وزیر آموزش و پرورش در آیین آغازین سومین دوره تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی معلمان:
ارزیابی معلمان مانند قضاوت بسیار حساس است و باید صادقانه انجام شود
ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی، پرچمدار تحول هستند/ هرگونه تحولی از مدرسه آغاز و اجرایی میشود/ رتبهبندی مدارس بعد از رتبهبندی معلمان انجام میشود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش ارزیابی معلمان را مانند قضاوت بسیار سخت و حساس برشمرد و بر ضرورت انجام صادقانه و دقیق آن همراه با احراز مستندات، تاکید کرد.
یوسف نوری در آیین آغازین سومین دوره تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی معلمان در دانشگاه فرهنگیان، ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی، معلمان حاضر در این دوره را منتخب و برگزیده خواند و اظهار کرد: افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص و شایستگیها سه هدف نخست قانون نظام رتبهبندی است که انشاءالله با حضور شما بهعنوان برگزیدگان و ارزیابان ویژه، این مهم تحقق خواهد یافت.
وی ضمن تشکر و قدردانی از میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آموزش مدیریت دولتی که در راستای تحقق دورههای تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبهبندی معلمان گام برداشتهاند، گفت: این طرح، کار مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش است که دکتر لطیفی و مرکز آموزش مدیریت دولتی بهعنوان متولی برگزاری این دورههای تخصصی، زحمات بسیاری متحمل شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش با مشابه خواندن کار ارزیابی و امر قضاوت افزود: شما به عنوان برگزیدگان و ارزیابان ویژه انتخاب شدهاید. اما آنچه در ارزیابی باید مهم و با اهمیت تلقی شود، داشتن صداقت است؛ ارزیابی همچون قضاوت کاری بسیار سخت و حساس است. وقتی انسان در این موقعیت قرار میگیرد باید کاملاً آگاهانه رأی بدهد به مصادق روایت امام صادق(ع): «از چهار گروه قاضیها فقط یک گروه در بهشت هستند؛ مردی که آگاهانه به حق حکم نماید. بنابراین، یک گروه، رستگار میشوند؛ گروهی که آگاهانه رأی درست میدهند.
نوری ادامه داد: ارزیابی، امر خطیری است نه بهمعنای اینکه خطرناک است، بلکه بهمعنای حساس بودن است. شما معلمان و منتخبان این طرح باید بکوشید تا آنچه را که فرد، شایسته اوست همان را ثبت کنید؛ یعنی احراز کنید. مادامی که احراز نشده تلاش کنید که اسباب و لوازم و اینکه مستندات احرازش را حتماً استخراج کنید. این تذکری است اول به خودم که بهعنوان هیأت امنای مرکزی هستم و بعد به عزیزانم که زحمت میکشند مخصوصاً شما ارزیابان حرفهای.
وی با اشاره به حجم کار در نظام رتبهبندی معلمان، آن را زمینهساز تحقق سند بنیادین تحول دانست و گفت: ما با شما ارزیابان ویژه کار داریم، اگر نظام رتبهبندی همین یک کار، یعنی تربیت ۴ هزار و ۵۰۰ ارزیاب حرفهای را انجام دهد. خودتان در پایان باید قضاوت کنید که ما در کشور حدود ۴۵۰۰ نفر ارزیاب حرفهای را در یک دوره مهارتی اینچنینی دور هم جمع کردیم که این خود نعمت و موفقیتی است. تحقق این طرح، زمینهساز تحقق و اجرای سند بنیادین تحول است که من مطمئن هستم شما این قدر بزرگ و عزتمند هستید که همین موارد را در یک جامعه ۱۰۰ نفری منتشر میکنید که البته اقلش است و اگر اثر تکثر آن را صفر هم حساب کنید، بین ۴۵ هزار نفر تا ۴۵۰ هزار نفر منتشر شده که من مطمئن هستم اثر تکاثری این، خیلی بیشتر از این است.
وزیر آموزش و پرورش ارزیابان ویژه را پرچمدار تحول معرفی کرد و تصریح کرد: شما ارزیابان همچون ابر بارانزا و تحولگرا هستید؛ زیرا در کانون تحول یعنی مدرسه حضور دارید. بنابراین هرگونه تحولی از مدرسه آغاز و اجرایی میشود.
نوری ادامه داد: تحول بنیادی شروع شده و ما دو گروه حلقههای میانی برای اجرای سند تحول بنیادین داریم؛ یک گروه شمایید و گروه دوم رهیاران تحول هستند که آنها هم حدود ۱۷۰۰ نفرند که ۱۰ روز در مشهد مقدس آموزش دیدهاند و کار مهمتری که بعد از این انجام میدهیم یعنی بعد از رتبهبندی معلمان، رتبهبندی مدارس است.
وی ارزیابان ویژه را مستعدترین و باانگیزهترین معلمان برشمرد و گفت: مطمئن باشید بهترین و مستعدترین معلمان را برای ارزیابی حرفهای در این جلسه و دورهها میبینید، ما به معلم این گونه اعتماد داریم و لذا پیگیر جدی کارهایشان هستیم: رتبهبندی باشد یا بیمه و هر چه باشد در حد مقدورات البته آنقدر پرتلاش نیستم؛ اما پیگیرم. مطمئنم با حضور شما و با وجود و تلاشتان، ما به اهداف سند تحول بنیادین خواهیم رسید. البته سند تحول بنیادین گامهای تدریجی دارد و تحول هم هیچوقت تمام نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و همه ارزیابان ویژه گفت: یک درخواست دارم آنکه این ارزیابی را جدی بگیرید تا صلاحیتها احراز بشود و هنگامی که شما به مدرسه تشریف بردید آن کارهای تحولی و آثارش را ببینیم. آقای دکتر زارعی هم برای شما شبکهای را ایجاد کند که در این شبکه همافزایی و هماندیشی (که حاصل آن رویش و زایش اندیشهها و تجارب باشد) انجام بدهند تا انشاءالله با تشکیل آن، ما در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) و اقدامات بایسته دولت حرکت کنیم.
گفتنی است در این دوره تخصصی که با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان (پردیس نسیبه) به مدت ۵ روز برگزار میشود؛ تعداد ۳۱۰ نفر از بانوان معلم دارای شرایط احراز آییننامه اجرایی طرح حضور دارند.
ارسال دیدگاه