رییس دانشگاه تبریز:

ما به بهانه تامین نیاز‌های انسان، به جنگ طبیعت رفته‌ایم

تبریز(پانا)- رییس دانشگاه تبریز با بیان این‌که ما به بهانه تامین نیاز‌های انسان به جنگ طبیعت رفته‌ایم، به اهمیت محیط‌زیست و ترویج و توسعه کشاورزی پایدار تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ما به بهانه تامین نیاز‌های انسان، به جنگ طبیعت رفته‌ایم

صفر نصرالله زاده در آیین افتتاحیه نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار، اظهار داشت: موضوعی که برای این کنگره در نظر گرفته شده، موضوع با ارزشی است و ما از مشتریان این رشته و طرفداران آن هستیم. گفتنی است که ما با چالش های مهمی در قرن حاضر روبرو هستیم و لذا برخورد ما با محیط زیست برخورد مناسبی نیست.

وی افزود: در یک جمله می شود گفت که ما به بهانه تامین نیاز های انسان به جنگ طبیعت رفته ایم و لذا این مسئله با مقالات و ... حل شدنی نیست. ما باید به طور عملی وارد قضیه شده و به صورت راهبردی با قضیه مواجهه کرد. مشکل اصلی ما این است که به جامعه ی گیاهی به عنوان یک جامعه نگاه نمی کنیم، می گوییم ولی عمل نمی کنیم.

وی ادامه داد: جامعه گیاهی مانند جامعه انسانی است با این تفاوت که توان تشخیص ندارد و لذا در صورتی که جامعه گیاهان به عنوان جامعه نگاه کنیم، آن وقت اهمیت محیط زیست را درک کرده و از آن صیانت خواهیم کرد. بایستی با نگرش جامعه محور به طبیعت، راهکارهای علمی وعملی از طریق مراکز دانشگاهی و فعالان حوزه کشاورزی و محیط زیست ارائه شود.

نصرالله زاده بیان کرد: ما ناچار هستیم که به بحث کشاورزی پایدار روی بیاوریم که در واقع از الزامات مهم توسعه پایدار است و لذا آن امکان پذیر نخواهد بود تا زمانی که ما پایداری را قبول کنیم. ضمن این که ما باید به این موضوع اعتقاد قلبی داشته باشیم. باید با آموزش و توجیه، بقیه کارشناسان را نیز آگاه کنیم و لذا این کار ترویج آموزش کشاورزی است و لذا ما حق نداریم که منابع طبیعی آیندگان را از بین ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم تا مقالات و نظراتی که در این کنگره مطرح خواهد شد، باعث ایجاد بیانیه ای برای توسعه پایدار و کشاورزی پایدار باشد چرا که باید تناسبی ایجاد کنیم و لذا ظوابطی تعیین شود. امیدواریم که این کنگره به اهداف خود دست پیدا کرده و در ترویج و توسعه کشاورزی پایدار تاثیر گذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار