آغاز به کار نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار در تبریز

تبریز(پانا)- نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار، امروز در تبریز کار خود را شروع کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
آغاز به کار نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست پایدار در تبریز

صبح امروز، آیین افتتاحیه نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار در تبریز برگزار شد.

شایان ذکر است که در این آیین، عطا الله ابراهیمی، معاون سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور، پیام سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

پیام وزیر جهاد کشاورزی به شرح ذیل است:

بسم الله االرحمن الرحیم

بخش کشاورزی به عنوان متولی تامین امنیت و اقتدار غذایی، در توسعه اقتصادی، اشتغال و ثروت آفرینی ایران اسلامی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. توسعه پایدار بخش کشاورزی و بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت آن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان، ارتقا بهره وری عوامل تولید و ارتقا سطح زندگی جوامع روستایی و عشایری، مستلزم برنامه ریزی جامع بلند مدت و توجه ویژه به سرمایه های انسانی و اجتماعی جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری است.

نظام آموزش و ترویج کشاورزی از دیرباز پیشگام نهضت توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی بوده است. بهبود ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی لازمه دستیابی به امنیت غذایی پایدار و بهبود معیشت جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری است. خلق اتفاقی بزرگ در بخش کشاورزی ایران مبتنی بر توسعه سرمایه های انسانی و اجتماعی مستلزم، نقش آفرینی موثر ترویج و عوامل محوری آن از جمله نظریه پردازان، سیاستگذاران، برنامه‌ریزان، اساتید، مدیران، کارشناسان، تسهیلگران، مددکاران و مروّجان با محوریت کشاورزان است. اعتماد و اعتقاد به نقش تعیین کننده و بی بدیل مروّجان در توسعه پایدار کشاورزی، روستایی و عشایری تسریع و تسهیل کننده دستیابی به این مهم است. بی شک قرار گرفتن مروّجان در کنار کشاورزان، روستاییان و عشایر، چراغ اشاعه نوآوری و توسعه دانش بنیان بخش کشاورزی را روشن نگاه می دارد.

اعتقاد به نقش راهبری و تسهیلگری ترویج با اهتمام ویژه به مدیریت مشارکتی از طریق دخیل کردن کنشگران متعدد نظام ترویج از جمله کشاورزان، روستاییان و عشایر در شناخت مسائل و یافتن راه حل و اقدام عملی برای برطرف نمودن چالش های اساسی بخش از جمله ضروریات توفیق هرچه بیشتر کشور در تامین امنیت غذایی است. توسعه تعاملات موثر مجامع علمی و واحدهای اجرایی، توجه ویژه به نیازسنجی، توسعه دوره های مهارتی مبتنی بر نیاز بازار کار، بازنگری و اصلاح رشته ها، دروس، سرفصل ها و محتوای آموزشی رشته های کشاورزی و منابع طبیعی متناسب با استانداردهای روز صلاحیت حرفه ای شاغلین و نیاز بازار کار، جذب و نگهداشت استعدادها و نخبگان برای فعالیت در بخش کشاورزی از جمله مسائل اساسی در حوزه توانمندسازی بخش کشاورزی به شمار می رود.

دستیابی به اهداف توسعه پایدار کشاورزی مبتنی بر ارتقای دانش و مهارت کنشگران مختلف زنجیره ارزش در افق بلندمدت، نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی جامع، منسجم و یکپارچه فرادستگاهی، به رسمیت شناختن یادگیری تجربی، دانش بومی، تجارب و مهارت، تلاش برای انطباق حداکثری آموزش های کشاورزی با نیاز واقعی بخش و برنامه ریزی جامع برای ارتقا دانش و مهارت کشاورزان حال و آینده از طریق ظرفیت سازی و نهادسازی در بخش کشاورزی است.

در این راستا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تجارب بین المللی، قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی کشور و چارچوب ملی صلاحیت حرفه ای، تدوین، تصویب و استقرار نظام صلاحیت حرفه ای کشاورزی را در دستور کار قرار داده است. این نظام متضمن هویت بخشی مشاغل کشاورزی، احراز صلاحیت حرفه ای شاغلین و علاقه مندان ورود به بخش، توانمندسازی منابع انسانی و تأمین نیروی ماهر مورد نیاز بخش کشاورزی خواهد بود.

بیشک نظام ترویج و آموزش کشاورزی همچون سایر نظام ها برای به روزرسانی خویش، رفع نقاط ضعف و برخورد فعالانه و غلبه بر موانع، چالش‌ها و تهدیدها و همچنین به منظور بهره گیری از نقاط قوت و فرصت های پیش رو از نظر ساختار، روش شناسی آموزشی، رویه ها و فرآیندهای مدیریت سازمانی به اصلاح و بهبود مستمر در گذر زمان نیاز دارد.

انتظار می رود نظام آموزش و ترویج کشاورزی کشور در افق توسعه کشور به عنوان نظامی کارآمد، جامع نگر، پایدار، پیشرو، پویا، هدایتگر، تعامل گرا، هم افزا، برنامه محور، پاسخگو و اثربخش برای توانمندسازی منابع انسانی و توسعه ظرفیت های اجتماعی بخش کشاورزی، منابع طبیعی، جوامع روستایی و عشایری ایفای نقش کند. در این مسیر توجه به فرهنگ و روحیه جهادی؛ عدالت محوری، نگاه ویژه به نظام های بهره برداری غالب، کشاورزی خانوادگی، جوانان، زنان و اقشار آسیب پذیر روستایی و عشایری؛ پذیرش کشاورزی به عنوان یک سبک زندگی؛ نگاه به زیست بوم روستا به عنوان یک نظام فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یکپارچه، از اولویت‌ بالایی برخوردار است.

در پایان ضمن سپاسگزاری و قدردانی از زحمات پیشکسوتان، اساتید، کارشناسان و دانشجویان برای مشارکت در برپایی نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی به طور ویژه از زحمات رئیس و اعضای محترم انجمن علمی ترویج و آموزش کشاورزی ایران، رئیس و اعضای هیئت علمی و کارکنان محترم دانشگاه تبریز و همچنین مدیران و همکاران ارجمند معاونت آموزش و ترویج سازمان تات قدردانی می نمایم. توفیق روز افزون همه خدمتگزاران جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری را از خدای متعال مسئلت می‌نمایم.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار