مدیر نشر رزا در گفت‌وگو با پانا:

300 عنوان کتاب از نویسندگان کودک و نوجوان منتشر شده است

مسئولیت اجتماعی ما کمک به دانش‌آموزان برای مهارت‌آموزی و شکوفاشدن استعداد نویسندگی آن‌ها است‌/ نوجوانان دست به قلم نمی‌شوند چون از کاغذ می‌ترسند و ما می‌خواهیم این ترس را از بین ببریم

تهران (پانا) - مدیر نشر رزا برنامه این انتشارات برای حمایت از نوجوانان و کودکان در زمینه نویسندگی و برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
300 عنوان کتاب از نویسندگان کودک و نوجوان منتشر شده است

فریبا رئیسی درباره انگیزه خود برای حمایت از کودکان و نوجوانان نویسنده در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: «طرح نویسندگی در انتشارات رزا، تقریبا از ۴ سال پیش آغاز شده است. تاکنون نزدیک به ۳۰۰ عنوان کتاب از نویسندگان نوجوان و دانش‌آموز منتشر شده که برای این انتشارات باعث افتخار است. دقیقا هدف ما این است تا بتوانیم استعدادهای دانش‌آموزان را شناسایی و آن را تقویت کنیم‌. بنابراین انگیزه اصلی ما از این حمایت، شکوفا شدن استعدادها است.»

وی افزود: «اصلی‌ترین دغدغه انتشارات رزا این است که بسیاری از نوجوانان دست به قلم نمی‌شوند چون از کاغذ می‌ترسند! همچنین نوجوانان فکر می‌کنند که قلم‌شان توانا و پخته نیست تا شروع به نوشتن کنند، بنابراین ما باید این ترس را از بین ببریم و آن ها را تشویق به نوشتن کنیم.»

آموزش رایگان به بچه‌ها با زبان ساده و روان

مدیر نشر رزا ادامه داد: «نوشتن‌ مانند نفس‌کشیدن است و فقط باید مثل نفس کشیدن به‌صورت مستمر و منظم باشد. برای اینکه نوجوانان و کودکان به امر نوشتن ترغیب شوند گروه‌های آموزشی را فعال کردیم. همچنین آموزش‌ها را به‌صورت کاملاً رایگان در نظر گرفتیم تا همه اقشار بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.»

رئیسی با اشاره به آموزش‌های رایگان‌ نویسندگی گفت: «اکنون نزدیک به ۴۰۰ نفر در دو دوره سنی نوجوان و کودک از آموزش‌های رایگان نویسندگی استفاده می‌کنند. انتشارات رزا برای رده سنی کودکان و دهه نودی‌ها آموزش اختصاصی را با زبان ساده، شیوا و بسیار روان در نظر گرفتیم. به طوری که مطالب نویسندگی و موضوعات داستان‌نویسی را داستان‌گونه به آنها آموزش می‌دهیم.»

ضرورت تقویت اعتماد به نفس دانش‌آموزان نویسنده

وی درباره یک خلاء که در حوزه نشر وجود دارد، اظهار کرد: «گاهی ممکن است نوجوان‌ها هنوز به سطحی نرسیده باشند که بتوانند آثارشان را منتشر کنند و قطعا آنها به‌دنبال این هستند تا اولین اثرشان کیفیت لازم را داشته باشد زیرا نیاز است که بازخورد خوبی دریافت کنند؛ به‌همین ‌علت ما حس کردیم خلاء موجود این است که آنها آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند. بنابراین سعی کردیم بر روی این بخش متمرکز شویم تا این خلا را پوشش دهیم. نوجوانان و کودکان آموزش‌ها را دریافت کنند، با عناصر داستان‌نویسی آشنا شوند و با اتکا بر این عناصر، دست به قلم شوند تا اعتمادبه‌نفس آنها، اعتمادبه‌نفس حقیقی و واقعی باشد.»

مدیر نشر رزا با تاکید بر ضرورت تقدیر از نوجوانان و کودکان نویسنده، تصریح کرد: «ما انسان‌ها برای رسیدن به اهداف روزانه، پاداشی را در نظر می‌گیریم. بنابراین سعی کردیم به نوعی از نوجوانان و کودکانی که همراه ما هستند و آموزش‌ها را دنبال می‌کنند، به پاس قدردانی از همراهی آنها مراسم ویژه در هفته کتاب (آبان‌ماه) از ۳۲۰ نویسنده محلات تهران تقدیر به عمل بیاید تا از این طریق بتوانیم استعدادها را شناسایی و آثار آنها را منتشر کنیم؛ با این کار، نوجوانان و کودکان انگیزه لازم را برای اینکه قلمشان به حرکت دربیاید، پیدا خواهند کرد.»

تامین هزینه چاپ کتاب‌های بچه‌ها

رئیسی درباره هزینه چاپ کتاب‌ها گفت: «نکته مهم این است که علاوه‌ بر ارائه آموزش‌های رایگان، در زمینه تامین هزینه چاپ کتاب به نویسندگان کمک خواهیم کرد؛ به این معنا که هزینه‌های چاپ کتاب آنها تا سقف ۷۰۰ هزار تومان با انتشارات رزا است. دقیقا‌ ما سعی کردیم تمام شرایط را فراهم کنیم تا نوجوانان و کودکان نگران این نباشند که نمی‌توانند آثارشان را منتشر کنند و در این زمینه به دغدغه آنها پاسخ دهیم. زمانی‌که آثار چاپ می‌شود و افراد را شناسایی می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر استعداد های خوب در مدارس و دانشگاه‌ها داریم که عملاً ناشناخته هستند.»

یک نمونه موفق؛ نویسنده دهه نودی

وی با اشاره به چاپ کتاب یک نویسنده دهه نودی به دو زبان‌، افزود: «در انتشارات رزا، نویسنده‌ دهه نودی (امیرعلی سیدلر) کلاس دوم دبستان به ۲ زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط است. کتاب دوست داری با چی باشی و مدادرنگی‌های کوچولو به ۲ زبان از این نویسنده منتشر شده که باعث افتخار برای انتشارات رزا است.»

رئیسی تاکید کرد: «افرادی که علاقمند به نویسندگی هستند، قطعا باید در آن حوزه چندین کتاب مطالعه کرده باشند و این‌کار هم موجب افزایش سرانه مطالعه و هم باعث تسلط بیشتر به نویسندگی می‌شود.»

علاقمندان به نویسندگی که متولد دهه‌های ۷۰، ۸۰ و۹۰ هستند می‌توانند با ارسال نام و نام خانوادگی، منطقه و محله خود به شماره ۰۹۱۲۹۲۱۱۷۵۶ (فریبا رئیسی، رئیس انتشارات رزا) از خدمات و آموزش‌های رایگان بهرمند شوند.

دانش آموز خبرنگار: سارا بتولی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار