معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان در اردوی قطبی از محتوای تربیتی، معرفتی و آموزشی بهره‌مند شدند

حدود ۲ هزار نفر در اردوهای قطبی حضور یافتند/ مهارت‌های کاربردی‌تر در اردوهای قطبی آموزش داده شد

تهران ( پانا) - معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی اردوهای قطبی را از نظر محتوایی بسیار غنی‌تر، هدفمندتر و در راستای اهداف تربیتی توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در اردوی قطبی  از محتوای تربیتی، معرفتی و آموزشی  بهره‌مند شدند

رحمت‌اله رضایی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «اردوهای قطبی را می‌توان اردوی اعضای سازمان دانش‌آموزی خواند که ما آن را در این قالب نامگذاری کردیم. اردوها با حضور اعضای سازمان دانش‌آموزی در پنج قطب برگزار شد.»

وی ادامه داد: «در فاز اول برگزاری اردوها، چهار قطب میزبان دانش‌آموزان پسر بودند و قطب استان گلستان میزبان دانش‌آموزان دختر؛ در حال حاضز نیز که در فاز دوم اجرای این اردوها هستیم، چهار قطب میزبان دانش‌آموزان دختر هستند و در قطب گلستان دانش‌آموزان پسر حضور دارند‌.»

معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانش‌آموز در اردوهای قطبی حضور یافتند، گفت: «حدود 2 هزار نفر در این 10 اردو حضور داشتند و از محتوای تربیتی، فرهنگی و آموزشی این اردو بهره‌مند شدند.»

رضایی در ادامه با اشاره به تفاوت‌‌های اردوی قطبی با روند پیشین، تصریح کرد: «با توجه به اینکه هدف ما جلوگیری از حوادث جاده‌ای و همچنین ممانعت از تشدید شرایط کرونایی بود، به این نتیجه رسیدیم که اردوها را به‌صورت قطبی در اردوگاه‌های استانی برگزار کنیم. نکته مهم‌تر اینکه؛ این اردوهای قطبی از نظر محتوایی بسیار غنی‌تر، هدفمندتر و در راستای اهداف تربیتی است.»

وی تاکید کرد: «یکی از سیاست‌هایی که ما به‌دنبال آن هستیم کمک به تقویت اردوگاه‌های استانی است که باید فعال شوند؛ خوشبختانه یکی از ویژگی‌های این اردوها این است که در اردوگاه‌های استانی برگزار شده و زمینه آباد شدن اردوگاه‌ها را در راستای رویکردهای تربیتی وزارت آموزش و پرورش فراهم ساخته است. برای مثال در اردوگاه گلستان برای اولین بار اردو برگزار کردیم.»

رضایی در ادامه درخصوص برنامه‌هایی که برای این اردوها تدارک دیده شده بود، گفت: «با توجه به ایام محرم در این اردوها و در هر قطب، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مختلفی داشتیم از جمله برپایی موکب‌ها، برپایی سفره حضرت رقیه(س) و همچنین برای اولین بار بحث جهاد تبیین با موضوع چیستی و چرایی دفاع مقدس با حضور سرداران هشت سال دفاع مقدس و کارشناسان خبره و صاحب‌نظر برگزار شد. همچنین موضوع شبی با قرآن و یک شب با حضور مفاخر اردویی کشور تحت عنوان یک شب خاطره اردویی ‌از دیگر اتفاقات خوبی بود که با حضور دانش‌آموزان انجام شد.»

این مقام مسئول در سازمان دانش‌آموزی کشور با تاکید بر اینکه نسبت به اردوهای قبلی یک سری تغییرات جدید انجام شده است، خاطرنشان کرد: «سرفصل‌های قبلی که به مهارت‌های گذشته و منسوخ شده مربوط بود را حذف کردیم و مهارت‌هایی که جنبه کاربردی‌تر دارد را با توجه به اقلیم کشور عزیزمان ایران آموزش دادیم.»

وی ادامه داد: «برای مثال می‌توان به آموزش کمک‌های اولیه با ریز موضوعاتی مانند سیل و زلزله اشاره کرد. مباحثی مانند امداد و نجات، حمل و نقل، حمل مصدوم و اطفای حریق از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده بود که در قالب کارگاهی برگزار شد. همچنین مباحث چادرزنی، برپایی آتش که چگونه به طبعیت آسیبی وارد نشود، آموزش فضای مجازی و سواد استفاده از آن، حرکت در طبیعت، اصول اولیه حرکت در کوهستان و پیاده‌روی در جنگل و کویر به صورت مقدماتی در کارگاه‌های مختلف برگزار شد. علاوه بر این‌ها، قبله‌‌یابی، جهت‌یابی و استفاده از قبله‌نما و قطب‌نما آموزش داده شد و بخش مهمی با عنوان آموزش خبرنگاری را برای دانش‌آموزان عزیزمان داشتیم.»

وی در پایان افزود: «خوشبختانه کیفیت آموزش‌ها با استفاده از کارشناسان پیشکسوت مهارت‌های اردویی و متخصصانی که حضور داشتند بسیار بالا بود، البته سعی کردیم از مربیان جوان هم بهره بیشتری ببریم. نکته قابل توجه این است که بیشتر مربیان از جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هستند که در این امر مهم همراه ما بودند. امید است این اردوها موجب تقویت هرچه بیشتر اردوهای بعدی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار