکید بر ضرورت دیده شدن سازمان دانش‌آموزی در شهرستان‌ها گفت: «یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما دیده شدن سازمان دانش آموزی و حمایت شدن در سطح شهرستان و سازمان است و امیدوارم این موارد مهم در همه شهرستان‌ها محقق شود. چرا که سازمان دانش آموزی باید بسیار حمایت شود. مدیران کل و مدیران شهرستان‌هایی که انتخاب می‌شوند باید آشنایی کامل با تشکل‌های دانش‌آموزی داشته باشند و از نقش خود آگاه باشند.»

خادم لو درباره کارکرد سازمان دانش آموزی، گفت: «در سازمان دانش‌آموزی باید محتواها به روز باشد و از نظرات دانش آموزان استفاده شود. کاربرد محتواها در بین دانش آموزان بحث شود. برنامه‌هایی که سازمان دانش آموزی دارد، برنامه‌های میدانی و محوری است که نیاز به بودجه دارد. می توان از مشارکت دانش آموزان استفاده کرد زیرا باید فرهنگ مشارکت در دانش آموزان جا بیفتد و آنها مشارکت را بیاموزند.»

وی ادامه داد: «مربیان سازمان حتما باید حمایت شوند و امتیازاتی دریافت کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنم در بحث رتبه‌بندی به مربیان ما هم توجه شود تا این برای آن‌ها انگیزه باشد.»

دانش‌آموز خبرنگار: سارا بتولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار