در گفت گو با یک روانشناس مطرح شد:

برقراری ارتباط خوب و آگاه کلید حل مشکلات معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها است

کرج (پانا) - یک روانشناس و مشاور ارشد روان‌سنجی در کرج بیان کرد برقراری ارتباط خوب و آگاه، کلید حل مشکلات معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.

کد مطلب: ۱۳۰۵۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد
برقراری ارتباط خوب و آگاه کلید حل مشکلات معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها است

فروزنده پوریوسفی روانشناس و مشاور ارشد روانسنجی در گفت گو با پانا عنوان کرد: «در کل از دیدِ جامعه، طلاق به دو صورت است، طلاق عاطفی و طلاق رسمی. والدینی که در یک خانه زندگی می کنند اما کاری به کار یکدیگر ندارند در واقع دچار طلاق ظاهری شده اند، اما فکر می کنند اینگونه به فرزندان خود آسیبی وارد نمی‌کنند، در صورتی که در این نوع طلاق ها فرزندان آسیب بیشتری نسبت به طلاق رسمی می‌بینند.»

وی افزود: «در این نوع از طلاق والدین با هم درگیر هستند و هر کدام سعی در کشاندن فرزند به سوی خود یا واگذاری مسئولیت به دیگری را دارند به همین دلیل کودکان آسیب پذیرتر هستند. تربیت خانوادگی اهمیت بیشتری در رفتار انسانها دارد و نمی‌توانیم طلاق را علت رفتارهای بد یک فرد بدانیم، به صورت کلی فرزندان طلاق بچه هایی زودرنج و حساس هستند و اگر فرزند بزرگ‌تر خانواده باشند به دلیل مسئولیت گرفتن خواهر یا برادر کوچک تر خود مقداری سرکش هستند و همیشه احساس طردشدگی در این افراد وجود دارد به همین دلیل برای پیدا کردن دوست در مدرسه با ناسازگاری و ایجاد تنش در پی یافتن افراد خواهند بود.»

پوریوسفی در خصوص رفتارهای اجتماعی فرزندان طلاق، عنوان کرد: «90 درصد از این افراد طرحواره طردشدگی دارند، اصولاً بچه های طلاق از لحاظ تحصیلی مشکلی ندارند و ممکن است بچه های باهوشی باشند و اگر کارکنان و معلمان مدرسه بدانند اینگونه افراد بسیار عاطفی هستند با عشق ورزیدن و محبت کردن به آنها می‌توانند کمک کننده آنان باشند.»

این روانشناس ضمن بیان برخی از دلایل ایجاد پرخاشگری و تنش در این افراد، خاطرنشان کرد: «می توان گفت یا مادر دوران بارداری پر تنشی داشته یا پس از دوره نوزادی، مادر آسیب دیده که این مسائل روی کودک تاثیرگذار بوده و آن را دچار اختلال یادگیری کرده است.»

این کارشناس ارشد روان‌سنجی در ادامه عنوان کرد: «اختلال یادگیری هم عمدتا این نیست که کودک از هوش پایینی برخوردار باشد، بلکه برخی از آنها هوش طبیعی و حتی فراطبیعی دارند، اما در یادگیری یک یا چند درس دچار اختلال هستند و باید با شیوه خاصی به آنها آموزش داده شود، در چند سال اخیر من شاهد تک والدی هایی بودم که مشکل زیادی نداشتند. به طور کلی به نظر من اگر کودکان مادر از دست بدهند آسیب بیشتری از لحاظ تربیتی می‌بینند، زیرا مادران در بحث تربیت فرزندان زمان بیشتری می‌گذارند.»

وی در پایان با ارائه راهکاری مناسب، تاکید کرد: «همه کودکان آسیب پذیر هستند. معلمان ما باید آگاه به علم روانشناسی و چگونگی ارتباط با کودکان باشند. وظیفه اول معلمان برقراری ارتباط خوب با دانش آموزان است؛ امروزه بدلیل وضعیت اقتصادی حاکم در جامعه شرایط اجتماعی نامناسبی برای خانواده ها و فرزندانشان ایجاد شده و ممکن است مادر یا پدری از صبح تا شب درگیر کار باشند. متاسفانه ما برای مدارس راهنمایی و دبیرستان مشاور تعیین می کنیم که فقط به درس دانش آموزان اهمیت می‌دهند، اما همه دانش آموزان از دوره ابتدایی نیاز به مشاوری دارند که با آنها ارتباط بگیرد و آگاهی بدهد. بحث ما رفتار بچه هاست، در حال حاضر سیگار کشیدن مصرف مواد مخدر و... تنش هایی هستند که افراد در سنین پایین درگیر آنها می‌شوند که نشان دهنده وضعیت نامناسبی در جامعه است.»

دانش آموز خبرنگار: مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار