یک مشاور خانواده و نوجوان شهرستان بهارستان:

کمبود عزت نفس، ریشه در بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی انسان‌ها دارد

بهارستان دو (پانا) - یک مشاور خانواده و نوجوان، در شهرستان بهارستان به نقش پررنگ خانواده در دوران کودکی اشاره کرد و گفت عزت نفس پایین اغلب از کودکی آغاز می‌شود و ریشه در بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی انسان‌ها دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
کمبود عزت نفس، ریشه در بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی انسان‌ها دارد

خدیجه لقایی، مشاوره خانواده و نوجوان در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی که فرد نسبت به خود دارد که چقدر فرد برای خودش ارزش قائل بوده و خودش را تایید کرده و دوست دارد. در یک تعریف ساده، عزت نفس به معنای نگرش فرد نسبت به خود بوده و این نگرش می‌تواند مطلوب یا نامطلوب باشد.»

وی در رابطه با تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس تصریح کرد: «رکن اساسی اعتماد به نفس، عزت نفس، است. اعتماد به نفس در واقع باور بر توانمندی‌های خود فرد است، اما عزت نفس حس خوب داشتن نسبت به خود است. ممکن است من فردی باشم که حس خوب نسبت به خودم داشته باشم، اما توانمندی‌های خود را باور نداشته باشم، پس من عزت نفس دارم، اما کمبود اعتماد به نفس دارم.»

لقایی در رابطه با اینکه چرا خیلی از افراد از صحبت کردن در جمع می‌ترسند و آیا اعنماد به نفس این افراد پایین است، افزود: «افرادی که ترس از صحبت کردن در جمع را دارند گرفتار عزت نفس پایین هستند، نه اعتماد به نفس، عزت نفس پایین ریشه در کودکی فرد دارد، محیطی که در آن بزرگ شده است. خانواده، دوستان و معلم در این دوران نقش پررنگی دارند. این افراد در دوران کودکی دائما مورد مقایسه با دیگران قرار گرفته‌اند و برچسب نامطلوب به آنها داده شده است. «تو به اندازه‌ کافی خوب نیستی» این کودک دارای عزت نفس پایین، بزرگ شده و وارد جامعه می‌شود. اینجاست که اعتماد به نفس پایین خودش را نشان می‌دهد و این افراد توانایی انجام هیچ کاری را در خود نمی‌بینند و همیشه احساس می‌کنند کاری که باید انجام دهند با شکست روبه‌رو خواهد شد.»

وی ادامه داد: «داشتن عزت نفس سالم، می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت کمک کند، زیرا در این صورت، نگرشی مثبت و جرات‌مندانه در زندگی داشته و باور دارید که توانایی رسیدن به اهدافتان را دارید و افرادی که عزت نفس پایینی دارند، زندگی دردناکی خواهند داشت، چون به شدت احساس بی‌ارزشی کرده و نمی‌توانند برای آینده تصمیماتی بگیرند که برای آنها کمک‌کننده باشد، این افراد فرصت‌های زندگی را از دست می‌دهند، امید به زندگی ندارند و در دوستی با دیگران با مشکل مواجهند.»

این مشاور بیان کرد: «برای افزایش عزت نفس اول خود را بشناسید، به نیاز خود توجه کنید. فارغ از اینکه دیگران نسبت به شما چه حسی دارند به اصل وجود خود برگردید روی شخصیت و چیزی که درون خودتان است کار کنید وقتی به خودتان اهمیت دهید، خودتان را بیشتر دوست می‌دارید و اگر اشتباهی می‌کنید، خود را ببخشید و دست از سرزنش کردن خود بردارید.»

دانش‌آموز خبرنگار: سمیه تقی‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار