استاد حقوق بین‌الملل انرژی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

«کشورهای همسایه» و فرصت ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی 

ایران می‌تواند تولیدکننده و صادرکننده عمده بنزین باشد/ کشورهای همجوار پتانسیل پذیرش فناوری ما را دارند/ پالایشگاه‌های فراسرزمینی راهکار صادرات تحریم‌ناپذیر نفت و شکوفایی اقتصاد

تهران (پانا) - استاد حقوق بین‌الملل انرژی دانشگاه تهران می‌گوید پالایشگاه‌های فراسرزمینی ابزاری برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر که این توان را ندارند، محسوب می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۰۶۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
«کشورهای همسایه» و فرصت ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی 

حسن مرادی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «‌ساخت و تجهیز پالایشگاه‌های فراسرزمینی در واقع صادرات تکنولوژی است و ای کاش این مساله در 15 کشور همجوار به جز ترکیه نیز اتفاق می‌افتاد چرا که این کشورها فاقد این تجهیزات و دانش بوده و قطعا این طرح را از ایران می‌پذیرند. یعنی پتانسیل پذیرش فناوری ما را دارند.»

در بسیاری از کشورها بنزین بسیار گران است و ما می‌توانیم با این پالایشگاه‌ها به این کشورها بنزین صادر کنیم. یعنی تولیدکننده و صادرکننده عمده بنزین باشیم

وی افزود:‌ «بر اساس این قراردادها، هم توان فنی و مهندسی خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم هم از محتوا و فرمول نفتی خودمان پشتیبانی می‌کنیم. یعنی وقتی ایران نفت سنگین صادر می‌کند در کشورهای میزبان پالایشگاه مخصوص چنین نفتی تاسیس ‌یا تجهیز می‌شود. یعنی محصول تولیدشده در کشورمان برای صادرات راحت‌تر در این پالایشگاه‌ها نیز تولید و به راحتی صادر می‌شود.»

این مدرس دانشگاه بیان کرد: «ما با این طرح می‌توانیم در کشورهای همسایه پالایشگاه بسازیم، نفتمان را با هزینه کمی صادر و و تصفیه کرده و تبدیل به مشتقات نفتی کنیم و سپس بدون ترس از تحریم‌ها به فروش برسانیم. این روند کمک قابل توجهی به اقتصاد و شکوفایی آن می‌کند.»

وی افزود: «در بسیاری از کشورها بنزین بسیار گران است و ما می‌توانیم با این پالایشگاه‌ها به این کشورها بنزین صادر کنیم. یعنی تولیدکننده و صادرکننده عمده بنزین باشیم و اگر منعی برای صادرات داریم کشور مقصدی که این پالایشگاه‌ها در آن تاسیس ‌یا تجهیز شده بتوانند نفت و محصولات پتروشیمی ما را که تحریم‌ناپذیر هم هستند، بدون ترس از تحریم‌ها صادر کنند.»

مرادی اضافه کرد: «به عنوان مثال ما در ارمنستان یا آذربایجان پالایشگاه می‌زنیم و به علت همجواری که در حقوق تجارت بین‌الملل که حق همسایگی یا همجواری گفته می‌شود، هر دو این کشورها قادر هستند مشتقات نفت ایرانی را که تحریم‌ناپذیر هم هست به سایر کشورها در هر شرایطی صادر کنند.»

استاد حقوق بین‌الملل انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:‌ «ما با برخی از کشورهای آمریکای لاتین به‌خصوص ونزوئلا روابط استراتژیک داریم و به این کشورها نفت و حتی فناوری هم صادر می‌کنیم اما مشکل اصلی در این خصوص بُعد مسافت است اما اگر در کشورهای همجوار مانند عراق‌ یا حاشیه خلیج فارس بتوانیم چنین پالایشگاه‌هایی بزنیم، قادریم با خط لوله، نفت‌مان را وارد این کشورها کنیم و نیازی به حمل نفت توسط کانتینر، کشتی و تانکر نیست، بنابراین با کشورهای همسایه با خط لوله و یا خطوط موجود که متعلق به ایران است، می‌توان نفت صادر کرد. یعنی در بحث پالایشگاه‌های فراسرزمینی اولویت با کشورهای همسایه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار