سخنگوی قوه قضاییه:

حکم پرونده متهمان حادثه متروپل آبادان صادر شد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که حکم پرونده متهمان حادثه متروپل صادر شده است.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
حکم پرونده متهمان حادثه متروپل آبادان صادر شد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با گرامیداشت سالروز شهادت رجایی و باهنر و هفته دولت اظهار کرد: در روز هشتم شهریور یاد می‌کنیم اقدامات مجرمان کوردل نسبت به مردم شریف ما انجام دادند و به همین مناسبت این روز را روز مبارزه با تروریسم خواندند. شهیدان رجایی و باهنر نماد خدمت صادقانه و بی‌منت مردم، تلاش و عدالت خواهی و مبارزه با فقر بودند. هدف دشمن از میان برداشتن نمادها و اقدامات ضد بشری علیه کل مردم ایران بود.

وی افزود: سکوت مدعیان حقوق بشری در برابر این خشونت همچنان باقی و پابرجا است. فرصت هفته دولت وقتی است برای عرض تبریک و تهنیت و خدا قوت به دولتمردان در این عرصه. مردم انتظارات به حقی دارند که دولت هم در تلاش برای اقدام برای رفع مشکلات است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حادثه متروپل اظهار کرد: از روز وقوع تا الان حدود ۳ ماه و ۸ روز می‌گذرد. پیرو تاکیدات رییس قوه قضاییه فرایند رسیدگی با سرعت، دقت و صحت انجام شود. امروز این پرونده که ناظر بر اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهرداری فعلی و سابق آبادان است. میزان تقصیر متهمان بر اساس بررسی‌ها و تمسک به هیات مورد بحث بوده است. تقصیر هر کدام مشخص شده و فرایند تحقیق انجام شد. کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد و رای شرعی و قانونی صادر شده است. هر کدام از متهمان به پرداخت دیه زن مسلمان و دیه کامل مرد مسلمان و پرداخت دیه مصدومان حادثه محکوم شدند.

ستایشی گفت: هر کدام از متهمان به ۳ سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت و به انتشار محکومیت، دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی محکوم شدند. متهم اصلی متوفی حسین عبدالباقی نیز که ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیشتر توقیف شده، تادیه می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده زورگیر بزرگراه نیایش

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره زورگیر بزرگراه نیایش و اصلاح جرم‌های مربوطه اظهار کرد: در رابطه با جرایم خشن از جمله سرقت و توسل به سلاح گرم و سرد باید گفت که خط قرمز ما این دسته از افراد هستند که امنیت مردم را دچار اختلال می‌کنند. در صورت کشف جرم با افرادی که مرتکب این جرایم شدند با قاطعیت برخورد می‌شود و گذشت نخواهیم کرد. در رابطه با بزرگراه نیایش نیز فرد متهم فردی است به نام حبیب اللهی که در این پرونده بلادرنگ تحقیقات انجام شد و بررسی‌های مقدماتی انجام و قرار جلب صادر شد و کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارسال شد. پرونده در دادگاه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. یک مورد از عنوان اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد است و فرد مذکور سرقت‌های متعددی داشته است.

حبس برای دو تبعه سوئدی

ستایشی درباره پرونده دو بازداشتی سوئدی گفت: بازداشت این دو فرد در حوزه مواد مخدر بوده است. روند رسیدگی به پرونده آنها انجام شده است. در مرحله دادگاه محکومیت حاصل کردند . متهم اول تبعه سوئدی است که حین کنترل مسافران خارجی در فرودگاه امام از این شخص مقدار ۹۷۰۰ گرم قرص غیر مجاز حاوی مواد مخدر کشف شده است. ایشان به ۵ سال حبس محکوم می‌شود و جزای نقدی به میزان ۱۰ میلیارد تومان محکوم می‌شود. فرد دوم نیز در بهمن ۹۸ در موقعیت خروجی فرودگاه امام از بازرسی از چمدان او ۹۸۰۰ گرم از نوع شیره تریاک کشف می‌شود که ایشان نیز به ۸ سال حبس، ۶۰ ضربه و جزای نقدی محکوم شده است.

توضیح درباره نتایج آزمون مرکز وکلا

ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره استفساریه مجلس در زمینه نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و آیا نتایج آزمون تغییر می‌کند یا خیر، توضیح داد: این مصوبه پس از نظر مجلس به شورای نگهبان ارسال شده و هر تصمیمی در راستای قانونی شدن طرح باشد، پیروی می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه قوه قضاییه درباره برخورد با سرقت‌های کمتر از ۲۰ میلیون تومان گفت: افزایش نرخ جرم ناظر بر متغییرهایی است که هر کدام می‌تواند بر سرقت اثر گذاشته باشد. اینکه گفته شود افزایش آمار سرقت ناشی از قانون است، بی‌توجهی به سایر مؤلفه‌ها را می‌رساند. قانون مجازات حبس نسبت به جرایم خرد است. نسبت به این قضیه باید گفت که در اجرای قانون آیین دادرسی اگر جرم سرقت در ملاعام صورت گیرد قابل تعقیب است. ضمن اینکه باید به شرایط و جمعیت کیفری زندان‌ها هم البته توجه کرد اما معاونت حقوقی قوه قضاییه در حال بررسی این موضوعات است.

وی تاکید کرد: نظر بر این است که کاهش مجازات حبس بررسی شود تا مجازات‌ها بازدارنده شود که این نکات در لایحه‌ای تا دو ماه آینده طرح و بررسی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره افزایش میزان جرایم خشن، چه تعداد پرونده با موضوع محاربه بررسی شده گفت: طبق آمارهای سال گذشته و ۴ ماه اخیر سال جاری درباره جرایم خشن، ارقام قابل توجه نیست. مساله این است که این جرایم روح و روان مردم را متأثر می‌کند. اقداماتی در این خصوص انجام شده به عنوان مثال در یکی از استان‌ها، ضابط عام با قاطعیت در میدان برخورد است. تاکید شده است ستادی به صورت ویژه در دادستانی کل تشکیل شود تا سرقت‌های خشن و زورگیری‌ها نظارت شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی علل اختلال اینترنت گفت: هنوز پرونده‌ای در راستای اجرای مصوبه پیرامون این موضوع به قوه قضاییه ارسال نشده است.

آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری اظهار کرد: آقای مهدی جهانگیری در ۳۰ دی ۹۹ به اتهام قاچاق ارز به میزان ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و ۱۰۸ هزار دلار تحصیل مال نامشروع به دو سال حبس محکوم شد. از تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ به زندان اعزام شده و پایان حبس مشخص است. نامبرده جزای نقدی و مبلغ ضبط ارز قاچاق و مبلغ رد مال را که جمعا ۷۷۱ میلیارد است در موارد قانونی خودش انجام داده است. ایام باقی مانده حبس او کمتر از ۸۰ روز است و ایشان می‌تواند از مرخصی هم استفاده کند.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال پانا درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی اظهار کرد: این پرونده ۱۶ متهم داشته که درباره ۱۳ نفر تصمیم‌گیری شده است و ۳ نفر از متهمان در کشور همسایه هستند. همکاری منصفانه کشور همسایه مطابق با موازین قانونی برای استرداد متهمان، هنوز صورت نگرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: هم‌اکنون فرایند تحویل اقلام مکشوفه به مال‌باختگان در حال انجام است. این فرایند به سادگی نیست و افراد باید مستندات خود را ارائه دهند. کارشناسان حدود ۱۰ هزار برگه و عکس و سند را بررسی کردند. اموال به تدریج تحویل می‌شود.

وی درخصوص احکام متهمان پرونده نیز گفت: پرونده در مرحله دادسرا است و تصمیمات قضایی در دادسرای مربوطه اتخاذ می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص نفتکش توقیف‌شده یونانی و احتمال مصادره آن از سوی دادگاه‌های ایران گفت: چنانچه دعوایی مطرح شود یا شکایتی عنوان شود در خصوص فعل یا ترک‌فعل یا اقدامی که ضرری تحمیل کرده باشد، محاکم رسیدگی می‌کنند و اگر خسارتی از ناحیه دولت آمریکا وارد شده باشد، در محاکم اتخاذ تصمیم انجام و رأی صادر خواهد شد. الان پرونده در بندرعباس در حال رسیدگی است و یک پرونده در تهران در حال رسیدگی است و پرونده دیگری در ناحیه بین‌المللی دادسرای تهران در حال رسیدگی است. تصمیمی گرفته شده و نسبت به آن اعتراض شده است و پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است.

آخرین وضعیت پرونده شهرک ژاندارمری

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده شهرک ژاندارمری گفت: اعضای تعاونی مسکن شکایاتی را مطرح کردند و پرونده در ناحیه ۳۷ دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی است و تحقیقات مقدماتی انجام شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اکتوور و قاچاق دارو گفت: ۲۶ پرونده قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی و عدم ایفای تعهدات ارزی مورد رسیدگی قرار گرفته است و پرونده مورد اشاره هم ۹ متهم دارد و این پرونده در جهت رسیدگی همراه با نقص تشخیص داده شد که مجدد به دادسرا بازگشته است.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم پرداخت خسارات تصادفات از صندوق تامین خسارات بدنی بیمه اجباری مسئولیت مدنی برای افرادی که متواری شدند یا شناسایی نمی‌شوند و یا تمکن مالی ندارند، گفت: در این خصوص اگر موردی وجود داشته است که در راستای اجرای قانون مرجع مربوطه پرداخت نکرده است، اعلام شود تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، خسارات ۲ هزار و ۲۲ مورد که فوتی ناشناس بودند، پرداخت شده است، گفت: همچنین در سال گذشته ۱۴ هزار و ۸۸۶ مورد جرحی و صدمه ناشناس بوده که خسارات این تصادفات به اولیای دم و زیان دیده از محل این صندوق پرداخت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار