امام جمعه کاشمر در گفت‌و‌گو با پانا تاکید کرد: 

مشکلات آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بنیادین ‌برطرف می‌شود

‌نیروی انسانی مهمترین سرمایه کشور است

کاشمر (پانا) - امام جمعه شهرستان کاشمر گفت سند تحول بنیادین هدف آموزش و پرورش را تعیین کرده و نقش معلم را به‌عنوان مربی تعریف کرده است، یعنی کسی که فقط دانش را به دانش‌آموز انتقال نمی‌دهد بلکه با دانش، او را رشد می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۰۸۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات آموزش و پرورش با اجرای سند تحول بنیادین ‌برطرف می‌شود

حجت‌ الاسلام و المسلمین جواد طاهری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ضرورت اجرای این سند، بیان کرد: «با اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین، مشکل فقر برنامه و هدف‌گذاری برای خدمتگزاران در آموزش و پرورش برطرف می‌شود و دوم اینکه نقش و حقوق همه نهادها و افراد وقتی تعیین شود زمینه مطالبه‌گری منطقی فراهم می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند حق خود را از معلمان، مسئولان و مردم طبق نقشه راه، مطالبه کنند و به وظیفه‌ای که بر دوش آنها گذاشته شده عمل کنند.»

وی با بیان اینکه این سند توسط افرا متخصص در علوم مختلف تدوین شده است، تصریح کرد: «سند تحول بنیادین هدف آموزش و پرورش را تعیین کرده و نقش معلم را به‌عنوان مربی تعریف کرده است. یعنی کسی فقط دانش را به دانش‌آموز انتقال نمی‌دهد، بلکه با آن دانش، او را رشد می‌دهد و دیگر نیازهای معنوی دانش‌آموز را نیز مدنظر دارد. از طرفی تغییر از دانش‌آموز به متربی است، یعنی دانش‌آموز فقط یک رباتی که مطالبی را به او انتقال دهید نیست، بلکه یک انسان در حال رشد و تربیت‌پذیر است و علاوه بر گفتار، تمام رفتار مربی نیز بر او تأثیرگذار است که در همین راستا جا دارد همه مربیان به همه مسائل آگاه باشند تا تربیت شکل بگیرد.»

طاهری در ادامه به اهداف کلان سند تحول بنیادین اشاره داشت و گفت: «تربیت انسانی موحد و مومن و معتقد به معاد و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت‌جو و عاقل، عدالت‌خواه و صلح‌جو، ظلم‌ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن‌دوست، مهرورز، جمع‌گرا و جهانی‌اندیش، ولایت‌مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و با حیا، انتخابگر و آزادمنش، متعلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و بانشاط، قانون‌مدار و نظم‌پذیر و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی است که این موارد کمی از اهداف سند تحول بنیادین است.»

امام جمعه کاشمر ادامه داد: «پرورش متربی دانا، شجاع، پرامید، عدالت‌خواه، پاسخگو و علاقه‌مند به مردم و کشور، از اهداف سند تحول است و تحول‌گرا بودن در واقع هماهنگ با نام این سند و محتوای عالی اسلام و روحیه نوجوانان و جوانان است، بنابراین باید این هدف را در کنار عدالت‌خواه بودن تقویت کرد. نکته مهم این است که این اهداف باید به صورت شبکه همگی با هم دیده شوند و رشد کنند. به‌عنوان مثال عدالت‌خواهی باید اخلاق‌مدارانه و عالمانه باشد. نمی‌شود با دستمال کثیف شیشه را تمیز کرد و دانای بداخلاق نمی‌تواند زندگی شیرینی داشته باشد.»

حجت الاسلام و المسلمین طاهری در پایان، اینگونه بیان کرد: «مهمترین سرمایه هر کشوری، نیروی انسانی آن است. اگر انسان‌ها به‌خوبی تربیت شوند، آن زمان دیگر ظرفیت‌ها و سرمایه‌های کشور نیز فعال خواهند شد، بنابراین سند تحول برای کسانی که قصد توجه به مهمترین شغل، یعنی تربیت نیروی انسانی را دارند، کمک خوبی است. در شهرستان کاشمر 2 هزار و 500 نفر ماهیانه برای تربیت نسل جدید حقوق می‌گیرند. بحث درباره اینکه آیا حمایت مالی کافی است، مسئله دیگری است که نهاد آموزش و پرورش باید با نهاد دولت حل کند. اما این هزینه کمی نیست که چنین مسئولیتی بر دوش این افراد گذاشته شده است. حالا باید حق خود را بدانید و از همه مطالبه کنید و حتی میزان حمایت والدین، مسئولان و دیگران را نسبت به آموزش و پرورش ارتقا‌ دهید.»

دانش‌آموز خبرنگار: ابوالفضل مودب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار