مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش:

کانون، تکرار مدرسه نیست /نظام مالی و درآمدی کانون‌های فرهنگی و تربیتی شفاف می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی برای ایجاد تغییرات اساسی در روند فعالیت کانون‌های فرهنگی و تربیتی خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
کانون، تکرار مدرسه نیست /نظام مالی و درآمدی کانون‌های فرهنگی و تربیتی شفاف می‌شود

عباس مهاجر در گردهمایی معاونین پرورشی مناطق شهرستان‌های استان تهران با عنوان افق تربیت(۱) اظهار کرد: ما در این اداره‌کل برنامه‌های خود را در چهار محور پیگیری می‌کنیم. محور اول فضاهای پرورشی است که در اختیار ما قرار دارد مثل کانون‌ها و اردوگاه‌ها؛ محور دوم، برنامه‌های فرهنگی و هنری است که شامل موضوعاتی همچون جشنواره‌ها می‌شود؛ سومین محور، برنامه‌های سیاسی و اجتماعی است که شوراها و تشکل‌ها را دربر می‌گیرد و محور چهارم گفتمان ارزش‌های انقلاب اسلامی است که موضوعاتی همچون عفاف و حجاب و ایثار و شهادت و موارد دیگر را شامل می‌شود.

وی افزود: ما با کمک همکاران خوبمان در هر کدام از این چهار محور راهبردها، سیاست‌ها، اهداف و اقدامات عملیاتی را مشخص کرده‌‌ایم.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط و وضعیت کانون‌ها و ضرورت اصلاح این شرایط، گفت: واقعیت این است که کانون‌های ما در سال‌های گذشته به بیراهه رفته بودند و وارد سیاست‌گذاری‌های غلط شده بودند؛ امروز باید بدانیم که کانون تکرار مدرسه یا آموزشگاه نیست و بر همین اساس است که ما طرح تحولی کانون‌ها را تدوین کرده‌ایم.

تبدیل کانون‌ها به نسخه‌ای بد و نامناسب از آموزشگاه‌ها

مهاجر تصریح کرد: متاسفانه کانون‌ها طی سال‌های گذشته تبدیل به نسخه بد و نامناسبی از آموزشگاه‌ها شده‌اند به طوری که برای چند نفر محدود کلاس آموزشی برگزار می‌کنند که نه مربیان‌شان جاذبه دارند نه محتوای آن برای دانش‌آموزان جذاب است و حتی در مقایسه با سایر رقبایی که هم‌اکنون در سطح شهر فعالیت دارند، از پیش بازنده هستند.

وی با بیان اینکه "اینطور به نظر می‌رسد که برخی افراد دلشان را خوش کرده‌اند که این کانون‌ها فعال هستند و چند نفر در آن رفت و آمد دارند" افزود: شرایط طوری شده است که سه یا چهار نفر در این کلاس‌ها حاضر می‌شوند و برنامه‌ها هیچ عمق و تاثیری ندارد و این ناشی از یک سیاستگذاری غلط بوده است.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت اصلاح این روند اشتباه، گفت: امروز برنامه‌های ما حول محور این شعار است که "کانون تکرار مدرسه نیست"؛ بنابراین در حوزه کانون‌ها نباید به دنبال مدرسه‌داری و مشابه شدن با آموزشگاه‌ها باشیم، بلکه کانون محل رویدادهای جذاب فرهنگی و هنری است.

مهاجر ادامه داد: ما انتظار داریم که این تغییر نگرش و اجرای طرح تحولی، تغییرات مثبتی را در روند فعالیت کانون‌ها ایجاد کند.

ضرورت تلاش کانون‌ها برای مدیریت هیجانات و احساسات

وی تاکید کرد: کانون‌ها باید محل مدیریت هیجانات و احساسات دانش‌آموزان باشند؛ مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز در موضوع مدیریت احساسات و هیجانات بویژه در سنین کودکی ک نوجوانی، دغدغه‌ها و بیاناتی دارند و ما موظف به حرکت در این مسیر هستیم.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ما در شرایط امروز کشور و جهان باید فضاها و پایگاه‌هایی در دستگاه تعلیم و تربیت، مناسب کودکان و نوجوانانی که در اوج احساسات و هیجانات هستند، به منظور تخلیه صحیح این هیجانات و مدیریت احساسات آنها داشته باشیم تا آنها فریب فضاهای نامناسب بیرونی را نخورند و کانون‌ها یکی از همین پایگاه‌ها و فضاها به شمار می‌آیند.

مهاجر تصریح کرد: نمونه بارز و موفق در این زمینه هیئت‌های عزاداری هستند که با تقسیم کار و نوع فعالیت خود، موجب هدایت صحیح و درست هیجانات کودکان و نوجوانان و حتی افراد بزرگسال می‌شوند؛ بر همین اساس، کانون‌ها باید فضایی باشند که به جای شرایط گذشته که برای تعداد انگشت‌شماری از دانش‌آموزان برنامه اجرا می‌کردند، امروز هر کدام از آنها بتوانند صدها و حتی هزاران نفر از بچه‌ها را تحت پوشش برنامه‌های موثر، هدفمند و سازنده خود قرار دهند.

اجرای برنامه‌های رویدادمحور در دستور کار باشد

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای تربیتی، پرورشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان گفت: ما مطابق این طرح تحولی به دنبال برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای مناسب برای کودکان و نوجوانان هستیم اما باید توجه داشته باشیم که در رویدادها به چند ویژگی و نکته مهم تاکید می‌شود؛ اول اینکه تب احساسات و هیجانات بچه‌ها را بالا می‌برند و البته به درستی مدیریت می‌کنند. ویژگی دوم این است که رویدادها نرخ پوشش و فراگیری بالایی دارند و برای مثال فرض کنید کانون‌هایی که در گذشته کمتر از ۱۰ نفر از کودکان و نوجوانان را تحت پوشش برنامه‌های خود داشتند امروز می‌توانند با تغییر نگرش، صدها و هزاران نفر از بچه‌ها را جذب برنامه‌های رویدادمحورشان کنند.

وی افزود: ویژگی سوم این است که رویدادها هویت جمعی را تقویت می‌کنند، به این معنا که وقتی از بچه‌ها بخواهیم برخی برنامه‌ها و فعالیت‌ها را در کنار هم و هماهنگ با یکدیگر انجام بدهند استقبال بیشتری خواهند داشت و این موضوع در شرایطی که برخی جریانات برای تغییر ارزش‌ها و جایگزینی ضدارزش‌ها تلاش می‌کنند قطعاً موثر و مفید واقع خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امروز متاسفانه شاهد هستیم که در مواردی بچه‌های ارزشی در مسیر پایبندی خود به اعتقادات و ارزش‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و بر همین اساس از انجام این فعالیت‌ها و ادامه مسیر اعتقادی خود خجالت می‌کشند؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای تقویت و مدیریت هویت جمعی در این موضوع تاثیر بسزا و چشمگیر خواهد داشت.

مهاجر تاکید کرد: امروز مسئله اساسی این است که سیاستگذاری‌ها باید اصلاح شود و ما در طرح تحولی خود به دنبال همین موضوع هستیم.

مدیر کانون باید به جایگاه واقعی خود بازگردد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی دیگر از برنامه‌های اصلی و محوری ما این است که مدیر کانون را به جایگاه واقعی و اصلی خود بازگردانیم و البته تحقق این موضوع در گرو پذیرش این نکته است که کانون‌ها باید با مدیریت صحیح آباد شوند و جذابیت بیشتری برای بچه‌ها داشته باشند.

نظام مالی و درآمدی کانون ها شفاف می‌شود

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: موضوع مهم دیگر این است که کانون‌ها باید استقلال مالی داشته باشند و نظام مالی و درآمدی آنها مشخص و شفاف باشد؛ یکی از موارد مهم در این زمینه این است که پول کانون‌ها و درآمدهای آنها باید در خود کانون‌ها و برای آنها هزینه شود که تحقق این موضوع مستلزم تغییر نگرش و اصلاح اقدامات نامناسب و نادرستی است که پیش از این وجود داشته و ما به دنبال تغییر شرایط در قالب طرح تحولی هستیم.

گفتنی است گردهمایی معاونین پرورشی مناطق شهرستان‌های استان تهران با عنوان افق تربیت(۱) با حضور اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار