استرس چه زمانی به سراغ دانشآموزان میآید؟
والدین، هنگام استرس دانشآموزان خود و سختگیری به آنان، توجه نمیکنند شاید دانشآموزان دیگر شرایط روانی بهتری دارند یا شاهد پرخاش در خانواده خود نیستند
بهارستاندو (پانا) - خردادماه، ماه امتحانات و سراسر ناشی از استرس برای دانشآموزان به خصوص پایه متوسطه دوم است. سوالی که در این ایام مطرح میشود این است که استرس چه زمانی به سراغ دانشآموزان میآید و چگونه میتوان این استرس را برای امتحانات یا کنکور کنترل و مدیریت کرد.
احساس استرس حجم عظیمی از فشارهای روحی، روانی، جسمی است که از سوی خانواده و فضای مدرسه به دانشآموزان وارد میشود و لازم به ذکر است که استرس میتواند فردی و جمعی باشد و مختص به یک نوع خاص نیست، چرا که فشار همسالان نیز تاثیرگذار است.
منصوره حسینخانی، مدیر دبیرستان دخترانه حکمت آموزش و پرورش ناحیه دو بهارستان در پاسخ به این سوال که استرس چه زمانی به سراغ دانشآموزان میآید و چگونه میتوان این استرس را برای کنکور کنترل و مدیریت کرد، به پانا اظهار کرد: «استرس در فصل امتحانات به دو شکل به سراغ دانشآموزان میآید و موجب سلب آرامش آنها شده و آنان را از فضای آرامی که برای آزمونها لازم است دور میکند. شایعترین موردی که شاهد آن هستیم، ناآرامی در کانون خانوادهها است که نیمی از دانشآموزان با آن درگیر هستند؛ زیرا هنگامی که شخص محصل نیازمند محیطی آرام برای مطالعه است به طور متوالی مجبور به تماشای بحث و فشار روانی در خانه و خانواده خود خواهد بود و این امر نه تنها بار روانی منفی را افزایش میدهد بلکه روحیه دانشآموز را تضعیف میکند.»
مدیر دبیرستان دخترانه حکمت ناحیه دو بهارستان گفت: «خانوادهها با شرایط دشواری که برای دانشآموزان بوجود میآورند باز هم انتظارات و تهدیدهایشان پابرجاست و دائما در حال قیاس فرزند خویش با فرزند دیگران هستند و توجهی به این مسئله نمیکنند که شاید دانشآموزان دیگر شرایط روانی بهتری دارند و یا شاهد پرخاش در خانواده خود نیستند.»
حسینخانی افزود: «با در نظر گرفتن تمامی شرایط، نظیر مشغله فکری و حتی شغلی برخی دانشآموزان سعی در تقسیمبندی صحیح فرجههای امتحانی و درک دانشآموزان داشتهایم؛ با وجود جو نامناسب برای برخی، دانشآموزان میتوانند با کنترل خواب و تغذیه، استرس خود را تا حدودی کاهش دهند.»
وی تصریح کرد: «علاوه بر دو اصل تغذیه و خواب با برنامهریزی، انجام مدیتیشن، پیشگیری در مصرف بیش از حد کافئین و دور کردن تلفنهمراه از خود که عامل اصلی حواسپرتی دانشآموزان است، در کنترل استرس و کاهش آن موفق خواهند بود.»
حسینخانی بیان کرد: «در ادامه نیز دانشآموزان با شکرگذاری و خواندن قرآن قادر به جلوگیری از دچار شدن به استرس پنهان خواهند بود، چرا که دلها با یاد خدا آرام میگیرد و نباید به این مورد بیتوجه بود. استرس همیشه حامل فشار منفی نیست و تا حدودی که زیانبار نباشد میتواند مفید هم واقع شود که محصلین با آرامش خاطر افراطی به صورت مطلق امتحان برایشان کم اهمیت جلوه نکند و موجب افزایش تمرکز و تاثیر مثبت شود.»
دانشآموز خبرنگار: فائزه حسینپور
ارسال دیدگاه