عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

درآمد ارزی قطعی و غیرقابل تحریم با احداث «پالایشگاه‌های فراسرزمینی»

ایران توانایی این را دارد که خدمات فنی و مهندسی را صادر ‌و در سایر کشورها پالایشگاه ایجاد کند/ بازارسازی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند صد درصد تحریم‌ها را بی‌اثر کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم درباره افزایش همکاری ایران و ونزوئلا و انعقاد قرارداد در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی گفت نیاز به ایجاد ارتباطات دو و چندجانبه با کشورهای مختلف دنیا در زمینه انرژی و دیگر زمینه‌ها، وجود دارد و دولت جدید بر ایجاد ارتباطات گسترده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره با کشورهای دوست و همسایه تاکید داشته است.

کد مطلب: ۱۳۰۸۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
درآمد ارزی قطعی و غیرقابل تحریم  با احداث «پالایشگاه‌های فراسرزمینی»

رمضانعلی سنگدوینی، در گفت‌و‌گو با پانا درباره اهمیت ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی بین ایران و کشورهای دوست توضیح داد: «خوشبختانه در صنعت انرژی کشور از خدمات فنی و مهندسی و فنّاوری مطلوبی برخوردار هستیم و می‌توانیم در داخل کشور و حتی خارج از کشور از آن استفاده کنیم و به این وسیله از ظرفیت آن‌ها و خدمات فنی خودمان بهره کافی را ببریم. اخیراً با سفر وزیر نفت به کشورهای حوزهٔ آمریکای لاتین، قراردادهایی میان کشور ما و سران آن‌ها منعقد شد که در آینده نتیجه‌اش را خواهیم دید. این قراردادها باعث می‌شود از دانش فنی و ظرفیت‌ها استفاده شود.»

یک راهکار مهم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها فروش تضمینی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است

وی اضافه کرد: «نکته مهم در موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی این است که کشور مقابل با توجه به شرایط خاص و تنش‌های کشور ما، بتواند در برابر فشارهای احتمالی غرب و آمریکا بایستد، لذا اگر این نکته مورد توجه ویژه قرار بگیرد و کشورهای موردنظر با این شرایط کنار بیایند، راهکار درستی خواهد بود و بسیار به کشور کمک می‌کند.»

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا ادامه داد: «یک راهکار مهم برای زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها فروش تضمینی نفت در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. با پیش‌فروش نفت به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و استفاده از توانمندی‌های پالایشگاهی آن‌ها، همه ظرفیت این پالایشگاه‌ها به‌کار گرفته می‌شود و از سوی دیگر ما سهامدار این پالایشگاه‌ها محسوب می‌شویم و می‌توانیم درآمد قطعی ارزی و غیرقابل تحریمی برای خود داشته باشیم.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: «توانایی این را داریم که خدمات فنی و مهندسی را صادر کنیم و در سایر کشورها پالایشگاه ایجاد کنیم. اگر پالایشگاه در کشوری ایجاد کردیم، آن کشور یا نفت دارد‌ یا ندارد. اگر نفت ندارد، ما به او نفت خام می‌دهیم و اگر دارد ما از نفت یا فرآورده آن استفاده می‌کنیم. همچنین در بعضی از مواقع پیش می‌آید که در کشور، به یک اقلامی نیاز داریم و آن کشوری که ما سهامدار پالایشگاهش هستیم، آن اقلام را دارد. با ارتباطاتی که با آن کشور داریم، می‌توانیم رایزنی‌های مختلفی در این حوزه داشته باشیم.»

سنگدوینی ابراز کرد: «ارتباطات بین‌المللی مزایای خوبی برای کشور دارد. سایر کشورها هم به این موضوع رسیده‌اند و مدام در حال برقراری روابط بین‌المللی هستند. کشور ما شرایط و توانمندی روابط بین‌المللی را دارد، باید برنامه‌ریزی کرد و گام‌های بیشتری برداشته شود.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: «قراردادی که میان ما و کشور ونزوئلا بسته شده است، می‌تواند به هر دو طرف بهره کافی را بدهد. می‌توانیم نفتی را که در آنجا به فرآورده تبدیل می‌شود، به خود آن‌ها بفروشیم و برای کشور ارزآوری کنیم. همچنین کشور ونزوئلا زمین‌های کشاورزی و ذخایر غلات خوبی دارد، ما می‌توانیم در این زمینه‌ها هم مراودات مفید و سودمندی داشته باشیم و منجر به رشد اقتصادی بیشتر برای کشور شویم.»

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بازارسازی ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی می‌تواند صد درصد تحریم‌ها را بی‌اثر کند، بیان کرد: «در حقیقت ما توانایی سهامداری در کشوری که از منابع انرژی نفت، گاز و‌ بهره‌مند است را داریم و می‌توانیم در زمان نیاز به فرآورده پالایشگاهی، از سهم خودمان به کشور وارد کنیم و نیازمان را برطرف و تحریم‌ها را خنثی کنیم.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «نیروهای انسانی ما مقتدر هستند و ما افتخار می‌کنیم که وزارت نفت و دانشگاه نفت چنین نیروهای انسانی را پرورش داده که در دنیا از استعدادهای خوبی بهره‌مند هستند. وظیفه ما در مقابل این افراد این است که آن‌ها را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که کشورهای همسایه و سایر کشورها برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار